Jump to content
Hundesonen.no

Leking og belønning

Nirm

Recommended Posts

Posted

Skulle gjerne ha ønsket at Vida var litt mer heitere på leken sin. Bruker kong / ball i snor, eller liten bitepøse, men virker som om det er førstnevnte hu liker best. Da jeg fikk hu var hu på nivå at leke var kjekt, sånn av og til, men nå er hu mye ivrigere. Men. Jeg skulle hatt det enda mer kult.

Hu er en rolig type, med lite stress. Men likevel er det fart i hu. Men hu mangler liksom det lille ekstra...

Eks å belønne sittende med kongen i stryta med litt kos i tillegg, synes hu er veldig gjevt, men det gir jo ikke akkurat fart da...

Noen gode tips på å få den til å bli litt kulere? Slik at hu gir litt ekstra for å få mulighet til å leke med den?

Posted

varierer du leken du belønner med ofte nok? Ask feks. går relativt fort lei av en spesiel leke, kong feks. da "gjemmer" jeg den en stund, bruker den ikke på flere uker, han får ikke se denen gang. Kun andre leker, og helst ikke av samme type (kategoriserer snorleker, ballleker osv) Når kongen da kommer frem igjenn, er den det kuleste i verden, og vel verdt å jobbe for :) Pipelke er det eneste jeg har funnet som hittil er eviggøy..har du prøvd det?

Siden du bruker kong, kan du jo også putte litt leverpostei inni av og til, slik at hun kanskje forbinder den med noe godt, og dermed får med lyst til å få tak i (leke med) den?

Posted

Hvis hun er litt førermyk eller "dannet", så kan det jo være at drakamp blir litt sterkt for henne også? Særlig hvis hun liker kosebiten like godt...

Men dette med å bygge opp til en "supergjenstand" er jo et prosjekt i seg selv; da etablerer man en bestemt leke, som så gjøres gjev. En jeg trente med, hang sin høyt opp så hunden ikke kom til den, og stoppet og plukket litt på den først, så hunden ble kjempenysgjerrig. Så fortsatte han med å bare bruke den iblant, uventet etc.

Den ene her er helt vill etter drakamp, den andre har litt for "snille" ører til at jeg tror det egentlig ER så stilig for henne - hun liker derimot å jage ting, og kanskje at jeg "later" som jeg jager henne men ikke får tak i henne. Da jeg runderte, måtte figurantene først belønne med godbit for å få henne inntil, så kastet de en ball og måtte skutte litt rundt etter henne og "late" som hun var uovervinnelig :) Var litt hardt når det var mannfolk som var fig, de begynte å prøve å kommandere henne til å komme tilbake med ballen så de

kunne kaste den en gang til - men da gikk hun.

Minsten fikk jeg hjelp av en IPO/Sch-fyr til å trene, komplett med hunden i bånd og fig som løp og dro en ministriepølse etter seg. Han liker drakamp, og å vinne og få stå og knurre litt.

Men midt oppi alt, så er et harry pipedyr det beste i verden. Så det har jeg alltid med meg, men de får det sjelden.

Har du ikke flere hunder? Jeg bruker iherdig dette med å kappes om en gjenstand for å bygge den opp. Bare én hund får den, så inndrar jeg den. Det "sitter" til jeg tar den frem når jeg trener enkeltvis også.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Create New...