Gå til innhold
Hundesonen.no

Kylling protein


MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Jeg driver og skal bytte for og sjekker litt rundt. Står mellom to typer jeg kunne tenke meg å prøve.

På den ene typen står det ( ingredienser ): mais, kyllingprotein, soya, animalsk fett etc

På den andre står det tørket fjørfekjøtt ( husker ikke hva mer og står ikke på hjemmesiden )

Jeg har hørt om kyllingmel ( correct me if wrong ) som er kylling og kylling avfall ( nebb, klør etc ) kvernet sammen.

Men hva betyr kyllingprotein ? Er det en omskrivning/annet ord for kyllingmel ?

Og fjørfekjøtt er ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg driver og skal bytte for og sjekker litt rundt. Står mellom to typer jeg kunne tenke meg å prøve.

På den ene typen står det ( ingredienser ): mais, kyllingprotein, soya, animalsk fett etc

På den andre står det tørket fjørfekjøtt ( husker ikke hva mer og står ikke på hjemmesiden )

Jeg har hørt om kyllingmel ( correct me if wrong ) som er kylling og kylling avfall ( nebb, klør etc ) kvernet sammen.

Men hva betyr kyllingprotein ? Er det en omskrivning/annet ord for kyllingmel ?

Og fjørfekjøtt er ????

Spørs litt hva slags merker det er snakk om, men dersom det er Premium Petfood så BØR det ikke bety det samme som kyllingmel, da det er stor forskjell på nytteverdien/kvaliteten.

Fjørfekjøtt betyr vel kjøtt fra forskjellige fuglesorter, f.eks kylling, kalkun, and osv.

Ville forøvrig frarådet deg produkter som inneholder soya til hunder..skal visstnok ikke være særlig heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva slags merker det er snakk om, men dersom det er Premium Petfood så BØR det ikke bety det samme som kyllingmel, da det er stor forskjell på nytteverdien/kvaliteten.

Kan du utdype den litt mer ? Hang ikke helt med her ......

Begge merker er kvalitetsmerker fra dyrebutikken/dyrlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype den litt mer ? Hang ikke helt med her ......

Begge merker er kvalitetsmerker fra dyrebutikken/dyrlegen

Det jeg mente var at renheten av ingredienser i Premium Petfood bør være langt bedre enn at klør, fjær, nebb osv blir brukt som proteinkilder i fôret, så hvis disse fôrene tilhører "Premium Petfood"-gruppen så bruker de nok bare kyllingkjøtt og involler som lever, hjerte, skinn osv.

I Standardfôr (det du finner i de fleste dagligvarebutikker) så er nok kyllingmel en mer utbredt ingrediens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Euknuba ( Premium Petfoods ) men det er to andre like store merker.

Og det står som sagt kylling protein på den ene og tørket fjørfekjøtt på den andre.

Lurte bare litt på hva det faktisk er ..... er det ren kylling/kjøtt eller blandet avfall ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Euknuba ( Premium Petfoods ) men det er to andre like store merker.

Og det står som sagt kylling protein på den ene og tørket fjørfekjøtt på den andre.

Lurte bare litt på hva det faktisk er ..... er det ren kylling/kjøtt eller blandet avfall ......

Det vil nok være størst andel "rent kjøtt" men det vil også være blandet med "avfall" som lever, hjerte og skinn, altså avfall med stor nytteverdi for hunden ;)

Men som sagt, vile vært forsiktig med fôr med soya :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg var nok litt rask før i dag.

På den med soya står det:

Malet majs, tørret kylling protein, sojamel, animalsk fett

Sojamel er vel ikke det samme som soya eller ?????

Skal ikke si det for sikkert, men jeg mistenker faktisk at "sojamel" i all hovedsak består av soya ;)

Kanskje det er en trykkleif, eller kanskje svensk?

Ville spurt forhandleren jeg :) Eventuelt kan du prøve Brit, for det inneholder ikke soya! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...