Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv hund i bakbena

Minadachs

Recommended Posts

Skrevet

Dreiv å tok noen strech metoder på hunden min i går, for å se om hun likte det. Vel, hun stod jo stille og bare stod der. Så skulle jeg bevege høyre bakben fremover mot kroppen, men så stopper det:S Liksom, hofta vil ikke bli med fremover. Jeg er utrolig nervøs for om det er utslag i HD, jeg har ikke røntget henne, så om hun har HD, veit jeg ikke. Men er utrolig nervøs for dette. Så, om det er noen som kan gi svar på det, hadde det vært bra. Mamma tar meg ikke seriøst, og sier røntgen koster penger så det vil hun ikke, og hun synes jeg bekymrer meg for mye. Vel, det er babyen min, og alle blir redde for babyene sine, like mye som mammaer til babyer!

Skrevet

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Skrevet

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Helt enig med at det er dårligste argumentet, tro meg jeg prøver å prate fornuft med mamma, men hun sier hun forstår, men vi skal prate om det. Litt min skyld også iogmed at jeg ikke har jobb.

Men jeg tar ikke i når jeg stretcher. Jeg tør ikke, er redd jeg gjør noe galt, så er nok ikke det, men jeg er usikker når jeg ser hun står der og ikke får frem hoften når jeg prøver å se om den går fremover, altså, jeg bruker ikke makt, men det sitter fast, må en måte..

Skrevet

Ofte er det litt uvant når man begynner å stretce en hund, hvis man aldri har gjort det før, og hunden kan reagere på det også.

Jeg vil ikke råde deg til å stretche hun dersom du ikke er opplært i det.

Man skal kunne mye anatomi for å vite hvilke muskler man tar tak i når man bøyer hunden, skal ikke mye vinkling til så tar du en helt annen muskel enn det du egentlig skulle i utgangspungtet.

Du bør også ha fiksert leddene før en stretching og hunden bør alltid være god og varm. :)

Skrevet

Hehe, det skal jeg huske på altså. God og varm hund, og ikke stretche, bare massere litt:) hehe. men håper jeg får røntget henne snart:)

Ja det hadde jo vært lurt, for da slipper du å være usikker, skikkelig ekkelt å lure på om alt er som det skal være.

Hun er så nydelig på bildene!! :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Er enig i at man bør vite hva man gjør når man stretcher, men tilbake til det med at det stopper. Var det veldig forskjell på høyre og venstre bakbein? Var det det som var saken eller at det bare stoppa tidligere enn du hadde venta?

Er det stor forskjell på høyre og venstre bein trenger det ikke ha noe med HD å gjøre i det hele tatt. Det betyr ikke at du ikke burde røndke altså, men det kan være mange grunner til at en hund ikke er like myk i begge beina. Det kan være at hun har en gammel skade og har feilbelasta beina av den grunn og blitt stiv i ene beinet/forskjellig muskler osv. Det kan være hun har vondt der og derfor holder igjen når du strekker (kan bare være en liten muskelskade). Det kan være at du gjør det forskjellig på de to sidene uten at du merker det og at det er ubehagelig på høyre siden så hun holder igjen. Det kan jo selvfølgelig være hun har noe mer allvorlig som HD, forkalninger e.l. også, det er umulig for oss å si. Det jeg prøver å si er at det kan være veldig mange grunner til at en hund reagerer forskjellig/er forskjellig på høyre og venstre side. Har du på noen måte merka at hun er halt eller stiv? Det trenger jo ikke være noen verdens ting, men du kan jo få noen som kan stretche til å prøve å stretche henne og høre hva de syns. Ellers er faktisk "stretching" (bl.a.) en måte hundekjørere og veterinærene under finnmarksløpe (sledehundløp) bruker for å finne ut som hundene har noen skader på. Så stretching er en måte man kan undersøke hunden for skader, men det krever at man kan det og vet hva som er normalreaksjon. Så jeg syns du skal få noen som kan stretching (sikkert noen i hundeklubben din eller du kjenner som kan det) til å prøve og hør hva de har å si. Eller hvis du får tatt HD røndken kan du spørre veterinæren samtidig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...