Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv hund i bakbena


Minadachs

Recommended Posts

Dreiv å tok noen strech metoder på hunden min i går, for å se om hun likte det. Vel, hun stod jo stille og bare stod der. Så skulle jeg bevege høyre bakben fremover mot kroppen, men så stopper det:S Liksom, hofta vil ikke bli med fremover. Jeg er utrolig nervøs for om det er utslag i HD, jeg har ikke røntget henne, så om hun har HD, veit jeg ikke. Men er utrolig nervøs for dette. Så, om det er noen som kan gi svar på det, hadde det vært bra. Mamma tar meg ikke seriøst, og sier røntgen koster penger så det vil hun ikke, og hun synes jeg bekymrer meg for mye. Vel, det er babyen min, og alle blir redde for babyene sine, like mye som mammaer til babyer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Helt enig med at det er dårligste argumentet, tro meg jeg prøver å prate fornuft med mamma, men hun sier hun forstår, men vi skal prate om det. Litt min skyld også iogmed at jeg ikke har jobb.

Men jeg tar ikke i når jeg stretcher. Jeg tør ikke, er redd jeg gjør noe galt, så er nok ikke det, men jeg er usikker når jeg ser hun står der og ikke får frem hoften når jeg prøver å se om den går fremover, altså, jeg bruker ikke makt, men det sitter fast, må en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det litt uvant når man begynner å stretce en hund, hvis man aldri har gjort det før, og hunden kan reagere på det også.

Jeg vil ikke råde deg til å stretche hun dersom du ikke er opplært i det.

Man skal kunne mye anatomi for å vite hvilke muskler man tar tak i når man bøyer hunden, skal ikke mye vinkling til så tar du en helt annen muskel enn det du egentlig skulle i utgangspungtet.

Du bør også ha fiksert leddene før en stretching og hunden bør alltid være god og varm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skal jeg huske på altså. God og varm hund, og ikke stretche, bare massere litt:) hehe. men håper jeg får røntget henne snart:)

Ja det hadde jo vært lurt, for da slipper du å være usikker, skikkelig ekkelt å lure på om alt er som det skal være.

Hun er så nydelig på bildene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er enig i at man bør vite hva man gjør når man stretcher, men tilbake til det med at det stopper. Var det veldig forskjell på høyre og venstre bakbein? Var det det som var saken eller at det bare stoppa tidligere enn du hadde venta?

Er det stor forskjell på høyre og venstre bein trenger det ikke ha noe med HD å gjøre i det hele tatt. Det betyr ikke at du ikke burde røndke altså, men det kan være mange grunner til at en hund ikke er like myk i begge beina. Det kan være at hun har en gammel skade og har feilbelasta beina av den grunn og blitt stiv i ene beinet/forskjellig muskler osv. Det kan være hun har vondt der og derfor holder igjen når du strekker (kan bare være en liten muskelskade). Det kan være at du gjør det forskjellig på de to sidene uten at du merker det og at det er ubehagelig på høyre siden så hun holder igjen. Det kan jo selvfølgelig være hun har noe mer allvorlig som HD, forkalninger e.l. også, det er umulig for oss å si. Det jeg prøver å si er at det kan være veldig mange grunner til at en hund reagerer forskjellig/er forskjellig på høyre og venstre side. Har du på noen måte merka at hun er halt eller stiv? Det trenger jo ikke være noen verdens ting, men du kan jo få noen som kan stretche til å prøve å stretche henne og høre hva de syns. Ellers er faktisk "stretching" (bl.a.) en måte hundekjørere og veterinærene under finnmarksløpe (sledehundløp) bruker for å finne ut som hundene har noen skader på. Så stretching er en måte man kan undersøke hunden for skader, men det krever at man kan det og vet hva som er normalreaksjon. Så jeg syns du skal få noen som kan stretching (sikkert noen i hundeklubben din eller du kjenner som kan det) til å prøve og hør hva de har å si. Eller hvis du får tatt HD røndken kan du spørre veterinæren samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...