Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer katten til å stikke av?


jennajensen

Recommended Posts

Vi har katt og hund. Katta var livredd for hunder fordi den hadde blitt jagd ol. av en hund når han var liten. Når det bare hadde vært en hund i huset så var han borte( i tre dager til en uke...) Så vi var veldig spent på hvordan han taklet å ha en hund boende i huset. Men det gikk bra det, men man kan ikke forvente at de er bestevenner!

Det vi gjorde var at vi lot katten gjøre som han ville, og han ble etterhvert vant til at hunden bare var der. Det var kanskje litt enklere for oss, for vi lærte hunden å være i gangen, og katten var på kjøkkenet.(Men det var stor åpning imellom). Etterhvert holdt jeg valpen på fanget mens jeg "slang" ut små godiser til katta. Etterhvert kom han nærmere og nærmere, og var ikke redd(han malte ol.) Nå har vi en ny valp, og han er litt reservert, men valpen får lov å slikke han på ryggen, men han har også "slått" henne noenganger. ( han merker at det er en liten valp, så han slår ikke hardt)

Det som er viktig å tenke på er at katten kan klore veldig hardt, og hvis den da treffer øyet...

(hvis katta blir tvunget opp i en situasjon den ikke er vandt til, og den ikke liker hunder, så klorer den med en gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannt det du sier det Voff, Jeg hadde en voksen katt da jeg fikk hund, hunden jeg fikk var jo ingen stor hund da, bare lille valpen, den var nesten ikke større en katta. Så katta var veldig skeptisk i begynnelsen.

Etter en liten stund, så begynte de å lukte på hverandere, etter en liten stund til så begynte de å leke med hverandre. Var litt gøy å se på, men som alle vet, en hund er jo ikke en valp for evig! så den er jo over dobbelt så stor som katta nå, men de er ikke uvenner i det heletatt! heller tvert imot, De leker og koser seg hele tiden. De kan til og med sove sammens, der "Danny" hunden min liggen i en liten halvsirkel og katta inni den lille halvsirkelen igjenn. Det ser så varmt og godt ut :)

Som det er sakt så kan katter reagere på hunder veldig ulikt, kommer litt ann på erfarineger før i livet tror jeg. Men uanset så er det ikke lurt og bare slippe hunden rett inn på katta med en gang, for katta har skarpe klør, og hunden har øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det der kommer til å gå helt fint jeg. Så lenge de bruker litt sunn fornuft og ikke minst tid på introdusere dyra for hverandre, slik at de får bli kjent under kontrollerte omstendigheter.

Katter og hunder snakker litt ulik dialekt; der hundens logring gjerne betyr at den er glad, så er det det stikk motsatte hos katten. Dette må de få finne ut av!

Hundens jaktinstinkt trigges gjerne når katten løper og gjemmer seg under sofaen - da kan det være greit å ha den i bånd slik at man unngår både katteklør i øynene og søndertygget katt :) Etterhvert vil det der gå over.

Jeg har i alle år hatt hunder og katter - voksne og små om hverandre, og det har til dags dato aldri bydd på problemer så lenge jeg lot dem bli kjent skikkelig. Hos oss er det slik at katten går bort og hilser først på bikkjene - deretter er det min tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv da jeg fikk hund, så hadde vi jo katten først, katten var selvfølgelig redd en stund men det gikk over etter en stund da.. De blir nok vant til hverandre etter en stund vil jeg tro. Så jeg tror ikke katten vil stikke av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi fikk vår første hund hadde vi to katter fra før, den ene var vel rundt fem år da, mens den andre var kanskje to.. vi var veldig usikkere på om de ville stikke av når vi fikk en hund i hus, selv om de var veldig hjemmekjære, så var den ene katten veldig "pysete", redd for alt nytt,, mens den andre var veldig dominerende og var aldri spesielt begeistret for nye dyr i hus, derfor var vi alikevel redde for at det skulle gå galt... men det gikk veldig bra her i gården i hvertfall, er kattene hjemmekjære skal det noe til for at de stikker av, det jeg i begynnelsen merket med den litt usikre katten var at den blei mer ute og helst bare kom inn om natta når bikkja sov, men egentlig var denne katten mer redd for den største katten enn for hunden, nå er den største katten død, men den minste lever fortsatt og har nå fått mye mer selvtillit etter at den andre katten døde, og er inne store deler av dagen, bikkja og katta går veldig fint sammen nå, de rett og slett bryr seg ikke om hverandre i det heletatt. me den store katten merket jeg at han skulle sette bikkja på plass hele tiden, men ingen av de ga noen gang noe tegn på at de ville stikke av..

tror det stort sett går greit jeg, men man er vel ikke garantert noe, men uansett er det viktig å ikke glemme katta, gi den like mye kos og oppmerksomhet som før og kanskje mer, og pass på at ikke bikkja skremmer og plager katta i tide og utide, la den også ha en plass den kan gå til om den vil være helt i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siser at det går greit å få hund når man har katt, men ikke å få katt når man har hund.

Jeg fikk hund når jeg hadde katt og det fungerte veldig greit.

min erfaring er at begge deler ofte går veldig fint, men det kommer selvfølgelig ann hvordan kattene og hundene er. jeg har vel hele tiden hørt det motsatte fra deg, at det funker mye bedre å få katt etter hund enn hund etter katt, men dette er sikkert individuelt. jeg har både fått hund mens vi hadde 2 katter og så fikk vi en katt nå for fire måneder siden, mens vi da hadde hunden. begge deler gikk veldig greit, men må si at katten vi fikk etter vi fikk hunden, har mye mer nærmere forhold til hunden, enn den vi hadde før vi fikk hunden. en voksen katt har nok ikke så lett for å bli kammerat med en hund enn hva en kattunge har til en hund, spesielt hvis kattungen er vant med hunder fra før, men nå er det jo ikke nødvendig at hunden og katten ligger oppå hverandre heller, så lenge de fungerer i samme hus, så er det jo greit, og det går som regel fint tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...