Gå til innhold
Hundesonen.no

julemarsipan

Fillerya

Recommended Posts

Skrevet

Kom nettopp hjem fra butikken nå og de har allerede en hel hylle med julemarsipan! Dette synes jeg er alt for tidlig.Jula er ikke noe koslig når julestemninga blir ødelagt og vannet ut :angry2:

Guest Christine
Skrevet

Er netopp ferdig med og lese diverse juletråder på et annet foum også. Det er jo over 2 mnd igjen!

Synes det blir mer og mer tamt jeg...

Men påskeegg i lilla kartonger kan de godt begynne og selge nå! :P

Skrevet

Er ganske enig med deg at butikkene selger juleting altfor tidlig - vi er jo bare i oktober :P

Jeg synes ikke juleting skal være i butikken før 1.desember jeg, i det minste ikke før helt i slutten av november.

Julestemninga skal ikke komme før i desember, og så klart ødelegger det litt når butikkene allerede selger juleting. Det er som at jula blir som med mor - og farsdagene, der disse dagene blir brukt for markedets skyld. Og det er jo synd, fordi jula er en så fin og koselig tradisjon, og bør ikke bare handle om dyre gaver, godterier og ting man kan få..

Man får nok bare gjøre det beste ut av det, i alle fall jeg klarer å skape litt julestemning for det;)

...Når det gjelder marsipan, så kan det godt finnes hele året det(behøver ikke være julefigurer og julepose), for det er jo så godt :rolleyes::P

Skrevet

Jeg jobber på Obs, og vi får inn julemarsipan 1 oktober. Det er ALT for tidlig for min del, men jeg overser bare marsipanen og begynner ikke å kjøpe det før i desember.

Skrevet

Jeg liker ikke marsipan, så akkurat det bryr meg ikke så mye. Men det er allikevel alt for tidlig med sånt nå! Jeg drikker aldri julebrus før 1. desember, og pepperkaker spiser jeg som oftest ikke før på bursdagen min (5. desember).

Jula starter alt for tidlig... Man kommer jo ikke i julestemning når det er såpass varmt at man ikke trenger å bruke ytterjakke engang.

Skrevet

Ja er enig med at det blir for tidlig med julegodt nå :P

Ødelegger julestemningen når jula kommer, og jeg har ikke så mye stemning lenger fra før av.

Men om en "sesong"-godisting skal komme tidlig og vare lengre enn høytiden, så må det være en ting fra påsken: de herlige eggene i eggekartong, sjokolade, fylt med melkekrem (litt OT) men men.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jula starter alt for tidlig... Man kommer jo ikke i julestemning når det er såpass varmt at man ikke trenger å bruke ytterjakke engang.

Veel, hvis det er ytterjakka som er tingen er vi godt på vei mot jul her :D . Var is på vanndammene i dagmorres...

Neida, er helt enig i at juleting settes i gang altfor tidlig. Marsipanen kan man jo bare overse da, men at de begynner med julegater osv. allerede i november vanner ut mye av julestemninga for meg. 1. desember, da kan man begynne med jule-glede-seg-ting som kallender og julegater. Men det er nå min mening. Alle som skal tjene penger på oss er vel av en annen mening...

Skrevet

Julemarsipan! ;)

Skal greie å holde meg til iallefall slutten av november for å kjøpe da... Tror jeg... :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...