Gå til innhold
Hundesonen.no

Mot


Flash

Recommended Posts

Mot?

Mot har vel en hund når den våger å konfrontere utfordringer uten hjelp og støtte fra eieren..

Min hund viste et ok nivå av mot fordi hun løste de fleste (skumle) situasjonene på egen hånd. Godt hjulpet av stor nysgjerrighet, som hun alltid har hatt :P Hun bruker litt lang tid på enkelte momenter (bl.a kjelka) og har en lav kroppsholdning på vei bort. Men hun våger seg frempå -alene, uten støtte.

Det finnes vel en mer spesifikk definisjon av MOT enn hva jeg har skrevet om her.. Boldeness er et ord jeg har hørt om i testsammenheng og gir sikkert en mer utfyllende definisjon på egenskapen.

kan jo ta et kjapt søk på nettet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var vel noe sånt jeg trodde... ;)

Jeg vet jo rimelig sikkert at min hund er en usikker sjel, men jeg innbiller meg at hun kan finne på å score rimelig høyt på mot i en test - men det kan, som hos dere, ha med nysgjerrighet å gjøre også. Lurer litt på grenseoppgangen mellom usikkerhet, mot og nysgjerrighet.

Min er veldig gira på å sjekke ut ting, men det betyr ikke nødvendigvis at hun har full kontroll og er komfortabel, om du skjønner...

Noen med hverdagseksempler på "diagnostisering"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot handler ikke om å gjøre ting fordi man ikke er redd. Mot handler om å gjøre noe selv om man er redd (en "definisjon" som ofte brukes i psykologien). Det vil si at en usikker hund kan vær modig fordi den , til tross for usikkerheten sin, forsøker å utforske og løse hindringene.

Så ja, du kan fint ha en usikker, men modig hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg kunne bare ikke dy meg da denne kom i mailen idag...:D

Mot

Mot er å komme sent hjem etter en tur på by'n med gutta, bli angrepet av

kona med en kost og ha mot til å spørre: "Gjør du fortsatt rent, eller

skal du ut å fly en tur?"

Baller

Baller er å komme sent hjem etter en tur på by'n med gutta, med lukt av

parfyme og øl, leppestift på kragen, klaske kona på baken og si:

"Så var det din tur, tjukka!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...