Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha dyr i bur...


janne&kenny

Recommended Posts

er det dyreplageri å ha ei kanin i bur? ei kanin har da behov for å løpe som andre dyr! jeg tenker ikke på bare kanin, men dyr generelt..

å ha en hund i bur er ganrantert dyreplageri... men er det ikke dyreplageri for en chinchilla, eller marsvin, eller fugler også??

de fleste er født i fangenskap, men de har jo også behov selv om de er født i et bur.

greit nok at vi skal gjøre det best mulig for dyret, og lufte det.. ha kanina ute slik at den får gresse og løpe litt.. osv.. men alike vell, er jo dyret i fangenskap meste parten av livet. er dette rettferdig?

bare meg og en veninne som diskuterer litt ;) er vi mennesker dyreplagere???

har dere noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har dyr som må bo i dyr må man tenke på at dyret også må få løpe fritt ofte. Fugler bør også kunne få spredd vingene sine litt. Man kan vel kanskje si det samme om fisker i en liten bolle, ikke akkuratt sånn fisken ville levd om den kunne velge. Tror de ferreste dyr lider av å være et normalt familiedyr.

Synes det er overdrevent å kalle det dyreplageri. Synes det ordet blir misbrukt en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikkje man hadde kaninen i bur, hvor lenge ville man ha den da...? Og det samme går vel for andre dyr man har i bur. De er vel i utgangspunket "ville" og hadde nok stukket av ganske fort. Og da kommer man vel over på noe annet... hvor lenge ville de da leve? Når de ikke er vandt å fange sin egen mat, toler kanskje ikke uteklimaet her hos oss og ville kanskje blitt tatt av andre dyr...

Du skriver at de fleste er født i fangenskap, men at de og har sine behov, ja selvfølgelig har de det, og de får normalt dekket det selv om de er inne dyr...?

Å ha hund i bur er definitivt dyreplageri skriver du, men det kommer vel ann på situasjonen? Er farligere å ha en hund løs i f.eks bil enn å ha den i bur. (trenger ikke en ny diskusjon på dette emnet) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har dyr som må bo i dyr må man tenke på at dyret også må få løpe fritt ofte. Fugler bør også kunne få spredd vingene sine litt. Man kan vel kanskje si det samme om fisker i en liten bolle, ikke akkuratt sånn fisken ville levd om den kunne velge. Tror de ferreste dyr lider av å være et normalt familiedyr.

Synes det er overdrevent å kalle det dyreplageri. Synes det ordet blir misbrukt en del.

ja, ordet dyreplageri blir brukt endel, men kom ikke på et annet ord.. men selfølgelig kunne jeg ha skrevet det helt anderledes. jeg har selv hatt mange smådyr og har prøvd å tilrettelakt for de.. ja, kanskje de får dekt deres behov! ikke vet jeg.. da jeg hadde dyr i bur brukte jeg mye tid på de..

Om ikkje man hadde kaninen i bur, hvor lenge ville man ha den da...? Og det samme går vel for andre dyr man har i bur. De er vel i utgangspunket "ville" og hadde nok stukket av ganske fort. Og da kommer man vel over på noe annet... hvor lenge ville de da leve? Når de ikke er vandt å fange sin egen mat, toler kanskje ikke uteklimaet her hos oss og ville kanskje blitt tatt av andre dyr...

Du skriver at de fleste er født i fangenskap, men at de og har sine behov, ja selvfølgelig har de det, og de får normalt dekket det selv om de er inne dyr...?

Å ha hund i bur er definitivt dyreplageri skriver du, men det kommer vel ann på situasjonen? Er farligere å ha en hund løs i f.eks bil enn å ha den i bur. (trenger ikke en ny diskusjon på dette emnet) ;)

kanskje det var litt drøyt skrevet med ordet definitivt... å nei, vi skal ikke ta den diskusjonen, men jeg tenkte å ha hund i bur som hele den som en kanin. forstår? altså at hunden skulle ha vert i bur hele dagene utenom når den var ute på tur eller trente... men nok om den saken.

de vet jo ikke hvordan de skal leve ute i naturen. finne mat sev, har kanskje ikke pels til det..osv.. men hadde de blitt født i frihet, hadde de visst hvordan de fant mat osv.

jeg mener ikke " jeg vet best" det er bare noe vi diskuterte i timen.. jeg vet jo heller ikke hvilket behov de enkeste individ har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke det er dyreplageri at jeg f eks har gnagerne og kaninen min i bur. Hvor skulle dem ellers vært ? ;) Ser for meg mus som ikke er i bur, det betyr jo at de løper fritt og blir spist av katter liksom.

Forøvrig passer jeg på å ha bur med litt størrelse og har vel aldri skjønt at folk har kaninene i bittesmå bur og har god samvittighet. Men det er bare min mening. Min kanin har et 1 m x 9 m stort bur og trives godt der.. Kunne aldri hatt han i et bur med så små mål som det ofte blir anbefalt på kaninforum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de vet jo ikke hvordan de skal leve ute i naturen. finne mat sev, har kanskje ikke pels til det..osv.. men hadde de blitt født i frihet, hadde de visst hvordan de fant mat osv.

jeg mener ikke " jeg vet best" det er bare noe vi diskuterte i timen.. jeg vet jo heller ikke hvilket behov de enkeste individ har..

Ja dei hadde lært seg det om de var født i frihet. Men når dei ikke er det, så er vel det egentlig dyremishandling å plutselig slippe dei fri i naturen og forvente at dei klarer seg selv.

Misforstå meg rett nå, er ikke ute etter "å poengtere at jeg eller du vet best" skriver bare mine tanker om dette emnet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dei hadde lært seg det om de var født i frihet. Men når dei ikke er det, så er vel det egentlig dyremishandling å plutselig slippe dei fri i naturen og forvente at dei klarer seg selv.

Misforstå meg rett nå, er ikke ute etter "å poengtere at jeg eller du vet best" skriver bare mine tanker om dette emnet. :)

ja, jeg forstår:) og er helt enig i at dyra klarer seg ikke i naturen etter fangenskap! men jeg bare tenker litt fritt! hvorfor ha dyr i bur?? jeg liker å stelle å styre med smådyr, men hvordan havna de dyra i bur egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg mener ikke det er dyreplageri at jeg f eks har gnagerne og kaninen min i bur. Hvor skulle dem ellers vært ? :D Ser for meg mus som ikke er i bur, det betyr jo at de løper fritt og blir spist av katter liksom.

Forøvrig passer jeg på å ha bur med litt størrelse og har vel aldri skjønt at folk har kaninene i bittesmå bur og har god samvittighet. Men det er bare min mening. Min kanin har et 1 m x 9 m stort bur og trives godt der.. Kunne aldri hatt han i et bur med så små mål som det ofte blir anbefalt på kaninforum osv.

At en mus blir spist av katter er jo bare naturens gang... Det fins jo forsatt frie mus da...

Jeg er litt usikker på hva jeg syns, er jo enig i det med at vis den er født i fangen skap kan du ikke slippe den fri...

Derfor lurer jeg litt på hvor var hamstre før de kom i bur...?? Hvilket land levde de i og slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det best når dyrene kan gå løse. Men jeg tror det er få som orker å ha dansemus, marsvin, kaniner og fugler i stuen... Ihvertfall så hadde jeg aldri orket det.

Jeg er veldig opptatt av at dyrene har god plass. Kaninen min har et bur som er 9 km. Pluss at hun har en utegård hun står i når det er fint vær. Det er ikke mange som har plass til dette. Pappa laget egentlig hundegård under tarassen. Men siden jeg aldri har hatt behov for å sette hundene der, så får kaninen bo der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det best når dyrene kan gå løse. Men jeg tror det er få som orker å ha dansemus, marsvin, kaniner og fugler i stuen... Ihvertfall så hadde jeg aldri orket det.

Jeg er veldig opptatt av at dyrene har god plass. Kaninen min har et bur som er 9 km. Pluss at hun har en utegård hun står i når det er fint vær. Det er ikke mange som har plass til dette. Pappa laget egentlig hundegård under tarassen. Men siden jeg aldri har hatt behov for å sette hundene der, så får kaninen bo der :D

Et 9 km langt bur er jo umulig det nesten!!

Vis ikke dere eier et lang jordet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg vet bare at det er dyreplageri i å ha en fugl i bur bestandig. Det er meningsløst og hindre en fugl i og fly! Jeg gidder ikke lese alle svarene, så det kan godt hende at noen har sagt dette før :P

Det er jeg enig i! Syns faktisk det er værre med fugler som sitter i bur døgnet rundt enn en hamster! Fugler trenger plass og luft under vingene!

Har hatt flere undulater og de får alltid fly fritt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man jo se litt forskjell på dyrene og størrelse bur også.. En liten mus/hamster med et digert bur - eller denne kaninen med 9 kvadratmeters bur - det blir jo tilsvarende en hund som bor i en liten leilighet..

Det er jo ikke nødvendigvis dyreplageri å ha en hund boende innendørs selv om man bor i en hybel på noen få kv.meter, synes jeg...

Men ja - hvis man sammenligner med burdebatten som hele tiden foregår ang. hunder, så ville jo da et "normalt akseptert" kaninbur være på størrelse med en skoeske - og ja, DA kan man selvsagt snakke om dyreplageri. Selv om kaninen får være "mye" løs på stua på ettermiddagene - ikke sant?

Hvordan man med god samvittighet greier å ha fugler er jeg usikker på. Små lyseblå undulater i små like lyseblå eller rosa plastbur.. Når man tenker på at disse fuglene er vant til å leve i flokker på tusenvis av dyr, fly over enorme områder, etc.. Litt som å ha en gaselle i en liten hundegård.. (Helt uavhengig av om den er født fri eller ikke - instinktene ER der - bevegelsesmønsteret også)

Det eneste vi faktisk KAN gjøre (hvis man vil ha slike dyr) er jo å prøve sitt ytterste for å gi sem så mye plass man kan få til. Man MÅ ikke kjøpe fuglebur på 20X40X20 cm bare fordi de finnes.. Men MÅ ikke ha en glassbolle på 2 liter vann til fisken sin - når det finnes plass og mulighet til å ha et akvarium på 200 liter eller mer..

Så et stort bur, tilrettelagt for en mus, hamster, marsvin, kanin etc - jo, så tror jeg absolutt de kan leve et godt liv. De slipper i alle fall endel ting de hadde opplevd i vill tilstand - bli jaktet på, være redd, etc..

Ang. hamstere så lever de nok fortsatt fortsatt fritt i ørkenen i Syria (Midtøsten).. Men jeg tror de er meget sjeldne i det fri..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Ang. hamstere så lever de nok fortsatt fortsatt fritt i ørkenen i Syria (Midtøsten).. Men jeg tror de er meget sjeldne i det fri..

Susanne

Bare som en liten orientering:

Hamstere er slett ikke så sjeldne i det fri.

Tvert imot kan de noen steder være en skikkelig plage for bønder, når de invaderer kornlagere og graver underjordiske ganger i åkeren.

Ville hamstere kan bli funnet fra Belgia helt til Baikalsjøen i Sibir, videre fra Sibir til Mongolia, Manchuria og NordKina. De lever også vilt i Hellas og Bulgaria. Enten bor de i ørkenområder, eller så lever de i åkerlandskap.

Den gullhamsteren vi kjenner som kjæledyr har derimot vært nokså sjelden siden ca.1930, men de fins fra Romania og Bulgaria gjennom Kaukasus og LilleAsia helt til Iran:O)

Dersom man bor på landet i Nord Kina kan man altså treffe på en hamster når man er ute og går en sommernatt, akkurat slik som man kan treffe på en mus i Norge:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dyreplageri å ha dyr i bur synes jeg kommer helt ann på arten, str på buret, hvor ofte dyret får komme ut og hvor rent det er i buret.

Er egentlig veldig enig med Susanne!

Men ja - hvis man sammenligner med burdebatten som hele tiden foregår ang. hunder, så ville jo da et "normalt akseptert" kaninbur være på størrelse med en skoeske - og ja, DA kan man selvsagt snakke om dyreplageri. Selv om kaninen får være "mye" løs på stua på ettermiddagene - ikke sant?

Hvordan man med god samvittighet greier å ha fugler er jeg usikker på. Små lyseblå undulater i små like lyseblå eller rosa plastbur.. Når man tenker på at disse fuglene er vant til å leve i flokker på tusenvis av dyr, fly over enorme områder, etc.. Litt som å ha en gaselle i en liten hundegård.. (Helt uavhengig av om den er født fri eller ikke - instinktene ER der - bevegelsesmønsteret også)

Synes du har et veldig bra poeng her, Susanne :devil:

Selv ville jeg aldri hatt en fulg i et lite bur, det synes jeg er helt feil, selv om jeg hadde hatt den ute daglig. Det å bure inne en hund eller katt og la dem leve slik ville vært grotesk, det orker jeg ikke tenke på en gang! Men, jeg synes at det å ha kaniner og smågnagere i bur, blir noe helt annet.

Det kommer selvfølgelig ann på forholdene, om de blir aktivisert osv.

Selv har jeg 2 kaniner, som bor i bur. Og nei, jeg ser ikke på meg selv som en dyreplager. De får komme ut daglig og får løpe på gresset eller terassen, flere timer til dagen. Jeg er ikke fornøyd med str på bura, synes de er litt små..men jeg tror over hodet ikke at mine dyr har det vondt.

Jeg er i mot burbruk hvis ikke dyra får komme ut å strekke på seg. Liker ikke måten mange oppdrettkaniner lever på. En oppdretter kan ha mange kaniner, og ikke muligheten til å ha de ute. Da står gjerne kaninene i bur på 120cm x 60 cm hele livet ut, DET er jeg ikke for! Men på en annen side tror jeg ikke de har det vondt (så lenge de får dekket behov som mat og rent bur), de vet ikke noe annet.

Vi holder alle dyr i bur! Tenk deg hester som står i en liten boks nesten hele døgnet, kyr som står på bås, flere griser i en liten grisebinge, bollefisk osv

Er det greit da?

Føler ikke det blir lagt så mye fokus på dette, men det blir jo faktisk på samme måte som disse små "burdyra". Jeg synes ofte mer synd på disse produksjonsdyrene/hestene våre enn hamster som får store bur (store i forhold til str på dyret) med mye leker, tuneller og løpehjul osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det kommer helt an på dyrearten og individet. Jeg har hatt ganske mange smådyr, og noen har hatt små bur. Noe jeg har innsett i ettertid, og jeg syns burene en får kjøpe på dyrebutikker generelt er små (ikke alle selfølgelig). Det buret jeg har til kaninen min nå er egentli litt lite syns jeg. Men det syns ikke hun. Har henne vanligvis ute om sommeren i et STORT bur, men hun blir automatisk tynnere og mister håre på ørene. Men med en gang hun kommer inn i det lille buret legger hun på seg til normalvekt igjen og håret kommer tilbake, ikke er hun så glad i å forlate buret heller. Så jeg syns det kan vere litt vanskelig å fastslå hva som er dyreplageri når det kommer til burbruk. Men det finst jo grenser på hvor lite en kan bruke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke folk tenker at en liten hamster er et dyr, på lik linje med en hest feks.

Om en hest står på en liten boks med lite mosjon er det alle som bryr seg, men når en hamster er i et lite bur uten noen form for mosjon er det ingen som bryr seg?

Nå er det jo STOR forskjell på hest og hamster. hehe. Poenget er at alle dyr trenger mosjon utenom hjemmet sitt.

Bruker å slippe hamsteren min i sofaen og i senga(faktisk!), for da har jeg kontroll på hvor han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til husdyr og kjæledyr så vil det jo alltid være snakk om hva som er praktisk mulig å få til.

Både når det gjelder kuer som står inne hele vinteren i Norge, og en liten hamster eller undulat.

Min mening er at man alltid (!) skal prøve å få det til så dyra har størst mulig bevegelsesfrihet og nok å ta seg til.

Tenk på hvordan du selv ville hatt det hvis du bare hadde anledning til å være inne på et ti kvadratmeter stort soverom hele livet. Det ville vært et trist og innholdsløst liv.

Klart det ville hjulpet om du ofte fikk besøk, hadde tilgang til musikk, bøker blader, tv, telefon og internett.

Men det ville like fullt vært stusselig og vondt å ikke få komme ut.

Slik tror jeg det kan oppleves for dyrene våre også.

Det finnes noen som har sittet i fengsel i mange år som forteller at det er skremmende å komme ut. De lengter faktisk tilbake til cellen, og det livet de er blitt vant til.

Jeg tror nok også det kan være sånn for enkelte dyr som er født i bur, og føler seg trygge i det buret de har.

Alle er forskjellige og preges av de opplevelsene de har bak seg-både mennesker og dyr. Og de reaksjonene som dyrene har må vi ta hensyn til, når vi har bestemt oss for å være dyreeier.

Jeg tror ikke kuer i fjøset lider nød når de stelles riktig og har selskap av andre kuer, og jeg har hatt hamstere og stuefugler som har vært livlige og glade.

Jeg har opplevd at mine dyr har sett på buret som sitt "rom" i huset, der de har sin soveplass- og der inne trekker de seg tilbake og føler seg trygge. (Mine fugler flyr fritt om dagen, og hamstrene trasker tilbake til buret for å lagre godbiter de får når de er ute på oppdagelsesferd.)

Men jeg overtok et lite hamsterbur av en familie her for en stund siden. Jeg skulle bruke det for å bygge ut plassen til mitt eget dyr. Det var identisk med et bur jeg har fra før og som er en del av en hamsterlabyrint. Men i den "nye" buret kunne jeg se tydelige spor på sprinkler og på plast som viste at en hamster har sittet der inne og kjedet seg og vært frustrert. Og den har tydeligvis har manglet noe skikkelig å gnage ned tennene sine på...

Jeg syntes synd på den hamsteren.

Det gjorde jeg virkelig... ;)

Og selv om jeg har hatt/har kjæledyr som har bodd i bur, respekterer jeg dem som sier at det er mot deres samvittighet å holde dyr i bur.

Da blir det somregel slik at jeg begynner å se meg om etter ennå en litt større burløsning til dem der hjemme... :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg leste nesten halve siden her og jeg vet ikke helt jeg.

Jeg er enig i en del og uenig i en del.:-)

Gidder ikke forklare hele greien nå.

Jeg går å legger meg.

Men, mitt marsvin har ikke verdens største plass etter at den måtte gå ut fra det store buret til kaninen(de var sammen før) og det er synd, men vi kan nok se om vi kan skaffe noe større for det søte lille dyret vårt. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Altså, ja. Kaniner trenger et stort og fint bur i hvertfall 1 m i lengde, og 50 cm i bredde.

Jeg har kaniner, og burene dems er i den lengden. De for også friheten til å løpe inni "boden" og ute i innhegninger som er store nok til at de for bevegd seg endel. Dette er noe man burde ha vis man skal skaffe seg/ha en kanin.

Selv nå på vintern får kaninene mine løpe inne på rommet mitt (det er ganske stort) så der er det nok plass.

Spessielt når kaninen din har unger, skal hun få friheten til å få løpt endel på frihånd i "rommet" den er i. Sånn er det her.

Så jeg syntes ikke akuratt en kanin blir plaget vis den har det sånn.

MEN vis den bare sitter i det kjedelige buret sitt dag etter dag, og kanskje innimellom blir kost litt med. Er dette plageri. Folk som ikke tar vare på kaninene sine skal ikke ha kaniner. Det samme er det med Marsvin og andre sånne dyr. Hamstern har jo den løpe hjulet sitt som gjør han/hun sprek. så det er vel egentlig ikke så farlig. men uansett :)

Folk må tenke på hva som er bra for et dyr før de skaffer seg det ;) ..

-dette ble kanskje litt feil ;) men sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...