Jump to content
Hundesonen.no

Solbriller?

konkylie

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har en blandingshund som er 25%husky, 25% Wimaraner og 50% "noe annet", på 18mnd.. På sommeren og vinteren når vi er ute i mye sol så kniper hun øynene veldig igjen. Øynene er helt lysebrune/rav farget, eller som min lillesøster sier; tissfarge :rolleyes: Vi har jakthunder i familien og de har alle mørke brune, "normale" øyne. Ingen av disse kniper øynene like mye igjen som min hund gjør i mye lys. Det ser ikke ut til å forstyrre henne noe, hun leker og trener som andre hunder, men det kan da ikke være noe behagelig å hele tiden gå å myse? Det er bare så vidt en ser at hun har øynene oppe...

Kan det være en ide å kjøpe solbriller til henne? Vi er veldig mye på høyfjellet og mye på tur om sommeren... Både jeg og resten av jaktfamilien og jaktvennene mine synes solbriller er noe tull til hund.. men nå begynner jeg jo å lure på om ikke Tinka burde hatt det... Hva synes dere?

mvh

Kamilla og Tinka

Guest Snusmumrikk
Posted

Jeg vet ikke jeg. Jeg har aldri brukt sombriller til hund, men de kan jo bli snøblinde på samme måte som oss. Jeg vet at en (hvit)hund med lyseblå øyne fikk problemer med å gå forran i hundespannet oppe på vidda hvor det ikke var trær eller noe i sol. Det fikk røde, hove øyne og helt tydelig snøblind. De løste problemet med at den alltid gikk lenger bak i spannet under sånne forhold så den hadde en annen hund/farge å fokusere på og ikke bare alt det hvite. Det funka for dem. Dette er jo sikkert helt uaktult for deg så sant du ikke skal snørekjøre med to hunder, da kan du jo sette dem etter hverandre isteden for ved siden av hverandre. Men ellers var dette bare for å illustrere at hunder kan bli snøblinde, kanskje spesielt de med lyse øyne (var ihvertfall den eneste med problemer i dette spannet).

Men om du skal bruke solbriller? Jeg vet ikke, kan jo kanskje være greit å ha og lære den å ha på i tilfelle den skulle få problemer langt oppe på vidda? Jeg vet ikke, jeg har aldri bruk solbriller til hund, og tror egentlig ikke jeg kommer til å gjøre det heller, men... Har hunden problemer er det jo kanskje verdt ett forsøk. Det er vel ganske dyrt, og jeg tror du må belage deg på litt tid til å lære den å ha dem på.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...