Jump to content
Hundesonen.no

Target

Guest Christine

Recommended Posts

Bare å klikk og belønn gradvis det..de fleste hunder er såpass nyskjerrige at de stikker snuta bortpå med en gang, og da er det klikk og belønn, men om Milo er sær, klikker du for nysskjerrighet ovenfor targeten, så for berøring osv ;)

du kan helt fint bruke pisk som target(stick) :P

Grunnlaget for å bruke target sticken er at vi lærer hunden å berøre enden av sticken med snuten. Dette kan gjøres på følgende måte:

1. Lær først hunden at "klikk" = "godbiten er på vei" (hvis du ikke har gjort det allerede). Trykk ned den ene siden på klikkeren og gi godbiten ca. et 1/2 sekund senere. Gjenta dette i flere forskjellige situasjoner. Når hunden snur seg mot deg med en gang du klikker ("spontanreaksjon") kan vi begynne å bruke klikkeren i treningen.

2. Hvis du og hunden ikke er så kjent med klikkertrening kan det være greit å prøve seg på en enkel øvelse først, f.eks. "sitt". Vis hunden at du har en godbit i hånda og vent! Hunden vil kanskje prøve mange forskjellige ting for å få tak i godbiten. Hvis den tilfeldigvis setter seg - klikk og belønn. Gjenta dette flere ganger og øv deg på å klikke akkurat i det baken til hunden berører bakken. Det viktigste er at du lærer deg "timingen" og at hunden lærer seg at den kan få deg til å klikke bare den gjør saker og ting! Dere inngår en avtale. Hunden gir deg det som du vil ha (forskjellige atferder) og du gir hunden det som den vil ha (klikk og belønning). Denne samarbeidsavtalen mellom deg og hunden er grunnlaget for klikkertreningen. Klikkertrenere får etterhvert veldig kreative hunder (på godt og vondt) og når hunden først skjønner "systemet" blir det etterhvert lettere og lettere å lære inn nye øvelser.

3. Over til target sticken - hold den rett foran nesa til hunden - og vent! Første gang vil hunden sannsynligvis lukte på den av ren nysgjerrighet - klikk og belønn.

4. Gjenta dette flere ganger. Etter et par forsøk vil kanskje hunden vente en stund med å berøre sticken og prøve å få tak i godbiten på andre måter. Bare vær tålmodig, og pass på at du ikke i utålmodighet fører sticken bort til nesa til hunden selv. Det lærer den ingenting av. Klikk og belønn når hunden selv gjør en liten bevegelse mot target sticken.

5. Når du har fått belønnet hunden noen ganger for at den rører sticken med snuten, vil det plutselig gå opp et lite lys. "Aha, target sticken fører til at mor klikker og belønner!" Derfra går treningen veldig fort. Med valper tar det ofte bare 3-4 repetisjoner for å komme til dette nivået. Med eldre hunder må du beregne litt lenger tid. Du trenger ikke lære inn alt på en økt. Ta en liten pause etter et par minutters trening så ikke hunden blir lei. Vanligvis skjønner de fleste hunder poenget etter 2-3 slike korte økter. Bare vær tålmodig i starten og la hunden finne ut på egen hånd hvordan den skal få deg til å klikke. Når den først har funnet det ut "sitter" det resten av livet!

6. Når hunden har skjønt at du klikker (og gir en godbit) hver gang den rører target sticken med snuten kan vi lære hunden å følge etter target sticken når vi beveger den opp, ned, til siden, mens vi står stille, går eller springer. Target sticken blir etterhvert et mål (target, derav målpinne) som den vil følge etter. I starten klikker og belønner du bare hunden følger etter target sticken i et sekund eller to. Gradvis øker du tiden slik at hunden kan følge etter sticken i hvertfall 20 sekunder uten å miste interessen. Vi har dermed muligheten til å styre hunden akkurat dit vi vil ha den. Vi er ikke nødt til å holde target sticken i hånda. Vi kan f. eks. sette den i bakken et stykke unna oss hvis vi vil trene fremadsending.

7. Noen velger å sette på en kommando for å berøre target sticken. Dette gjør du ved å si kommandoen (f.eks. "ta´n", "touch" e.l.) i det hunden er på vei mot target sticken. Etterhvert legger du inn en ny betingelse: Hvis hunden berører target sticken uten at du har sagt "ta´n" klikker du aldri. Hvis hunden berører target sticken på din kommando, da klikker du! Etterhvert vil hunden lære at det ikke er noen vits i å røre target sticken hvis du ikke har sagt at den skal gjøre det.

Det er ikke nødvendig å si "nei" hvis hunden gjør det uten at du har sagt kommandoen. Det er nok at den ikke får noen belønning.

Du trenger ikke å ha en "stick" av noe slag heller - knyttneven eller pekefingeren duger som bare det (med unntak av noen øvelser, f.eks. kryp, der det kan lønne seg å ha en "kroppsforlenger") :P

Litt enig med Flash. Jeg brukte bare pekefingeren i begynnelsen, men innså at det ble litt vanskelig etterhvert. Så jeg letet og prøvde å finne noe annet. Min targetstick i dag er en gammel sminke kost :P (bakenden, ikke selve kosten).

Vær kreativ :P

• 3 weeks later...

Kneet, hånda, albuen, knyttneven, tommelen, pekefingeren, nesa, foten, øret, alt kan brukes :D

Om du f.eks. stikker nesa litt ut og hunden kommer og snuser eller slikker, klikk og gi godbit. Gå gjentar du noen ganger og legger på kommando når hunden har skjønt det. "Kan jeg få et nuff?" f.eks. Det bruker vi på Tjorven.

Kneet, hånda, albuen, knyttneven, tommelen, pekefingeren, nesa, foten, øret, alt kan brukes :)

Om du f.eks. stikker nesa litt ut og hunden kommer og snuser eller slikker, klikk og gi godbit. Gå gjentar du noen ganger og legger på kommando når hunden har skjønt det. "Kan jeg få et nuff?" f.eks. Det bruker vi på Tjorven.

Jeg prøvde det der, for å lære Felix nuss. Men han har en tendens til å overdrive ting, så når jeg sier nuss nå biter han tak i nesa <_< Effektivt på eventuelle voldteksforbrytere kanskje, men ikke i dagliglivet. Så ordet nuss er forbudt hjemme hos oss;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...