Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentalbeskrivning


Nirm

Recommended Posts

Da har Vida fått unnagjort mentalbeskrivningen sin i Sverige. Dagen har bestått mest av kjøring og venting, men slik er jo hundesporten...

Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå. Og vi har vel fått på gledelige overraskelser og litt skuffelser i dag.

Edit: Protokollen er lagt ut. (Under Vida - Resultater). Som den viser, er hu ikke akkurat verdens tøffeste berta i gata. :P

Men kort fortalt, skjedde følgende:

Kontakten gikk fint. Vida tar kontakt, men hu engasjerer seg ikke nevneverdig etterpå. Hu fulgte med testleder, uten å engasjere seg, og aksepterer å bli handtert.

Hu leker aktivt når vi kasta filla mellom oss, og var ikke vanskelig å få henne til å kampe med testleder. Slippe var verre...

På lille haren løp hu etter, men første gangen grep hu ikke filla, mens andre gangen tok hu den etter en kort stund.

Så skulle vi være passive i 3 min. Jeg antok egentlig at hu skulle legge seg ned, for det er det hu gjør ellers. Men den gang ei. I dag skulle vi først snuse litt, og så fant hu ut at hu spre gruppe, og starta å bjeffe og styre litt da.

På avstandsleken løp hu rett ut uten problemer, men etter hu fikk filla, gadd hu ikke å leke mer med figuranten, men ble værende der.

Så kom skuffelsene. Hu skvatt godt på kjeldressen, og smalt inn i beina mine, så jeg gikk på tryne over henne. Og jeg måtte både snakke med kjeldressen, og lokke på henne før hu kom dit.

Så var det skrammelet. Jeg veit at hu ikke liker metall-lyder, men at hu skulle bli så redd, hadde jeg ikke trudd. Hu forsvant rett og slett, og tok litt tid før hu kom tilbake. Pga tiden det tok, så fikk hu i protokollen at hu ikke gikk inntil skrammelet, men hu gjorde det når hu kom tilbake.

På spøkelsene så jobbet hu mot dem, og hadde kontroll. La seg ned etterhvert og titta på de. Hu trakk seg ikke, men gikk faktisk litt mot de.

Så kunne vi leke igjen, og det var helt topp. Bar ikke preg av hva som hadde skjedd.

Skuddet gikk også bra. Fikk 1 på den.

Da vi gjennomgikk protokollen etterpå, bemerket dommeren det at hu var så redd for skrammelet og ikke skuddet. Sa at det var veldig uvanlig. Reagerer de så mye på skrammelet, bruker de visst å reagere på skuddet også. Så han antok at det stammet fra noe som har skedd i fortiden en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Trollhättan Brukshundklubb. Lang tur altså...

Det var ikke noe festlig å se hu forsvinne. Men jeg ble veldig overraska. Hu skvatt på K-testen på det momentet og, men forsvant ikke da... Veit ikke hvorfor hu ble så redd i dag. Detter ting ned på jobb eks, så skvetter hu bare, men går og sjekker det.

Men hu har jo utviklet seg mye siden jeg fikk hu. Leken spesielt. Den har blitt ganske grei. Hu tar mye mer initiativ nå også (eks da vi skulle være aktive...). Og hu har blitt mindre overstrømmende begeistret for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese. Vet du hvorhen hun var i syklusen sin - er det løpetid på gang så kan det virke negativt inn. Søsteren til min hund stakk til skogs og nekta å komme tilbake til skrammelet da vi var i Säffle i vår og testa - og hun var helt i sluttfasen av løpetida. Egentlig skulle hun ikke fått stilt, men siden det var alldeles på slutten så fikk hun lov; men på "eget ansvar" som testlederen sa. For hun ble faktisk såpass redd at de måtte jobbe i flere måneder med å få henne ut i skogen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu hadde løpetid i Juli, så det er enda en stund til den kommer. Trur hu skal ha i Desember igjen (siste tre løpetidene har vært med 5 mnd intervall).

Jeg synes fortsatt det er litt rart at hu reagerte så kraftig på de tingene. Men det blir jo spennende å se på kåringa neste år. Om at hu er så redd for disse tingene, eller om det er andre ting som har spilt inn. Uansett så har det lite å si i hver dagen vår. Hu skvetter ikke akkurat om folk kommer brått på hu på jobb, og ramler ting ned, så forsvinner hu ikke. Liker det ikke, men drar ikke avgårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så har det lite å si i hver dagen vår. Hu skvetter ikke akkurat om folk kommer brått på hu på jobb, og ramler ting ned, så forsvinner hu ikke. Liker det ikke, men drar ikke avgårde...

Nei nettopp - det er jo det som betyr noe ikke sant? Hvordan de oppfører seg i det daglige mener jeg.

Da vi testa Amigo så fikk han 4 på skudd - altså at han ikke ville ta opp leken igjen. Hunden var ikke stressa eller noe men gikk en runde rundt på plassen og deretter søkte han opp mot der skuddet kom fra. Og da ble det til "låser seg mot publikum og vil ikke ta opp leken".

Vel, dette er en ettersøkshund og sist uke avlivet vi et rådyr kun 2 m fra Amigo - og rifler bråker ganske mye - og han leet ikke på ørene engang men var fullt konsentrert på dyret og skulle bort til det. Så man må ta en slik MH for det det er; det gir en pekepinn men er ikke absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...