Gå til innhold
Hundesonen.no

Solbriller?


konkylie

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en blandingshund som er 25%husky, 25% Wimaraner og 50% "noe annet", på 18mnd.. På sommeren og vinteren når vi er ute i mye sol så kniper hun øynene veldig igjen. Øynene er helt lysebrune/rav farget, eller som min lillesøster sier; tissfarge :rolleyes: Vi har jakthunder i familien og de har alle mørke brune, "normale" øyne. Ingen av disse kniper øynene like mye igjen som min hund gjør i mye lys. Det ser ikke ut til å forstyrre henne noe, hun leker og trener som andre hunder, men det kan da ikke være noe behagelig å hele tiden gå å myse? Det er bare så vidt en ser at hun har øynene oppe...

Kan det være en ide å kjøpe solbriller til henne? Vi er veldig mye på høyfjellet og mye på tur om sommeren... Både jeg og resten av jaktfamilien og jaktvennene mine synes solbriller er noe tull til hund.. men nå begynner jeg jo å lure på om ikke Tinka burde hatt det... Hva synes dere?

mvh

Kamilla og Tinka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet ikke jeg. Jeg har aldri brukt sombriller til hund, men de kan jo bli snøblinde på samme måte som oss. Jeg vet at en (hvit)hund med lyseblå øyne fikk problemer med å gå forran i hundespannet oppe på vidda hvor det ikke var trær eller noe i sol. Det fikk røde, hove øyne og helt tydelig snøblind. De løste problemet med at den alltid gikk lenger bak i spannet under sånne forhold så den hadde en annen hund/farge å fokusere på og ikke bare alt det hvite. Det funka for dem. Dette er jo sikkert helt uaktult for deg så sant du ikke skal snørekjøre med to hunder, da kan du jo sette dem etter hverandre isteden for ved siden av hverandre. Men ellers var dette bare for å illustrere at hunder kan bli snøblinde, kanskje spesielt de med lyse øyne (var ihvertfall den eneste med problemer i dette spannet).

Men om du skal bruke solbriller? Jeg vet ikke, kan jo kanskje være greit å ha og lære den å ha på i tilfelle den skulle få problemer langt oppe på vidda? Jeg vet ikke, jeg har aldri bruk solbriller til hund, og tror egentlig ikke jeg kommer til å gjøre det heller, men... Har hunden problemer er det jo kanskje verdt ett forsøk. Det er vel ganske dyrt, og jeg tror du må belage deg på litt tid til å lære den å ha dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...