Gå til innhold
Hundesonen.no

Har en hund (3 år gammel) som misliker tørrfór.

Hønefar

Recommended Posts

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Vom og Hundemat er nå støtt og stadig nevnt her inne, så om man har frysekapasitet er jo det et alternativ kanskje :)

Vet ikke hva slags tørrfôr du har brukt, men ett stalltips er å gå opp litt på fettprosenten og heller fôre litt mindre porsjoner (mer smakelighet dess mer fett det er i foret :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 2.5 år og han har heller aldri vært noe begeistret for tørrfôr, vi har prøvd Precept, Royal Canin og nå Oliver's, Olivers er helt klart det fôret han blir finest av. Men etter å ha prøvd Royal Canin og Precept begynte jeg å BARF'e han, dette fungerte kjempe bra, bortsett fra at det er en del jobb. Jeg sluttet fordi jeg ikke fant nok kjøtt til ham og fordi jeg gikk rundt og var usikker på om han fikk i seg nok bein f.eks...

Har også erfaring med at fôr med høyere fettinnhold er mer populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå snart tre år gammel, og jeg gikk nettopp over til å fore med Vom og Hundemat + Proplan. Han får ca 250 gram tørrfor (Proplan) på ettermiddagen og 1 kg Vom og Hundemat om kvelden. Dette fungerer veldig bra så langt, og han hiver i seg den kiloen med VoH. Valpen vår fikk også VoH en liten periode da gubben gikk tom for tørrfor til henne, og hun likte det minst like godt som den andre. Veldig populært med andre ord. :) Vom og Hundemat er vitaminisert, så det er 'fullverdig' fôr. Jeg bruker kilospølser siden han trenger såpass, men vet at de selges i halvkilospølser også + 20 kgs blokker hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nevnt, ingen glemt. Takk for hjelpen til alle sammen, så skal jeg prøve meg litt frem. Må være litt forsiktig mtp vom da hun er litt smålubben :P

Men nå er det ikke noe mer matrester da Hønefar ikke spiser opp middagen. Så nå må jeg bli streng´!! :)

Mvh Hønefar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Med andre ord skal Shakira ha 100g (ønsket vekt 5kg) med vom. Hun dør ikke av sult da? :)

Mvh Hønefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Handler vel litt om aktivitets nivå her også vel..? En Pointer er jo relativt hyper og bruker mer energi enn en mini dachs regner jeg med...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...