Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungarsk Kuvaz


HHC

Recommended Posts

Heisann!

(Håper denne ligger på rette forumet, var ikke helt sikkert :) )

Har jo fått vite gjennom tiden av oppdretteren min før drev oppdrett av Ungarsk Kuvaz (Sånn det staves? =/ )

Også er jeg litt nysgjerrig på om noen har det her, så jeg kan søke meg inn på deres hund på Dogweb og se om jeg finner noe fra oppdrettet de drev der. De har vunnet NV & NORD flere ganger så vidt jeg forstod, og stilte mye i Sverige & Danmark. Hadde vært litt morsomt og fått vite litt om det :D

Så er det noen her som har / Kjenner noen som har eller driver oppdrett av denne rasen?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

det er så vidt jeg vet ingen aktive oppdrettere av Kuvasz i Norge for tiden. I Sverige og Finland er det en del.

Jeg kjenner ikke rasen sååå innmari godt, men kanskje mer enn de fleste.

Jeg var forøvrig "hundepasser" hos oppdretteren din for mange år siden, og var veldig begeistret for kuvaszene deres. Synes spesielt en av tispene var bare helt herlige!(Pequnia og også lille Pernille)

Kuvaszen er en vokterhund, og den har fortsatt mye instinkter. Det er ikke akkurat en hund du går rett inn til uten at eieren er tilstede. MEn de er trofaste og hengivne når de kjenner deg, og spesielt med sin familie. Noen hunder er nok også ganske dominante med andre hunder. (Man ser nok endel felles trekk med andre vokterhunder som feks KO osv)

Synes de er ganske avslappede og alrighte hunder, men de trenger nok endel miljøtrening.

Ikke en hund jeg ville skaffet meg om jeg var interessert i noen form for konkurranse som AG/LP eller bruks. Til de så er den for stor og tung.De lærer nok relativt fort, men tror nok også de er litt selvstendige. Men som gårdshund, bufevokter, familiehund(der den får tilfredstillt sine behov, og voktinga blir tatt hensyn til) kan sikkert også brukes til blodspor. Og kjempe fine til Kløving osv.

Dette er store hunder så noe lydighet må man jo ha. Også røyter de jo mengder når de først røyter.

Spesielle hunder som ikke passer for "alle"!

Men det er herlige, og veldig vakre hunder.

Svenske Kuvasz klubben

http://www.svkk.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuvaszen er en vokterhund, og den har fortsatt mye instinkter. Det er ikke akkurat en hund du går rett inn til uten at eieren er tilstede. MEn de er trofaste og hengivne når de kjenner deg, og spesielt med sin familie. Noen hunder er nok også ganske dominante med andre hunder. (Man ser nok endel felles trekk med andre vokterhunder som feks KO osv)

Dette med det sterke vokterinstinktet er noe jeg ville vært veldig obs på dersom jeg skulle skaffet meg en hund av vokterhundtype, som f.eks. den ungarske kuvaszen. Disse hundene er jo opprinnelig avlet for - og avles fortsatt for - å jage vekk ulv, bjørn og andre store rovdyr. Og i og med at kuvaszen er en forholdsvis ny rase innen utstilling så regner jeg med at vokterinstinktet er godt bevart hos de fleste av rasens individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med det sterke vokterinstinktet er noe jeg ville vært veldig obs på dersom jeg skulle skaffet meg en hund av vokterhundtype, som f.eks. den ungarske kuvaszen. Disse hundene er jo opprinnelig avlet for - og avles fortsatt for - å jage vekk ulv, bjørn og andre store rovdyr. Og i og med at kuvaszen er en forholdsvis ny rase innen utstilling så regner jeg med at vokterinstinktet er godt bevart hos de fleste av rasens individer.

Nja dette er bare delvis korrekt. I sitt hjemmeland ungarn altså blir disse hundene brukt nå til dags ikke kun som vokting av dyr deriblant bufe og hest, men også for vokting av hus, hage eller annet eiendom. På ungarske utstillinger er det feks. aldri dommeren som sjekker tenna men eieren som viser den frem!

Jeg hadde på INGEN måte anbefalt denne rasen til noen her i norge! Dette er absolutt IKKE en familie hund overhode og på ingen måte. Denne hunden må få lov til å "jobbe" det vil si vokte for gjør den ikke det kommer den til å ta det "ut" ovenfor eieren eller i værste fall deres familie. Denn hunden tolererer abolutt ingen andre en "sin" familie og det kan få grusomme konsekvenser i et land hvor (norge), man ikke lærer barna sine at man aldri skall gå til fremmede hunder feks.

Hadde det vert meg hadde jeg ikke hat samvittigheten å ha en slik hund i norge. Og jeg synes det hundesport skrev om de ungarske hunderasene er nesten skremmende da de overhode ikke nevnte slik opførsel i deres reportage. Ungarske hunder er veldigunik i deres oppførsel og utseende. og det har blitt drevet organisert avl av disse i mange hundre år.

Må bare legge til at de fleste barn i ungarn som blir drept av hund, blir drept av enten kuvasz. komondor eller ko.

Og da nevner jeg ikke listen en gang om hvor mange som faktisk blir bitt. Legene har ikke plikt til å melde hunde bitt så en ordetlig statistik finnesdet faktisk ikke på det kun på drap fra hund. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det hundesport skrev om de ungarske hunderasene er nesten skremmende da de overhode ikke nevnte slik opførsel i deres reportage. Ungarske hunder er veldig unik i deres oppførsel og utseende. og det har blitt drevet organisert avl av disse i mange hundre år.

Synes du har en voldsom kjennskap til de ungarske rasene...

Ikke mange mudier jeg kjenner som feks har et så voldsomt vaktinnstink at det tar fullstendig over og er så skarpe at det er farlig! For 20 år siden kanskje, men ikke nå.

Og i ungarn kanskje,men ikke i Skandinavia.

Jeg hadde på INGEN måte anbefalt denne rasen til noen her i norge!

Jeg synes du overdriver litt Dorab01. At disse hundene har mye vakt instink ,helt klart. Men ofte så er det kun hjemme, og ikke så mye andre steder som feks ute på tur, på utstillinger osv. da er de mer likegjyldige overfor omgivelsene. men selvfølgelig så er ikke dette en hund du lar stå å passe på hagen om man har feks barn som kommer hjem med lekekamerater osv, da ville jeg skillt ut hunden eller vært tilstede selv. For når folk er kommet inn og er ok så er hunden også ok med det.

Men om du er mest vant til(aner ikke hvor mange Kuvasz du har møtt)Ungarske hunder så kan jeg forstå at du er skeptisk. Ungarerne fremelsker og vil gjerne ha hunder som vokter mye. Men at disse hundene er fullstendig aggresive er ikke riktig. der er også "trent" til å være slik, har selv vært borti hunder som jeg har fått beskjed om å ikke stikke fingrene inn til(gjennom gjerdet) mens når eieren kom og vi fikk komme inn så var hunden en helt annen,nemlig super kosete og herlig. Dette viser jo bare at det man ser på utsiden av gjerdet ikke alltid samsvarer med det fulle og hele inntrykket av hunden. Standarden på det gjennomsnittelige hundeholdet i Ungarn er jo også lavere enn i Norge. Hundene får nok utløp for flere og sterkere instinkter der.

Men selvfølgelig er ikke Kuvaszen en hund for alle, men den har som sagt mye tilfelles med andre vokter hunder som feks KO. Dette er også hunder som man ikke "tuller" med. Så lenge man er klar over jobben som kreves og det ansvar som følger med så er kuvasz en herlig hund.

Jeg har forresten sendt deg en PM, ang import. :huh:

Kennel Carlslund http://www.kuvasz.se/ skriver bland annet:

URSPRUNG

Magyarerna sägs ha varit såväl krigare som nomadiserande herdar.

Det var i första hand hos de senare kuvaszen tjänade, men den var effektiv också som vakt runt

häst- och boskapshjordar. Historiken förtäljer att den under senare medeltiden användes

vid jakt på björn, varg och vildsvin.

De rovdjur och tjuvar som utgjorde det främsta hotet för tamdjur angrep företrädesvis nattetid.

Storlek och styrka, mod och dristghet kännetecknade vakthundarna, men också den vita färgen.

Ljus päls gjorde det möjligt för herden att skilja sin hund från fienden.

Samarbetet mellan en liten kvick vallhund i samarbete med stor vit vakthund går igen över hela världen.

Kuvaszens närmaste släktingar är den italienska maremmano abruzzese, slovakisk kuvasz och

polski owczarek podhalanski. De är samtliga hundar med en mankhöjd runt 70 cm, vit päls, trekantiga

hängande öron, mörka ögon, svans med fana.

Likheterna raserna emellan är ibland så stor att det är ytterst svårt att kategorisera dem. Skillnaden

mellan två individer kan vara större än mellan hundar av två raser. Kategoriskt för den ungerska

kuvaszen är dock den vågiga/halvlockiga pälsen. Ungersk kuvasz och slovakisk kuvasz lär ha varit

samma ungerska ras ända fram till det dåtida Tjeckoslovakiens självständighet 1918, när man tog

itu med att avla isär dem. År 1965 fick den slovakiska kuvaszen egen standard och status som

självständig ras.

De äldsta bevarade skrifterna som omtalar kuvasz som individuell ras är författade på 1500-talet.

För kuvaszens del har de främmande inslagen under århundradenas gång varit få. De inskränker sig

förmodligen till bidrag av turkiskt herdehundsblod under tiden för den turkiska ockupationen under

1500- och 1600 talet.

Ordet kuvasz kan ha sin etymologiska tillhörighet i det sumeriska uttrycket Ku Assa, "hästhund".

En annan teori förfäktar likheten med det slovaksiska ordet för "lyssna" - "cuvac" som ju är påfallande.

Rasens första standard skrevs 1905. I och med det påbörjades också registrering av hundar och ett

målmedvetet avelsarbete. Ganska snart kom rasen att exporteras till flera länder på kontinenten och

till USA.

Andra världskriget dränerade den ungerska kuvaszstammen i sådan utsträckning att man vid krigs-

slutet befarade att rasen för alltid gått förlorad. Genom stora ansträngningar samlade man ihop de få

hundar som stod att finna. Dagens kuvaszbestånd härstammar från de sammanlagt ca 30 hundar man

hittade.

År 1969 kom den första kuvaszen till Sverige. Det var den ungerske läkaren Tibor Buzàdy, vid tiden

bosatt i vårt land, som importerade en hanhund. Året efter importerades en dräktig tik, som i

karantän födde tio valpar. Dessvärre avled hon straks efter valpningen, men en av döttrarna kom att

bli hela 14 år gammal.

STANDARD I KORTHET

Kuvaszen skisseras i standarden som en stor hund som ger intryck av ädelhet och styrka. Den ska

ha stark, harmonisk byggd kropp med kraftig benstomme som inte får vara för grov. Hunden får inte

framstå som klumpig. Bröstkorgen är djup, buklinjen stramt uppdragen och kroppen något längre än

höjden vid manken. Det är viktigt att könsprägeln är tydlig, hanen ska vara större (71 - 75 cm, tiken

66 - 70 cm), ha mer muskelmassa, rejälare benstomme och större huvud.

Huvudet är kilformat och dess proportioner ger det typiska kuvaszuttrycket som utstrålar en

kombination av vänlighet och styrka. Därtill bidrar i hög grad de mörka ögonen och den alltid

svarta pigmenteringen av nosspegel, ögonlocksränder och läppar. Öronen är högt ansatta, trubbigt

V-formade och burna hängande med inre kanten intill kinden. Svansen ska vara lågt ansatt och det

är inte önskvärt att den bärs över rygglinjen ens i rörelse. "Glada" svansar är vanligt i rasen och har

ökat i takt med att hundarna blivit öppnare och frimodigare. Kuvaszens päls är vit eller elfenbensfärgad,

består av grovt, vågigt/halvlockigt täckhår och finare underull. Pälsen är kort och slät på huvud, öron,

tassar och benens framsidor. Pälsvården är enkel, en urkamning med jämna mellanrum är vad som

fordras. Kuvaszen fäller däremot mycket, och de vita håren syns överallt.

KUVASZEN SOM FAMILJEHUND

Rasen har alltid uppskattats för sitt mod och sin vaktinstinkt. Egenskaper som fortfarande i högsta grad

finns hos de flesta kuvaszer. Utan att uppmanas därtill tar hunden sig an uppgiften att hålla hus och hem

under strikt kontroll. Ingen slipper in på tomten som inte har där att ögra. Kuvaszens utseende kan

bedra. Stor, mjukpälsad, kramgo med mörka, kloka ögon ser den snäll och beskedlig, snudd på

loj ut. Men den är ingen jättenalle och den som köper en kuvasz ska vara medveten om vad som

fordras av uppfostran.

Redan från tidig ålder finns en viss försiktighet hos kuvaszvalpen. Ju mer tid och energi uppfödaren

lägger ner på att kela med den och låta den vänja sig vid alla de ljud och upplevelser som ett normalt

hem bjuder på, desto lättare får sedan valpköparen. Redan som späd ska valpen känna att människan

är dess bästa vän. Så snart vlapen lämnat uppfödaren är den den nya ägarens sak att fortsätt

"utbildningen".

Självständig

Kuvaszens ursprungliga arbetsuppgifter förutsatte hundar med förmåga till självständigt arbete.

Också dagens kuvasz anser sig klara många situationer på egen hand. Har den något roligt för sig,

eller vad den anser viktigt, kan den vara stendöv inför ägarens rop.

Rasens egensinne ledde till en del missförstånd vid den svenska introduktionen. Eftersom den

klassades "working dog", i den ungerska standarden standarden framhållen som "skyddshund", med

en helt annan innebörd av ordet än den vi lägger i det, ställdes ibland felaktiga förväntningar. Ganska

snart blev det uppenbart att kuvaszen inte var någon hund som passade för svenska former av

brukshundarbete. Den är alltför självständig, alltför ointresserad av att omedelbart tillmötesgå minsta

fingerknäpp. Den har ingen uthållighet i att upprepa moment om och om igen utan ledsnar snabbt.

Det finns visserligen någon kuvasz som erövrat lydnadsprovsdiplom, men vill man satsa på större

framgångar inom lydnads- och bruksprov finns det lämpligare raser att välja.

Kuvaszen är gärna en familjehund som trivs med att delta i ett lagom aktivt vardagsliv. Den bör få leva

med sin familj, inte avskild och åsidosatt.

EN KUVASZ DRESSERAR MAN INTE, DEN LÄR MAN SIG FÖRSTÅ.

(gammalt ordspråk)

Vaktinstinkt

Kuvaszens vaktinstinkt är de facto en egenskap ägaren måste hantera på rätt sätt. Att vakta hönsen

på gårdsplanen, eller barnen i trädegården, kan vara lagom avancerade uppgifter. Lugn, sansad och

vänligt konsekvent uppfostran ger hundar utan negativa förväntningar på människor. I Ungern har man

tidigare gjort tvärtom i syfte att öka hundarnas skärpa. En misshandlad och misskött kuvasz kunde bli

mycket farlig. Den gav inga varnande morrningar utan högg direkt. Det är lätt att förfasa sig över

ungersk hunduppfostran och hundhållning, men de ska ses i sitt sammanhang. Ungern har varit ett

utsatt land, att kunna försvara sig och sin egendom har varit en livsnödvändighet. Numera hålls

hundarna annorlunda, inte minst för att en del av dem ska vara tama och hanterbara nog att gå på

export eller visas på utställning.

Vaktinstinkten finns i alla hundar, nedärvd sedan generationer. För en kuvasz är det inte givet att en

främmande har ärligt uppsåt. Den släpper inte okända människor innanför grinden och dess

kroppsspråk går inte att misstolka. Så snart matte/husse tar över ansvaret och signalerar att allt är OK,

slappnar hunden av. En gäst som stannat över natten är närmast automatiskt inkluderad i familjeflocken.

Favoritplatsen för en sann kuvasz är tomtens högsta punkt, där den kan ligga i timmar och bevaka

omgivningen. Den kan verka slö, men så fort något händer vaknar den till liv.

BOSKAPSVAKTARE

I sitt hemland används kuvaszen fortfarande mestadels till det den en gång var ämnad för.

Hos oss har kuvaszen oftast varit en familjehund som på sin höjd vaktat familj och egendom.

Men nu när varg och andra rovdjur breder ut sig, väcks nu intresset för kuvaszen som boskapsvaktare.

Många har en förutfattad mening om hur en hund ska växa upp för att passa som boskapsvaktare.

Den ska växa upp tillsammans med de djur den ska vakta, och ha så lite mänsklig kontakt som

möjligt. Det förstnämnda är en förutsättning för att få en väl fungerande boskapsvaktare, men det

sistnämnda anser jag och fler med mig vara felaktigt.

Här kan du ladda ner Viltskadecentrums broschyr som handlar om boskapsvaktande hundar.

Inom kort kommer vi även att lägga upp annat material om detta, framför allt som handlar om hur

man går tillväga för att även kunna ha en bra mänsklig kontakt med hunden.

Må bare legge til ang Utstilling.

Ja, noen dommere vil helst ikke sjekke tenner selv,

Men faktisk så er dette veldig vanlig, hundene får ingen sjanse til å vise at det er ok engang, til og med i valpeklassen er det vanlig at handler viser tenner. Og dette gjelder ikke bare de innfødte rasene, også andre store/brukshunder.

Derfor når jeg stiller hund for østeropeiske dommere og de spør om tenner, sier jeg bare at de kan se. Å vise tenner selv her i Norge er ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har en voldsom kjennskap til de ungarske rasene...

[...]

He he hei jo da jeg kjenner rasen godt . Men og nei selvfølgelig mente jeg ikke mudi pumi eller puli det sier seg jo selv :huh: Synes faktisk at mudien er relativt lik border collien men kanskje i en lit lightere utgave.

Det jeg egentlig ville få frem i mitt innlegg var:

Disse hundene er kun for spesiellt intereserte! Jeg får helt vondt inni meg når norske familier kjøper seg hunder de ikke har peiling på bare for de er jo så søte og store! Jeg har så altfor mange ganger sett hunder som ikke får den stimulien de trenger uansett hunderase. Og alle må jo være enige i at en kuvasz ser jo ikke spesielt skummelt ut! ( da mener jeg det vanlige bildet av skummel hund a la kupert dobermann). Og jeg tror at det er veldig mange misforståelse blant raser her i norge da de fleste (ikke de på sonen og som driver aktivt med hund) tror at alle hunder kan være perfekte familiehunder og det er ikke tillfelle.

sånn tatt helt ut av det blå har du en mamma med et lite barn og barnet ser en stor bamsete utsende ko og en schafer hvilken er det som for moren til å frike ut? hvilken er det som for moren til å røske vekk barnet det er vel for de som ikke har peiling på hund schaferen selv om en ko kan være mye mye mer agresiv!

Og selvfølgelig mener jeg at er det en som er spesiellt interesert i en spsiell hunderase ja go for it. Men jeg kommer aldri alikavel til å anbefale noen i norge denne rasen grunnen er at den er for spesiell og bare for de du tar forhondsregler så godt du kan tar ikke de rundt deg det samme og ja der kan det gå galt.

Ps. Jeg kjenner mange hestegårder i ungarn hvor de har kuvasz og komondor og hvor konen (hun som bor der hele tiden) ikke kan gå ut av sitt eget hus kun om hundene er bundet eller hun kommer med mat til dem! Og dette er steder som jeg kjenner veldig godt.

PINGO:: Les dette jeg få ikke sendt deg pm. det står at det navnet ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja dette er bare delvis korrekt. I sitt hjemmeland ungarn altså blir disse hundene brukt nå til dags ikke kun som vokting av dyr deriblant bufe og hest, men også for vokting av hus, hage eller annet eiendom. På ungarske utstillinger er det feks. aldri dommeren som sjekker tenna men eieren som viser den frem!

Jeg hadde på INGEN måte anbefalt denne rasen til noen her i norge! Dette er absolutt IKKE en familie hund overhode og på ingen måte. Denne hunden må få lov til å "jobbe" det vil si vokte for gjør den ikke det kommer den til å ta det "ut" ovenfor eieren eller i værste fall deres familie. Denn hunden tolererer abolutt ingen andre en "sin" familie og det kan få grusomme konsekvenser i et land hvor (norge), man ikke lærer barna sine at man aldri skall gå til fremmede hunder feks.

Hadde det vert meg hadde jeg ikke hat samvittigheten å ha en slik hund i norge. Og jeg synes det hundesport skrev om de ungarske hunderasene er nesten skremmende da de overhode ikke nevnte slik opførsel i deres reportage. Ungarske hunder er veldigunik i deres oppførsel og utseende. og det har blitt drevet organisert avl av disse i mange hundre år.

Må bare legge til at de fleste barn i ungarn som blir drept av hund, blir drept av enten kuvasz. komondor eller ko.

Og da nevner jeg ikke listen en gang om hvor mange som faktisk blir bitt. Legene har ikke plikt til å melde hunde bitt så en ordetlig statistik finnesdet faktisk ikke på det kun på drap fra hund. :rolleyes:

Synes dette høres litt vel dramatisk ut da...Ikke det at jeg har særlig kjennskap til rasen, men har lenge hatt interesse for vokterhunder og det arbeidet de utfører. Det kanskje ikke familiehundemne for alle og en hver, men selv om man provoserer frem diverse atferder blant disse hundene i f.eks. Ungarn, så betyr vel ikke det at dette er utelukket blodtørstige drapsmaskiner? Å vokte bufe er ikke akkurat det jeg ville kalle å jobbe (som en BC gjeter sau f.eks.), kuvaszen i arbeid følger vel stort sett flokken sin, altså bufeen og jager bort evt inntrengere hvis det skulle dukke opp. Å tro at en kuvasz som ikke får vokte sau kommer til å ta dette utover eieren er litt bak mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør ikke blande meg for jeg aner ingenting om rasen. Men jeg har møtt en Kuvasz i Ungarn. Den lå og sov med en kattunge på hodet når jeg kom.Og var veldig kosete og snill. Nå sier ikke dette noe om rasen generelt, men det finnes i alle fall ett eksemplar i ungarn som ikke har særlig overdrevet vaktinstinkt.

Vakre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...