Gå til innhold
Hundesonen.no

Bærbar datamaskin


Maria

Recommended Posts

Jeg tenker jeg snart skal kjøpe meg en bærbar PC som en enkel å ta med seg på skolen. Den stasjonære jeg har nå er litt vanskelig å ha i sekken, også tar det litt lang tid å pakke den ned. :rolleyes:

*jada, jeg tuller bare*

Noen "krav" har jeg til Pc'en:

-Bilderedigering på blant annet photoshop driver jeg mye med, så den må egne seg til det.

-Den skal brukes mye på internett og må derfor være rask.

-Det skal være en ok spill-PC.

-Jeg skal kunne se film på den.

-Den må ha minst 1000 MB minne, helst 100 GB harddisk.

-Skjermen må være god.

-Prisen er ikke så viktig, men helst ikke alt for dyr. Ca. 10000 funker.

I tillegg ønsker jeg lang levetid på batteriene, lite varme/støy og intergrert nettverkskort (er det det det heter?). PC'en vil bli brukt til mest moro-saker.

Har noen forslag til PC'er, eventuelt erfaringer? Jeg har ogs¨vært inne på Mac, men jeg tror ikke jeg gidder å bytte ut alt jeg har av windows- Cd'er osv.. Jeg vet jeg har masse krav, men håper det går an å finne en som passer på de fleste punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ganske mye for pengene her med denne maskinen: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo...40&cid=5546

Intel Centrino T5500 Duo Core x 2, 15,4” widescreen Crystal Brite skjerm, 120 Gb harddisk, 1024 MB RAM, nVidia Geforce 7300 - 128 MB, trådløst nettverk, 1,3MP Orbicam.

Rå gaming og arbeidsstasjonon av en bærbar maskin med den nye svært kraftige prosessoren Intel Centrino T5500 Duo Core. Maskinen har kraftig skjermkort med 128MB minne, stor lagringsplass og stort arbeidsminne.

* Windows XP Home

* Intel Centrino T5500 Duo Core x 2

* 15,4” widescreen Crystal Brite skjerm

* 120 Gb harddisk

* 1024 MB RAM

* nVidia Geforce 7300 - 128 MB

* Trådløst nettverk,

* 1,3MP Orbicam

* WLAN 802.11a/b/g

* Integrert 10/100 nettverkskort

* Lithium batteri (8 celler)

* 1 PC Card type II port

* 4 USB 2.0 porter

* Innebygget 56.6 (V90) modem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre at bærbare ikke egner seg til spill. Var hvertfall det jeg hørte når jeg skulle ha meg bærbar.

Det var i gamle dager (ifjord :D ) hehe. Neida dagens maskiner er såpass kraftige at de fint kan skjøre krevende spill. Man vil naturligvis alltid få bedre ytelse hos en stasjonær pc men det betyr ikke at bærbare ikke kan kjøre spill.

Har veldig lyst på en kraftig bærbar selv men med mindre noe skjer med meg slikt at eg "gjør fra meg" penger så skjer ikke det med det første. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nå kan det jo virke som om jeg er en sånn dataspill-geek.

Men når jeg snakker om spill, mener jeg å spille The Sims 2 (det der man kan ha husdyr) hvis jeg en dag skulle kjede meg. Jeg har The Sims 2 med alle tilleggspakker (jada.. :D ) på den stasjonære dataen min, og det fungerer helt fint. Så akkurat spill er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D Skal ta en titt både på Acer-pc'en og komplett. Har sett litt på Acer tidligere også. Og Asus, HP og Dell.. Er veldig usikker foreløpig.

Et tips; Hold deg unna HP, veldig stor feilprosent og trøbbel med de maskinene. (bare at compaq er gammel produsent av disse borger for antikvalitet)

Acer, Asus, Dell og Fujitsu-Siemens har bedre rykter i markedet.

Multicom har også endel egne merker, har ikke testet akkurat disse, men de pleier være billig (og har handlet andre ting på multicom og fått strålende service). Gutta på Komplett er ganske flinke,og gutta på Netshop er kjempetrivelige og flinke til å hjelpe. (De er faktisk de gamle folka fra Komplett som gikk ut når det ble ny eier.)

mvh

HeliX

EDIT:

Ellers så har jo Toshiba verdens råeste garantiordning nå:

Toshiba mener de lager verdens beste PCer. De slår seg på brystet med en garantikampanje verden aldri har sett maken til.

Om din Toshiba Tecra A8 eller Satellite A120 får en feil, blir din PC reparert og i tillegg får du igjen pengene for det du betalte for maskinen. Er dette virkelig mulig? JA. Så sikre er Toshiba på at denne maskinen aldri vil få feil at de tør å komme med en slik kampanje.

Dette gjelder KUN Tecra A8 og Satellite A120 seriene.

En ting som er svært viktig, innen 7-syv dager MÅ PC-en registreres på følgende adresse: www.toshiba.co.uk/moneyback

Grei garanti eller? Garantert at du ikke får noen feil, og om du gjør det får du både feilen reparert og prisen på pcen tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal se litt mer på de du nevner, og styre unna HP.. Faren min var også skeptisk til dem, så da regner jeg med det er en grunn til det

Jeg er relativt grønn når det gjelder Pc'er. Alt jeg vet er at jeg nå sitter med en Compaq i fanget, som klikker gang på gang, og som jeg har ganske lyst til å hive ut av vinduet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Thomas! Skal se litt mer på de du nevner, og styre unna HP.. Faren min var også skeptisk til dem, så da regner jeg med det er en grunn til det

Jeg er relativt grønn når det gjelder Pc'er. Alt jeg vet er at jeg nå sitter med en Compaq i fanget, som klikker gang på gang, og som jeg har ganske lyst til å hive ut av vinduet!

Hehe - Thomas?

HP er en Compaq i ny drakt - ergo ikke særlig kvalitet, og det er mange hp'er som har blitt kastet ut vinduer og sånt...hehe

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nå skal du høre. jeg har faktisk prestert å forveksle deg med en annen helt siden du kom hit på sonen.. :D

En smule flaut? ;)

Men ang. Pc'er. Ja, jeg får bel bare sette med ned og sammenligne de aktuelle kandidatene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nå skal du høre. jeg har faktisk prestert å forveksle deg med en annen helt siden du kom hit på sonen.. :D

En smule flaut? ;)

Men ang. Pc'er. Ja, jeg får bel bare sette med ned og sammenligne de aktuelle kandidatene fremover.

Hehe - helt siden januar i år altså? Ikke værst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har jo ingen erfaring med andre bærbare enn min egen, bortsett fra at jeg ikke liker de, så jeg vil slå ett slag for macen! Den er liten og lett (den minste ibooken ihvertfall) batteriet varer lenge, den har mange bildeprogrammer, ser nydelig ut, og er veldig bra til spill. Min kjære foretrekker å spille world of warcraft på min maskin og ikke sin egen stasjonære, som forøvrig er nyere og tredobbelt så dyr, fordi spillet flyter bedre på min maskin.

Ulempen er vel at man må kjøpe alle programmene, og at mange ikke liker mac. Akkurat som jeg ikke liker pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. :) Har vært inne på Mac, men jeg har slått fra meg den tanken gitt. Jeg holder meg til Pc så lenge det blir rimeligere, og så lenge jeg får all programvare gratis. Faren min får alt sånt på jobben (Windows osv.) Og i tillegg orker jeg ikke sette meg inn i Mac og Apple-funksjoner.

Men takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...