Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger i ryggen-oppdatert 31.10


Aya

Recommended Posts

Felix på syv mnd har fått forkalkninger i og rundt to ryggskiver, helt bakerst i ryggen. Forkalkningene gjør at han blir mer eller mindre kronisk halt, men i følge vet'en har han mest sannsynlig ikke særlig vondt, med mindre han blir overbelastet. Jeg lurer på om andre har erfaringer med denne typen skade, og tips eller råd til hva man bør gjøre for å gjøre ting så lett som mulig, og forebygge forverring.

EDIT: En uklar måte å skrive på som fører til misforståelser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette var trist å lese :D

Men hvordan kan vetrinæren vite at hunden ikke har vondt? Trodde både folk og dyr haltet p.g.a smerte jeg.

Har ikke erfarnig med hunder med prolaps, men på mennesker.

Har selv hatt prolaps(uten forkalkning) som presset på nervene til den ene forten, jeg gikk å haltet i et halvt år før jeg fikk kommet inn til operasjon. Jeg var visstnok akkuratt dårlig nok til å få operasjon(svakere smerter enn mange andre) men de smertene jeg hadde var så konstante og fryktelig vonde at jeg ble sittende/liggende i sofaen i 6 mnd. Ville ikke unnet min værste fiende å gå gjennom det.

Får ennå, 1 1/2 år ittepå, smerter p.g.a arr på nerven hvis jeg går lengre tur/jobber hardere enn jeg er vandt med.

Hadde hund med forkalkning i ryggen og akupunktur hjalp ganske bra, men han måtte regelmessig til behandling da det bare virket i en ukes tid før han ble verre igjen. Han fikk også kosttilskudd som cosequin(vet ikke om det er riktig skrevet)og det hjalp også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet'en sa at hun mente han ikke hadde vondt, han halter fordi forkalkningen presser på en nerve som fører til en slags lammelser i venstre bakbein. Han har problemer med å få det helt med seg, på en måte. Ja, det er jo fryktelig synd, han er jo så ung også.. Men vi får gjøre det beste ut av det. Hva slags middel var det? Hvor får man kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan fikk cosequin mot sine forkalkninger men om det hjalp rakk jeg vel aldri å kartlegge. Skal ikke utbrodere så mye om mine erfaringer, de er jo ikke særlig hyggelige, men nå er jo Felix en sunn og glad gutt ellers;) Tror det går bra jeg..Skal du svømme med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn at dette var utrolig leit å høre, Aya. Håper det går bra med lille-tassen.. Er dette noe han må leve med resten av livet? Eller går det an å operere?

Dessverre må han leve med det, i større eller mindre grad.. :/ Tusen takk!

Pan fikk cosequin mot sine forkalkninger men om det hjalp rakk jeg vel aldri å kartlegge. Skal ikke utbrodere så mye om mine erfaringer, de er jo ikke særlig hyggelige, men nå er jo Felix en sunn og glad gutt ellers;) Tror det går bra jeg..Skal du svømme med han?

Knis. Nei, du kan igrunn holde erfaringene dine for deg selv akkurat nå, Annette..:D Jeg vil veldig gjerne svømme med han, men det er faktisk ikke noe tilbud her i Rogaland.. Så vi får bruke vannene og elvene i sommerhalvåret flittig. Det ser ut som om vi bare må se dette ann, og prøve å gjøre ting så riktig som mulig i mellomtiden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå er ikke jeg veterinær - men dette høres ut som noe du bør oppsøke en annen veternær for å få en second openion på..

Prolaps skjer i ryggraden - nervene i ryggraden går INNI ryggmargen - når det går hull på dette og det kommer beinsplinter osv. inn der eller den brytes - så fører dette til forlammelse i eksempelvis bakbein.

Forkalkninger kan ikke skade nervene i ryggen - det er det i tilfellet prolapsen som gjør, og prolaps gjør vondt - det gjør ****** vondt. På mennesker så opereres det.

Spondylose - er en annen diagnose som går på at det er forkalkninger mellom ryggvirvler - hunder med spondylose kan ikke belastes og de har VONDT - veldig vondt.

Prolaps kan opereres.

Mitt råd - finn en annen veterinær å få utredet hunden igjen - det er helt vilt å innbille seg at en prolaps ikke gjør vondt.

Selv har jeg sett dachs med prolaps - ett lite prolaps - han ble operert, men før operasjonen så hadde han vanvittige smerter.

Og igjen - dersom skadene i ryggen til hunden din er så store at det medfører halthet på bakbeina så er ryggmargen skadet - og det gjør vondt. Ikke snakk om annet. Tenk deg om du knekker en tann og nerven blir blottlagt - se for deg smerten hver gang du kommer borti den nerven........

Det er en grunn til at hunder med spondylose går på rimadyl resten av livet liksom.

Hunder har generelt veldig høy smerteterskel - noen har perverst høy smerteterskel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Ser når jeg leser her (og får høre det av "snille" venner *kremt*) at det virker som jeg er sånn blond-trorpåaltvet'en-sieraktig, så jeg skriver litt på nytt:P

Vi har vært hos to dyrleger og tatt røntgen hos begge. Det som vises på røntgenbildene er forkalkninger i og rundt to ledd, og siste vet sa at dette kunne ha utviklet seg fra en prolapslignende skade. Hun sa at de fleste hunder med forkalkninger på dette stedet ikke har veldig vondt, med mindre de ble feilbelastet. Det er vanskelig å si noe om hvordan dette kommer til å utvikle seg fordi han ikke er utvokst enda, men også fordi dette går veldig i bølger. Noen hunder får kraftige lammelser (Felix har mindre lammelser som gjør at han trekker på det ene bakbeinet), andre lever relativt normalt i mange år. Det er noe vi bare må vurdere forløpende, og også behandle fortløpende. Jeg har rimadyl, men han skal kun få det de dagene han er veldig dårlig.

Tusen takk for svar og tips alle sammen, skal snakke med vet om qosequin når jeg skal dit til uka for å fikse forsikringen..:/

(Belgerpia: sambo har prolaps i to og en halv "pute", uten å ha mer enn litt vondt. Han er ikke operert, eller går på smertestillende.. Må være forskjellige måter det fungerer på da? :S Fryktelig forvirrende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Belgerpia: sambo har prolaps i to og en halv "pute", uten å ha mer enn litt vondt. Han er ikke operert, eller går på smertestillende.. Må være forskjellige måter det fungerer på da? :S Fryktelig forvirrende.)

Nå er jeg ingen ekspert og husker lite av det legen fortalte meg, men litt husker jeg. Det finnes forkjellige "grader" prolaps. Etter hva jeg har hørt så "tørker" de fleste prolaps inn selv og du legger lite merke til det. Jeg gikk med det i et halvt år for å se om det tørket inn selv.

Men dyrlegen så vel hvor gale det var på røntgenbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skiver sitter forkalkningene mellom? (hvis du vet det??)

Er han alltid halt eller kun etter akivisering? -og hvis han er halt etter akitvisering så etter hvordan aktivisering?

Har han vanskligheter med å reise seg etter hvile?

Det er MYYE som kan gjøres og det er mange som har fått god hjelp med ryggskadene sine og blitt nermest noemale igjen.

Ja det er vondt, men med rett vetrinærhjelp og rehablitering så har mange hunder et flott liv etter en slik skade også.

Husk også at dersom de ikke finner nok på røntgen så har du også MR og CT som kan brukes. ;)

Chicka har hatt en ryggskade og hun er still going strong, litt stivere i bakbensaksjonen, men hun er med på turer og annen aktivisering og sakker ikke akterut fordet.

Jeg har brukt GOD tid på rehabliteringen, massert hun, samt trappet opp aktiviteten når hun var klar for det

Det som er utrolig viktig er at hundene får maximalt med hjelp og nøye oppfølgning.

Jeg ville anbefalt deg som flere her sier å gi han et produkt med Chondroitin og Glycosamine, du får det i flere foskjellige produkter, men etter min erfaring er Seraquine, Cosequine og Cortaflex de beste jeg har prøvd.

Du bør også tenke på å gi omega3 som tilsettning i maten og c-vit, evt også magnesium og/eller kalk.

Vi kan godt ta dette på PM også hvis du vil det siden jeg ikke har har lyst til å gå så mye dypere enn dette siden det er så mange andre som leser her og kan ta opp ting feil og gjøre feile ting med hunden sin. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skiver sitter forkalkningene mellom? (hvis du vet det??)

Er han alltid halt eller kun etter akivisering? -og hvis han er halt etter akitvisering så etter hvordan aktivisering?

Har han vanskligheter med å reise seg etter hvile?

Det er MYYE som kan gjøres og det er mange som har fått god hjelp med ryggskadene sine og blitt nermest noemale igjen.

Ja det er vondt, men med rett vetrinærhjelp og rehablitering så har mange hunder et flott liv etter en slik skade også.

Husk også at dersom de ikke finner nok på røntgen så har du også MR og CT som kan brukes. ;)

Chicka har hatt en ryggskade og hun er still going strong, litt stivere i bakbensaksjonen, men hun er med på turer og annen aktivisering og sakker ikke akterut fordet.

Jeg har brukt GOD tid på rehabliteringen, massert hun, samt trappet opp aktiviteten når hun var klar for det

Det som er utrolig viktig er at hundene får maximalt med hjelp og nøye oppfølgning.

Jeg ville anbefalt deg som flere her sier å gi han et produkt med Chondroitin og Glycosamine, du får det i flere foskjellige produkter, men etter min erfaring er Seraquine, Cosequine og Cortaflex de beste jeg har prøvd.

Du bør også tenke på å gi omega3 som tilsettning i maten og c-vit, evt også magnesium og/eller kalk.

Vi kan godt ta dette på PM også hvis du vil det siden jeg ikke har har lyst til å gå så mye dypere enn dette siden det er så mange andre som leser her og kan ta opp ting feil og gjøre feile ting med hunden sin. :D

Hei, og tusen takk!

Jeg har sendt deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringer:

I dag har vi vært hos dyrlege nr. tre. Hos dyrlege nr. to så de som tidligere sagt forkalkninger og prolaps, men at hoftene så veldig fine ut. Dyrlege nr. tre kunne ikke for sitt bare liv se noen forkalkninger- derimot sterk HD på venstre fot, og middels på høyre. Så nå er vi en smule forvirret hele gjengen...:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle følge vet. nr. 3 sitt råd og plan fremover. Han virker veldig seriøs og flink, og vi skal ha tlf kontakt en gang pr uke. Og hvis han fremdeles halter om en mnd bestiller vi time hos vet. høyskolen? Herregud, jeg er skikkelig rådvill. Kan noen andre bare ta styringen nå? (og gjerne betale regningene også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var da ikke måte på til forskjellige uttalelser fra veterinærene da? Men, HD'n burde ikke være vanskelig å oppdage da, om hoftene er røntget på rett måte. Da ser jo til og med jeg om det er noe galt på bildene. :)

Spørs om du må oppsøke ENDA en vet da? Men, er jo for ille det også liksom...

Huff, stakkars lille Felix'n....

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var da ikke måte på til forskjellige uttalelser fra veterinærene da? Men, HD'n burde ikke være vanskelig å oppdage da, om hoftene er røntget på rett måte. Da ser jo til og med jeg om det er noe galt på bildene. :)

Spørs om du må oppsøke ENDA en vet da? Men, er jo for ille det også liksom...

Huff, stakkars lille Felix'n....

Klem!

Tilogmeg JEG så at hoftene ikke var gode, når han viste og forklarte.. men jeg FATTER OG BEGRIPER ikke hvordan forrige vet så at det var forkalkninger? Eller har han kanskje begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmeg JEG så at hoftene ikke var gode, når han viste og forklarte.. men jeg FATTER OG BEGRIPER ikke hvordan forrige vet så at det var forkalkninger? Eller har han kanskje begge deler?

Det er jo absolutt ikke umulig han har begge deler... Men uansett burde jo alle veterinærene sett det samme...

Nei, gjør som jeg sier på MSN :) Få avlest HD bildene iallefall skikkelig, så VET du der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...