Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn gi hals


KaLe

Recommended Posts

Vi har hatt litt trøbbel med bjeffing - og har lagt ned mye arbeid for å trene vekk dette. På min vei har jeg fått mange gode og kanskje ikke fullt så gode råd.

Et som jeg er litt usikker på er det at det er lurt å trene inn gi hals på kommando, fordi du da også får trent inn slutt som kommando.

Det høres jo forsåvidt greit ut. Men, når man har en bjeffer i hus, så er man jo litt betenkt med å trene inn nye unoter.

Noen som har noen meninger eller erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt litt trøbbel med bjeffing - og har lagt ned mye arbeid for å trene vekk dette. På min vei har jeg fått mange gode og kanskje ikke fullt så gode råd.

Et som jeg er litt usikker på er det at det er lurt å trene inn gi hals på kommando, fordi du da også får trent inn slutt som kommando.

Det høres jo forsåvidt greit ut. Men, når man har en bjeffer i hus, så er man jo litt betenkt med å trene inn nye unoter.

Noen som har noen meninger eller erfaringer på dette?

Jeg har trent inn gi hals, og slutt kommando. Resultatet er at hun bjeffer fortsatt i gitte (natulrige) situasjoner, men lystrer ikke "slutt" kommando når det er utenfor den konkrete øvelsen.

Min hund, og mange andre hunder, vet ikke (satt på spissen) at de bjeffer. Altså, bjeffingen er såpass innarbeidet og kommer automatisk slik at det ER vanskelig å trene det bort i og med at hunden ikke helt forstår hva den fikk ros for/korreks for (f.eks ros for å ikke bjeffe/slutte å bjeffe, og korreks for å bjeffe). Det er lettere å trene på at situasjonene ikke skal være noe å bjeffe for. Skal forsøke å forklare.

La oss si bjeffing innendørs når hunden hører ringeklokka. Istedet for å fokusere på at det er bjeffingen som skal trenes på, trener man heller på at situasjonen som fører til bjeffing blir mer akseptert. F.eks ved å bestandig ringe på ringeklokka i tide og utide, og gjøre det til et dagligdags fenomen. Man de-assosierer ringlyden fra å ofte være forbundet med fremmede på besøk, til at det like godt kan være matmor, matfar, eller rett og slett ingen som kommer (bare ring på på vei ut av huset før du drar på jobb f.eks).

Som regel vil da situasjonen trenes til å bli noe som ikke er verdt å bjeffe på, mens når man trener på bjeffingen vil det ofte bare resultere i at hunden forbinder ringeklokka (for eksempel) med stress, kjeft etc.

Kronglete forklart, men fikk du en idè om hva jeg mener? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...