Gå til innhold
Hundesonen.no

Starte klasse 1 uoff?


MarieR

Recommended Posts

Brukshundklubben avholder den uoffesielle LP konkuransen i klubbmesterskapet nå på onsdag. En del av meg vil stille, men samtidig vet jeg ikke om jeg tørr..

Ask "kan" alle øvelsene, så nær som fellesdekken. Jeg skriver "kan" fordi vi mangler en del kontakt, som gjør at øvelsene blir dobbelt så vanskelige, fordi Ask nesten må følge med på meg for å kunne utføre raske kommandoer som på plass og stå (under marsj..) Uten kontakt blir alt som heter vendinger bare kaos, og uten kontakt har han vanskelig for å følge mitt tempo, og om jeg skal følge hans, blir det sneglefart, han liker ikke lineføring og fri ved fot, og viser det tydelig...

Jeg er også redd for å ødelegge feks fellesdekken for de som virkelig satser på dette klubbmesterskapet, siden denne delen også teller inn i kårigen av årets nidarosekvipasje..

Men..om jeg noen gang skal debutere ville det vært så mye tryggere å gjøre det på kjent plass, med folk som kjenner oss en smule..ikke det at det gir oss særbehandling, men de kjenner hunden og meg som ekvipasje, vet hvor langt vi er kommet osv. Derfor ville det vært perfekt å starte her..

Det siste jeg har tenkt over hittil, er om dette egentlig hjelper oss i treningen. Ask fungerer supert her hjemme, og alle andre steder der vi er relativt alene, og uten hunder. På banen denne onsdagen vil det kry av begge deler..Siden vi egentlig mangler det mest vesentlige, kontakten med slike forstyrrelser, vil dette bli mer ødleggende enn givende? Grunnen til at jeg vil stille er jo at jeg trenger en bekreftelse på at vi kan starte offesielt, selv om jeg ikke kommer til å gjøre det før kontakten har bedret seg langt bedre, og hunden fungerer som annet en en døv sokk med andre jobbende hunder tilstedet..

Så om noen kan gi meg synspunkter på skal / skal ikke, hadde det vært topp..flere som startet med dette grunnlaget, eller lignende historier? Hva synns folk om at hunder som rent egentlig ikke er klar for dette, starter uoff?

langt og innvikklet dette ble da.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke stilt dersom jeg ikke hadde følt meg klar (vi tenkte litt på å stille vi også, men pga skader har vi fått trent veldig lite den siste måneden). Dette både for hundens egen del (dårlig læring) og av hensyn til andre på f. eks fellesdekk.

Samtidig er jo klubbmesterskapet en kjempegod anledning til å "prøve seg", da det ligger litt i premissene at her er det åpent for enhver som har lyst. At en hund eller to reiser seg på dekken hører vel med til gamet også...

Det har er nok mer min perfeksjonisme og overdrevne "ikke være til bry"-holdning som ligger til grunn for oss... :huh:

Det går jo også an å trene konkurranselikt utenom konkurranser. Det er jo en del styr, men sikkert verdt det for å få "testet" nivået :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin treninf for meg er det jo definitift, men som flash sier, hva med hunden? Ask er hittil nokså vant med å få en del belønning etter endt øvelse, ikke etter endt program, og faller fort ut om den belønningen (da helst leke eller godbit.. :rolleyes: ) ikke kommer..og nå er det jo akkurat leke og godbit jeg ikke får belønne med i ringen..

vil jo at hunden, såvel som meg selv, skal komme ut av ringen og huske at dette var gøy å positivt, ikke frustrerende og totalt forskjellig fra det vi er vant til..

er heldigvis påmelding på stedet, så ar litt tid til å både trene og tenke over dette. :huh: Vi skal jo uansett oppover å se, så selv om jeg ikke stiller kan jeg trene utenfor ringen, og dermed trene på å trene med andre hunder såpas nært.. ( ja, det er lov å trene utenfor den ringen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå!! Stevnet er jo uoffesielt, du kan jo til og med spørre om du kan ha et par godbiter i lomma og belønne en gang i mellom! En gang MÅ hun jo gå uten belønning, og blir det for tøft for henne denne gangen, så trekk deg etter et par øvelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...