Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på en hund som er aggressiv mot andre hunder?

Heidihj

Recommended Posts

En oppdretter kjøper en valp fra en annen oppdretter. Denne valpen ble sendt ut på fòr. Etter ett år hos den første eieren ble den omplassert til eier nr. to. Denne hannhunden er kjempe snill og rolig hjemme, men den utagerer veldig på andre hunder, spesielt hannhunder. En dag sleit denne hunden seg og fløy rett på en annen hund. Det endte med en voldsom slåsskamp. Hunden som ble angrepet fikk store skader og måtte til dyrlegen. Eierne til hannhunden orket ikke ha denne hunden mer. Veterinæren sa den burde avlives pga. aggresjon. Oppdretteren som eide denne hunden ville ikke avlive den, for h*n hadde brukt masse penger på hunden. Oppdretteren gav den tilbake til det første hjemmet for en periode, og nå skal hun snart bruke denne hunden i adel. Hunden er alt for liten etter standarden, og har ingen resultater av noe slag. Den er fri for HD, men ekstriøvmessig er den ikke fin.

Hva mener dere om å avle på denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du legger saken frem som du gjør, så kan man vel ikke mene annet enn at dette må være helt R...vva avl :D

Men seriøst: vanskelig å si utfra ett (objektivt? :) ) skrevet innlegg om dette enkeltindividet bør avles på eller ikke. Hva vet man om hvor mye som skyldes miljø, og hvor mye som skyldes arv hos denne hunden?

Ville vel lagt minst like mye vekt på mentalitet og helse hos aktuelle hunds søsken og slekt forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Hva vet du om denne hunden siden du kan påstå at denne ikke er trivelig? En hund kan være trivelig selv om den er aggressiv på andre hunder trodde jeg.. Aggresjonen er sikkert eiers mangel på kunnskap, eller hundens mangel på sosialisering på andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sikkert at denne hunden er agressiv??? kjenner du denne hunden og kan si at den er agressiv? hvilken rase er det?(bare lurer)

mange missforstår hundene i et slikt tilfelle.. jeg vet ikke annet enn det du skriver her, og du skriver det som at du jallefall ikke støtter dette. men jeg kan ikke si at den hunden ikke burde brukes i avl!

hvis du er 100% sikker på at denne hunden ER agressiv, da ville jeg apsolutt ikke ha avlet på denne hunden! men som sakt så har vi lett for å missforstå hundens språk og reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Hva vet du om denne hunden siden du kan påstå at denne ikke er trivelig? En hund kan være trivelig selv om den er aggressiv på andre hunder trodde jeg.. Aggresjonen er sikkert eiers mangel på kunnskap, eller hundens mangel på sosialisering på andre hunder..

Men er det likevel riktig å avle på en slik hund ?

Det kan jo være at de valpe kjøperne er nye hunde eiere og dermed lett får samme problem ????

Vet ikke om sånt er arvelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner denne hunden ja. Har selv kjent den siden den var valp og gått flere turer med den. Denne hunden er god mot mennesker, men rett og slett aggressiv om hunder. De har gått flere problemhundkurs og vært hos flere atferdsterapeuter. Jeg har selv sett den møte andre hunder, og det man ser er ikke bra!

Dette er en toller.

Jeg er ikke får og avle på denne hunden nei, og jeg må si jeg ikke skjønner vitsen med å gjøre det. Hva er det de tilfører rasen egentlig? Jeg tenker også på at valpekjøperne kan ende opp med det samme problemet, og det ville vært kjempe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg påstått at hunden ikke er trivelig? Jeg sier at jeg ikke ser noen hensikt i å avle på hunder som hverken er pene eller trivelige. Jeg kjenner ikke hunden og kan ikke avgjøre hvordan den er.

Men når det er sagt så synes jeg heller ikke at agressive hunder er trivelige, selv om de "bare" er agressive mot andre hunder og ikke mot mennesker. Ikke ville jeg avlet på en agressiv hund heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har hatt 50% BC-blanding. Eneste måten å holde ham fornøyd på var å gi ham oppgaver eller fysisk aktivitet, kontinuerlig. Alltid noe å fokusere på. Han var glad i sofakos, men klarte ikke engang slappe av i kroppen da. Tydlig glad og fornøyd med situasjonen, men vred seg som en ålemark, som om det å slappe av var direkte ukomfortabelt for ham. Tror ikke vi noen gang gikk en avslappet tur. Han lærte omsider å gå pent i bånd, men han vibrerte av energi mens han fokuserte på oppgaven. Gikk stakkato og så virkelig unaturlig ut. Foretrakk å få ulike oppgaver fortløpende, i flexiline. De gangene han fysisk slappet av i våken tilstand, noe han med årene lærte å gjøre, så virket han direkte deprimert og som om han var i en dyp eksistensiell krise. Ventet kun på neste to do. Nå var blandingen min kanskje en ekstrem variant, med mitokondrie-DNA fra en veldig aktiv miniatyr bruksrase, men også renraset BC som bare går tur i gangfart uten andre oppgaver, uten stress, det virker veldig ambisiøst.  Angående aktiviteter ellers: Min fikk aldri nok. Lange ski-/sykkelturer, ball, pinner og frisbee, agility og LP og hverdagstriks hjalp selvsagt med å ta brodden av stress så det var mulig å oppnå kontakt med ham og få ham behersket, men den MENGDEN mental og fysisk aktivitet som må til for å få en BC til å fremstå som rolig og avslappet uten indre stress og uten å se ut som dyp depresjon? Jeg fant den ikke. Uten noe å gnage på var alltid rastløs eller lå spent (bokstavelig talt) klar for neste move når han var våken. Jeg tenker en må tilpasse seg den rasen en har, ikke bare prøve forme en hvilken som helst rase til en slags standard for hva en anser som generelt god hundeadferd. Å gå tur er ikke en enkel oppgave for en BC. Å kreve avslappet spasertur uten "stresset" fokus på oppgaver virker urealistisk.  Min personlige mening fra anekdotisk erfaring. Om noen har en fasit, så gjelder selvsagt den.   
    • Du får sende en på Osloferie!
    • Du får det du trener på! Her har @Simira masse gode tips til deg. La hunden få oppgaver på tur som den må fokusere på, slik at hun ikke "trener" på stressnivået hun allerede har.  Variasjon er også bra, ikke sikkert hun trenger sykkeltur hver morgen eller å starte med agility før hver tur. Og sist men ikke minst, hun er 2 år. I gamledager sa vi at 1,5-2 år er omplasseringsalder, da mange hunder peaker på energinivå rundt da😅
    • Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å ikke ha hund
    • Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...