Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten skiter KUN bak TV`n... !

BareLinn

Recommended Posts

Ah!

Nå er jeg så irritert på den pelsdotten vi har !

Han er en snart 4mnd gml huskatt..

Kjempe søt...<3

Er veldig glad i han..Men eneste problemet er at..

Han bare driter bak tv`n... !

Vi har prøvd alt mulig..spray,trykke trynet nedi det å vise hvor kassen er, og nå skal vi prøve med salmiak..

Hørte at det kunne hjelpe..

Det er blitt så ille at..hvis INGENTING hjelper kan vi ikke ha han lenger..

Vi leier leilighet, og huseier/naboen er ofte innom..

Det lukter så j*vlig !!

Og dessuten...

i helga..så var jeg og typen på hotell.tur, uten dyr, for første gang...

Og når vi kom hjem hadde han jggu driti OPPI sofaen !!

Detta går ikke lenger !!

HVA KAN VI GJØRE?????

Trenger såårt hjelp...NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Zelda var lita hadde hun aldri vært inne, for di som hadde henne ville ikke ha henne inne. Hun bæsja hele tiden på badet. Samme sted hvergang. Viste henne gang på gang hvor doen stod, men det gav ingen resultater. Så løsningen ble å sette en do akkuratt der hun gjorde fra seg, det var sukkse :P

Etter en stund flytta jeg doen dit den skulle stå og hun gikk aldri siden på badet for å gjøre fra seg. Så jeg ville skyvd frem Tv`n for en stund å satt doen bak der jeg :P Hvordan do har du? Er noen katter som ikke vil gå på do med tak på. Mens andre vil gjerne ha det for å ha det litt privat. Hvis maten står for nær doen kan dette karnsje også være grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo ?!? Hvorfor i alle dager skulle man trykke ansiktet til katten i avføringen ?! Trodde virkelig ikke folk gjorde sånt lenger.

Synes også det var litt grovt. Alle reagerer om man trykker hundens tryne nedi piss og drit, men det er ok med katten?

Når dere ser katten går bak tv`en, løft den opp og putt den i kassen i stedet. Igjen og igjen. Overse den om den ikke går i kassen, ikke kjeft. Da går det bare verre, og den går heller andre steder og driter, (og da mener jeg ikke kassen.)

Den skjønner det etterhvert. Er kassen tilgjengelig nok? Har dere ren kattesand i kassen? Husk å rose mye om den går på do i kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asså...jeg spurte om råd ! ikke kritikk...:P

jeg syns jo ikke det er no koselig å trykke hode ned til det..trykket det ikke I avføringen...

Dessuten syns jeg ikke det er no hygglig..fikk bare høre at det kunne funke :s

Han har fortsatt ikke gitt seg med det, og vi har prøvd alt..

Nå har vi gjemt ledningene han gjør fra seg på...

Men han "graver" dem frem igjen for å få gjort fra seg...

Blir SINT ! ...

Han er flink egentlig...for han gjør fra seg når han er ute...

men alikevel...han burde snart skjønne..

for det her klarer ikke jeg å leve med i lengden..

greit med hund som har uhell inne en sjelden gang, og våt bikkje lukten, og pote-spor..

Gjør meg ingenting..

men når katten finner seg egen "do" inne...

Da har det gått langt..

Men kan det ha noe med å gjøre at han ble tatt fra mamman da han var 6uker??

syns det var tidlig jeg :S trodde det var 12uker minst...

Menmen...

Og JAH...han har rein kasse hele tida...

han tisser oppi der...men ikke driter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fortsatt ikke gitt seg med det, og vi har prøvd alt..

Nå har vi gjemt ledningene han gjør fra seg på...

Men han "graver" dem frem igjen for å få gjort fra seg...

Blir SINT ! ...

Altså, for det første - det er snakk om en liten bebiss her. Noen trenger litt lenger tid enn andre til å bli husrene. Hvis han graver frem ledningene han gjør fra seg på så har jo dere masser av muligheter til å bære han bort på doen, og rose han dersom han gjør noe der. Gravelyden må dere da høre på ganske lang avstand, og da gjelder det bare å være rask nok til å få han i kassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for det første - det er snakk om en liten bebiss her. Noen trenger litt lenger tid enn andre til å bli husrene. Hvis han graver frem ledningene han gjør fra seg på så har jo dere masser av muligheter til å bære han bort på doen, og rose han dersom han gjør noe der. Gravelyden må dere da høre på ganske lang avstand, og da gjelder det bare å være rask nok til å få han i kassa...

Joda det er sant..Men vi er veldig mye borte, og det er sjeldent vi tar han i å gjøre fra seg inne..

Sett han gjøre fra seg ute et par ganger..og i kassen sin med engang vi fikk han...

Men han slutta med det...Og vi finner ikke grunnen...

Han er ikke syk..og ikke no galt med avføring, sålenge han får det han skal ha, og ikke noe utenom...

Eneste som står ved doen hans er databordet...asså..

Vi har et litt mindre vindu i enden på stua...under der står toalettet hans...og vedsiden av står datapulten vi ikke bruker..(har bærbar pc)

Og liiiitt lenger bort i andre retningen så står lekestativet hans...

Så doen hans er på en måte skjult dah...

Litt redd for å sette maten hans bak tv`n...som noen har nevnt lenger opp her...

Hva om han ikke spiser så lenge det står der?Skal jeg bare la det stå da eller? :P

Har hatt katt hele livet omtrent...(tilogmed 5på engang, 2ganger...)

Men aldri hatt dette problemet med noen av di...

Ikke engang di 10kattungene vi har hatt :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er sant..Men vi er veldig mye borte, og det er sjeldent vi tar han i å gjøre fra seg inne..

Sett han gjøre fra seg ute et par ganger..og i kassen sin med engang vi fikk han...

Men han slutta med det...Og vi finner ikke grunnen...

For det første - og dette er ikke kritikk, bare ment som hjelp - det vil ALDRI hjelpe å ta verken en katt eller en hund for noe den har gjort mens du ikke var hjemme. Har katten gått på do bak tven når dere er vekk så får du bare plukke det opp, og heller fokusere på å løse problemet når dere faktisk er hjemme. Fokuser på å

høre etter gravingen når du er hjemme, løft han rolig opp og sett han i kassa. Gjør han noe der så roser du han, gjør han ikke noe så følger du med på hva han gjør videre. Det er hvertfall sånn jeg ville forsøkt å løse problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - og dette er ikke kritikk, bare ment som hjelp - det vil ALDRI hjelpe å ta verken en katt eller en hund for noe den har gjort mens du ikke var hjemme. Har katten gått på do bak tven når dere er vekk så får du bare plukke det opp, og heller fokusere på å løse problemet når dere faktisk er hjemme. Fokuser på å

høre etter gravingen når du er hjemme, løft han rolig opp og sett han i kassa. Gjør han noe der så roser du han, gjør han ikke noe så følger du med på hva han gjør videre. Det er hvertfall sånn jeg ville forsøkt å løse problemet :P

Tusen takk.. :P Jeg skal prøve å holde øynene åpne :rolleyes:

Så får vi bare se.... går det ikke, så vet jeg ikke...

Skal kastrere han så fort han er gammel nok ihvertfall...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Litt redd for å sette maten hans bak tv`n...som noen har nevnt lenger opp her...

Hva om han ikke spiser så lenge det står der?Skal jeg bare la det stå da eller? :P

Har hatt katt hele livet omtrent...(tilogmed 5på engang, 2ganger...)

Men aldri hatt dette problemet med noen av di...

Ikke engang di 10kattungene vi har hatt :s

Kan være jeg husker feil, men var det ikke tipset om å sette kattedoen bak tv'en og ikke maten? Ser ikke helt hvilken nytte det skulle gjøre egentlig (bortsett fra at de fleste katter ikke ønsker å drite i egen matskål).

Men, altså... prøv å sett kattedoen bak der. Oppå ledningene, så burde det nok ordne seg. Dessuten, hvis det tipset virkelig gjaldt mat-så kan du vel helt greit gjøre det? Antar du bruker tørrfor på gutten, hvis ikke kan du jo bare kjøpe det-og da er det ingen risiko for kortslutning :P

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var tips om å sette maten bak tv'n også, og grunnen er vel at katter sjelden driter der de har maten sin.

Prøv det, driter han der allikevel så funker det jo ikke. Spiser han ikke der, så kan han vel strengt tatt få LITT mat et annet sted også, men vl anta at han før eller siden må drite en gang uansett, og gjør han det der da maten er der så funket jo ikke det tipset. Kan ikke helt innbille meg at han går så veldig lenge uten mat om han av en eller annen merkelig grunn sku nekte å spise da maten står der.

Prøv det du. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om han ikke spiser så lenge det står der?Skal jeg bare la det stå da eller? :D

Nå fortiden må jeg flytte matskålene til kattene våre ofte. Etter at en bil kjørte inn i huset vårt og knuset halve badet.

Kattene våre spiser normaltsett på badet. I og med at det er endel håntverkere her så må de spise på kjøkkenet.

Jeg har alltid "plinget" litt på skålene deres når de får mat. Så det jeg gjør nå er og "plinge" litt på skålen og vise dem hvor maten står. Ingen av dem har problermer med at maten flyttes og de spiser helt normalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter HATER lukten av appelsinskall/sitron skall. Prøv å legg det i en skål der den gjør fra seg, kanskje det hjelper. Det er så sur og sterk lukt at de trekker seg vekk derfra med en gang..

Katten min har pleid å leke med appelsinskall han... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker så godt jeg satt å spiste fruktsalat jeg hadde lagd selv, det var noen biter igjen med appelsin og jeg tenkte da snok pusen min kom for å tigge litt at: "ha,ha det der spiser du ikke", tror jeg ble litt stor i øya da han tok en appelsin bit og spiste den, det hadde jeg aldri trodd. Ellers har aldri appelsinskall virka på mine katter, ikke at jeg har prøvd å legge ut noe, men når di leker med skallet hvis jeg rensker meg en så sier jo det sitt:) Salmiakk det har jeg prøvd, for leee...nge siden da hadde jeg en pus som tissa i senga mi, x-antall ganger, salmiakk hjalp ikke noen verdens ting. Det var ikke før jeg fikk sterilisert ham at han slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Aiai, faktisk. jaja, fort gjort! :)

Tja, sikkert noe du kunne funnet på den magiske bilen din da *fnis* :)

Du sier katten ble tatt fra moren 6 uker gammel, det er i hvertfall for tidlig ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...