Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb uten utdannelse


deco

Recommended Posts

Virker ikke som jeg kommer meg på beina med det første, og om jeg gjør det så har jeg tonnevis å ta igjen på skolen, selvom jeg har kuttet ut flere fag. Går andre året allmen, men vet ikke om jeg har motivasjon til å hoppe inn om jeg hopper ut.

Men om jeg skal hoppe ut, hva skal jeg gjøre? Problemet mitt er stress. Skole er stress for meg. Gjør lekse er stress, og jeg blir dårlig (jeg takler ikke å få dårlige karakterer, så ting skal være så å si perfekt).

Å jobbe med hund går bra. Har ikke all verdens med energi. Men har da konkurrert siste halvåret og fått opprykk til klasse 2 i agility og har to napp i hopp klasse 1. Hund forbinder jeg ikke med stress i det hele tatt.

Så var det til spørsmålet da. Noen som vet om jobber eller "yrker" man kan få uten å ha utdannelse (vidregående/høyskole/universitet)?

I verste fall, noen som vet om en lett "utdannelse" (vidregående)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil ikke jeg "hakke" på deg, men jeg vil si at å hoppe ut av vgs uten å ha fullført/eller å ikke gå på vgs i det hele tatt er veldig dumt. Og jeg skal LOVE deg at du kommer til å angre senere i livet.

Akkurat det å finne jobb er ikke det vanskeligste, for du finner alltids noe. MEN skal du ha en jobb du liker, og trives i over mange år så MÅ du ha utdannelse!

I ditt tilfelle så er det stress som får deg til å hoppe ut, vel tenk på at det er lite sannsynlig at du finner deg en jobb uten stress! Jobb er MYE mer stressende enn å gå på skole. Dessuten med utdannelse så finner du en jobb du virkelig interesserer deg for, og når man vet hva man skal gjøre og trives med det man holder på med så blir det med en gang mindre stress.......

Litt "kjefting" fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos fastlegen din, evt blitt henvist videre osv? Utfra det du skriver ville jeg tro du fikk sykemelding, evt tilpasset opplegg på skolen.

Har en lang rekke med leger jeg har vært hos. Får også tilpasset skole, men NOE grunnlag må de ha for å gi karakter, og når jeg ikke klarer å gi dem noe, så blir det litt vanskelig.

Jeg som skrev dette innlegget.

Nå vil ikke jeg "hakke" på deg, men jeg vil si at å hoppe ut av vgs uten å ha fullført/eller å ikke gå på vgs i det hele tatt er veldig dumt. Og jeg skal LOVE deg at du kommer til å angre senere i livet.

Akkurat det å finne jobb er ikke det vanskeligste, for du finner alltids noe. MEN skal du ha en jobb du liker, og trives i over mange år så MÅ du ha utdannelse!

I ditt tilfelle så er det stress som får deg til å hoppe ut, vel tenk på at det er lite sannsynlig at du finner deg en jobb uten stress! Jobb er MYE mer stressende enn å gå på skole. Dessuten med utdannelse så finner du en jobb du virkelig interesserer deg for, og når man vet hva man skal gjøre og trives med det man holder på med så blir det med en gang mindre stress.......

Litt "kjefting" fra min side :D

Det er det som er så frustrerende. Jeg KLARER ikke å gjennomføre skolen slik det er nå. :)

Indirekte er det stress som setter meg ut. Har ligget i senga i 7 måneder nå, for stress gjør meg dårligere (mage katarr og mat intoleranse + mer?). Jeg kan telle på to hende hvor mange dager jeg har vært på skolen siden det startet i høst.

Formulerte meg kanskje dårlig i sta (nærmere sagt utela noe). Jeg kan gjerne ta en utdannelse når jeg blir FRISK, men har ikke motivasjon til å gå vanlig allmen da. Det må være noe lettere. Forslag til lettere studie?

Men back to topic. Hvilke jobber kan jeg få uten utdannelse? Finner liksom ingen oversikt noen plass, så hadde vært greit med litt hjelp.

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er halvveis ferdig på vgs. Jeg håper virkelig du klarer å fortsette, det gjør så stor forskjell senere! Samtidig har jeg stor forståelse dersom det virker alt for langt frem fordi hverdagen tar fullstendig overhånd.

Dersom du vil ha en ufaglært jobb er pleieassistent på sykehjem et alternativ til butikk. Etterhvert kan man også jobbe på sykehus. Det er jo utrolig interessant dersom man liker slikt.

Lykke til og håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første året av høyskoleopplegget via fjernundervisning, det vet jeg du kan med allmenn studiekompetanse også - da ville du sluppet peset med å måtte møte opp på skolen og prøver osv. Legene kunne sikkert gitt deg attester og sånn til sosialkontoret slik at du fikk støtte til det det kostet?

Sjekk ut nks.no og nki.no - de tilbyr sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok første året av høyskoleopplegget via fjernundervisning, det vet jeg du kan med allmenn studiekompetanse også - da ville du sluppet peset med å måtte møte opp på skolen og prøver osv. Legene kunne sikkert gitt deg attester og sånn til sosialkontoret slik at du fikk støtte til det det kostet?

Sjekk ut nks.no og nki.no - de tilbyr sånt :D

Hørtes ut som en god idè. Tusen takk Helene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skjønt nå, så vil du ta pause fra skole og jobbe isteden..!?

For om du dropper skolen nå, tror jeg ikke det er noen mulighet for å gå allmenn igjen(mulig jeg tar helt feil nå..?). Men da kan du jo eventuelt prøve deg på et studieretningsfag, som f.eks Helse - og sosial, form og farge, media & kommunikasjon etc.. I studieretningsfagene er det ikke bare teori på teori, men også en del praksis(I alle fall helse - og sosial), og det kan jo gjøre skoledagen en smule lettere :D

Om du skla ha en jobb istedenfor skole, så øker jo sjansene for å få jobb enda mer, for da kan du jobbe om dagen også. Hva med å prøve i barnehage, på et eldrehjem, i butikker(behøver jo ikke være matbutikker, hva med dyrebutikk?), gå med avisen, telefonselger, jobbe på en kafe..

Gå på deltidsjobb.no og finn.no og søk etter jobber der.

Men tror ikke jobb ved siden av skolen er noe for deg. Om du blir så sliten, kan du jo umulig ha noe nytte av å ha jobb ved siden av skolen.. det vil gjøre deg utslitt!

Du finner nok ut hva som passer best for deg! Lykke til i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "vet" hvordan du har det..

Jeg droppet ut av vgs etter bare noen uker på grunnkurset, og tenkte at jeg aldri kom til å få meg noen jobb, annet enn og sitte i kassa på rimi.

Men det finnes muligheter selv om, kan ta utdanning via kurs. Jeg driver og utdanner meg som hundemassør, og tar da helge kurs.

Det og droppe ut pga. at man er lei skolen er dumt, men noen klarer rett og slett ikke mer. Og det virker som om du ikke klarer.

Det finnes muligheter selv om man ikke gå Vgs. Kanskje du ikke får jobb innen det du aller mest ønsker. Men du kan få en jobb du trives i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får allmennkompetanse etter fire år i arbeidslivet, uten vgs.

Når det er sagt, så syns jeg du bør satse det du kan på å fullføre vgs. Det er utrolig viktig å ha det. Og så er det så utrolig vanskelig å hoppe tilbake igjen, begynne i ny klasse med klassekamerater som er fem år yngre enn deg, være russ i en alder av 23, med en gjeng drittunger på knapt 18 år.

Det du IKKE skal ta, er musikk i alle fall. Jeg vil tro at noe praktisk er midre stressende for deg, som helse sosial og det er btw genialt å ta, du trenger bare to år praksis etterpå, og vips har du en utdannelse. Tar du påbygging etterpå, er du sikret. Skulle jeg gått vgs om igjen, ville jeg tatt helse og sosial.

Jobber du KAN få uten utdannelse: sitte i butikk :) , jobbe i barnehage, være dagmamma, jobbe innen helse og omsorg, som assistent. Alle assistentjobber, rett og slett. Og er du flink, jobber du deg oppover i systemet (hvis det er mulig), og får en grei lønn til slutt. Kjenner ei som jobbet som glassblåser ved Hadeland Glassverk, og hun hadde ikke vgs. Men hun fikk allmennkompetanse etter fire år, som jeg skrev øverst. Vet ikke helt hvordan reglene er, men det kan du jo finne ut av.

Du kan også bli selvstendig næringsdrivende, ha home-party-jobber. Og akkurat det kan du faktisk tjene grovt på, men det forutsetter selvdisiplin og masse planlegging. Har selv solgt Tupperware, men er ingen selger-person. Har ei venninne innen Mary Kay (sminke og hudpleie), og det fins flere sånne innen sminke osv. I tillegg er det interiør, klær og dildo-party.. ;) Blir for det meste jobbing på kveldstid, men du bestemmer selv hvor mye du vil jobbe, og dermed hvor mye du vil tjene. Noen ganger selger du bra, andre ganger går det dårligere, men det finnes folk som har over 400 000 i året på dette, men da har de jo ikke en jobb ved siden av. I tillegg blir man alltid belønnet for så og så mye salg, så du får goder ut av og. Noen gir diamanter, andre gir varer som du selger selv (Tupperware, fx.) Blir du gruppeleder for en gruppe med selgere, har du litt mer ansvar, men da får du også bil. Ja, bil! :) Husker jeg ikke helt feil, er forsikring inkl, men du må betale bensin selv.

Har ingen utdannelse selv enda, kun vgs, og noen fag på universitetet, men jeg har jobbet med masse forskjellig: kennel- og stalljente, badevakt, konfirmantmedhjelper, vaskedame, støttekontakt, assistent ved avlastningsbolig for multifunksjonshemmede barn (det var flott og givende), selger for Tupperware, passet barn, jobbet i barnehage, stått i kantine både i kasse og på kjøkken (ikke fullt så flott syns jeg), vært dagmamma, jobbet på bolig for utviklingshemmede, drevet hundepensjonat.. Jeg har enda til gode å jobbe i butikk og på gamlehjem, noe som er "typisk" jobb for sånne som meg. <_<

Jeg holder på å utdanne meg til å bli hundemassør for så å bli fysioterapeut for hunder, samtidig som jeg tar Innføring i hundefag på høyskolen. Uten utdannelse på noe som helst vis, er nok utsiktene for å jobbe med hund minimale. Du må liksom spesialisere deg på noe, enten dressur, eller helse, eller noe. Du kan ikke bare si du vil jobbe med hund, og så begynne i jobben, liksom.. :P Du må utdanne deg, eller i det minste vise at du er god til noe (passe hunder, fx, og drive hundepensjonat), men det hjelper masse å ha litt ballast likevel. Du må jo vite om lover og regler, må kunne endel om økonomi osv. Det er ikke bare å ta inn en drøss med hunder og passe på de.. :P

Tror noen nevnte fjernundervisning, og det er jo en mulighet. Kanskje det hjelper om du får bestemme ditt eget tempo for læring? Men på den andre siden er det ikke så mange hunderelaterte ting du kan utdanne deg til ved fjernundervisning, da.. Ingenting, så vidt jeg vet..

Men altså; hadde jeg skulle gjort det om igjen, så ville jeg gått helse og sosial. Tatt påbygging, og så evt studert videre, eller evt tatt praksis. Jeg hadde kunnet bli hva jeg ville, men uansett stilt utrolig mye sterkere i forhold til jobb, enn andre på min alder. I forhold til meg selv i dag, da, for å si det sånn.. :rolleyes:

Ble kanskje mest pjatt dette, men håper du fikk noe ut av det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for råd og alt...

Og for de som er interessert.. Har nå kommet frem til beslutningen av at det ikke blir noe skole før etter jul, skal slappe av og tenke på meg selv. Stresser jeg så blir jeg ikke frisk. :lol: Etter jul tar jeg matte og norsk som hospitant, og går opp i matte som privatist.

Hvordan det går får jeg se. Av det jeg har lest på internett tar det måneder eller år før jeg kjenner bedring. :unsure: Men jeg tar dag for dag og ser hvor det leder meg.

Får meg valp om mindre enn 3 uker, så fremover skal vi bare kose oss her i heimen. ;) Livet består tross alt ikke av kun prøver og examener. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Deco

Vet hvordan du har det ;) Har selv bare fullført ett GK naturbruk, men sluttet etter det.

Skole var stress og det ble rett og slett for hardt. Sliter nå selv med å finne ut hva jeg skal gjøre når jeg blir "stor"

Jobber litt som vikar i en barnehage, men det er dyr jeg vil jobbe med ;)

Det er vanskelig og komme seg tilbake til skole igjenn. For noen er det ikke bare å fullføre vgs, det blir rett og slett for vanskelig.

Så skjønner deg godt! Du får ha god bedring og kose deg med hvalpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært hos leger, men har du vært hos psykolog?

Det har hun. Les linken til annen tråd lenger opp!

Ser at du får råd om at du kan jobbe som assistent! For å jobbe innen omsorgsyrker og liknende mp du undertegne taushetsløfte. For å undertegne taushetsløftet må du være fyllt atten år! Dessuten er disse jobbene svært krevende og det forventes full innsats fra dag èn. Man må på en måte kunne ta vare på seg selv før man kan ta vare på andre. Når det er sagt, må du tenke på at du vil ha en stor fordel framfor mange andre hvis du en gang velger å jobbe med mennesker. Du vet hvordan det er å trenge hjelp og har en masse erfaring som gjør deg istand til å kunne forstå at livet ikke alltid er så enkelt. Men altså, bli sterk selv først, så tenk på hva du vil bli!

Jeg klarte ikke å studere før jeg ble 29. Hadde flere mislykkete forsøk i diverse fag bak meg, da jeg fant ut at jeg ville bli vernepleier. Da leste og jobbet jeg fordi det var kjempeinteressant og ikke fordi familien forventet det, eller fordi mora mi skulle bli stolt av meg (for et utgangspunkt, liksom)! Det gikk kjempebra og siden har jeg tatt endel videreutdanning og har hatt mange forskjellige jobber. Nå stortrives jeg i jobben som lærer for en første klasse med barn med autisme.

Gi deg selv tid, kos deg med hundene og begynn å ta fag når du selv føler tiden er inne, ikke fordi du syns du bør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hoppe av studier, for så å komme inn igjen er ikke lett (been there, done that...). Men. Så lenge du klarer å holde motivasjonen oppe, så er det ikke noen umulighet. Å presse seg til å gå på skole når man er syk, er ingen løsning, for som oftest ender man med en haug med dårlige karrakterer man egentlig bør ta opp igjen...

Det er fult mulig å få seg en bra utdannelse hjemmefra. Der du får jobbet i ditt egent tempo. Snakk med en lege, og se om du kanskje kan få innvilget å ta studiet over en lengre periode (lånekassa kan bli litt vriene om man henger for langt etter). Så blir det mindre press. Kanskje du evt klare å jobbe deltid med noe ved siden av?

Vekter. Det er faktisk bare to kurs det, så har du utdannelse nok (totalt 7 dager faktisk, og to enkle eksamner). Du blir ikke rik, men det går rundt (de fleste ligger vel på rundt 300 000 i starten, om man jobber litt ekstra). Du jobber ofte i turnus, så da er det mulig å studere ved siden av også. Dersom du har snille foreldre, som lar deg bo hjemme en liten periode, så kan du jo legge av penger til studier, og betale noe av egen lomme også. (Du må fylle den magiske 18 her også...)

Ønsker deg god bedring, og lykke til med studiene. ;) Håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes faktisk folk som har en grei jobb uten utdannelse og.. jeg er en av dem.. Nå er det store sjanser for at ting har forandret seg mye siden jeg var på din alder da (det er en stund siden) men jeg hoppa av vgs etter ett år (og en dag) tok siden agromonutdannelse, men det som egentlig var "redningen" var Manpower. Jeg var en tålmodig sjel (er vel fortsatt) og ble tilslutt (vi snakker om år her..) belønnet med en fast jobb i et større forsikringsselskap. Hadde fordelen av å bo i Norges største by og må jeg legge til.

Men hvis man ikke satser på utdannelse så må man vel også regne med at inntenkten blir mindre senere i livet, det er noe jeg har slått meg til ro med, men det er jo ikke alle som gjør det..

Lykke til ihvertfall, både med valg av jobb/utdannelse og ikke minst helsen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...