Gå til innhold
Hundesonen.no

Stiv hund i bakbena

Minadachs

Recommended Posts

Dreiv å tok noen strech metoder på hunden min i går, for å se om hun likte det. Vel, hun stod jo stille og bare stod der. Så skulle jeg bevege høyre bakben fremover mot kroppen, men så stopper det:S Liksom, hofta vil ikke bli med fremover. Jeg er utrolig nervøs for om det er utslag i HD, jeg har ikke røntget henne, så om hun har HD, veit jeg ikke. Men er utrolig nervøs for dette. Så, om det er noen som kan gi svar på det, hadde det vært bra. Mamma tar meg ikke seriøst, og sier røntgen koster penger så det vil hun ikke, og hun synes jeg bekymrer meg for mye. Vel, det er babyen min, og alle blir redde for babyene sine, like mye som mammaer til babyer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært å stretche riktig?? Det er ikke bare å ta tak i et ben å stretche...

Litt vanskelig å si om hunden er stiv i ledd, muskler eller sener uten å ha sett på den, men om du er usikker så ta den til en vetrinær og sjekk.

Det at HD røntning koster penger er det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge, har man et dyr så SKAL man gjøre det men kan for helsen den,det gjelder også røntning av hoftene om man er usikker på stivhet i hoften. <_<

Helt enig med at det er dårligste argumentet, tro meg jeg prøver å prate fornuft med mamma, men hun sier hun forstår, men vi skal prate om det. Litt min skyld også iogmed at jeg ikke har jobb.

Men jeg tar ikke i når jeg stretcher. Jeg tør ikke, er redd jeg gjør noe galt, så er nok ikke det, men jeg er usikker når jeg ser hun står der og ikke får frem hoften når jeg prøver å se om den går fremover, altså, jeg bruker ikke makt, men det sitter fast, må en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det litt uvant når man begynner å stretce en hund, hvis man aldri har gjort det før, og hunden kan reagere på det også.

Jeg vil ikke råde deg til å stretche hun dersom du ikke er opplært i det.

Man skal kunne mye anatomi for å vite hvilke muskler man tar tak i når man bøyer hunden, skal ikke mye vinkling til så tar du en helt annen muskel enn det du egentlig skulle i utgangspungtet.

Du bør også ha fiksert leddene før en stretching og hunden bør alltid være god og varm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skal jeg huske på altså. God og varm hund, og ikke stretche, bare massere litt:) hehe. men håper jeg får røntget henne snart:)

Ja det hadde jo vært lurt, for da slipper du å være usikker, skikkelig ekkelt å lure på om alt er som det skal være.

Hun er så nydelig på bildene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er enig i at man bør vite hva man gjør når man stretcher, men tilbake til det med at det stopper. Var det veldig forskjell på høyre og venstre bakbein? Var det det som var saken eller at det bare stoppa tidligere enn du hadde venta?

Er det stor forskjell på høyre og venstre bein trenger det ikke ha noe med HD å gjøre i det hele tatt. Det betyr ikke at du ikke burde røndke altså, men det kan være mange grunner til at en hund ikke er like myk i begge beina. Det kan være at hun har en gammel skade og har feilbelasta beina av den grunn og blitt stiv i ene beinet/forskjellig muskler osv. Det kan være hun har vondt der og derfor holder igjen når du strekker (kan bare være en liten muskelskade). Det kan være at du gjør det forskjellig på de to sidene uten at du merker det og at det er ubehagelig på høyre siden så hun holder igjen. Det kan jo selvfølgelig være hun har noe mer allvorlig som HD, forkalninger e.l. også, det er umulig for oss å si. Det jeg prøver å si er at det kan være veldig mange grunner til at en hund reagerer forskjellig/er forskjellig på høyre og venstre side. Har du på noen måte merka at hun er halt eller stiv? Det trenger jo ikke være noen verdens ting, men du kan jo få noen som kan stretche til å prøve å stretche henne og høre hva de syns. Ellers er faktisk "stretching" (bl.a.) en måte hundekjørere og veterinærene under finnmarksløpe (sledehundløp) bruker for å finne ut som hundene har noen skader på. Så stretching er en måte man kan undersøke hunden for skader, men det krever at man kan det og vet hva som er normalreaksjon. Så jeg syns du skal få noen som kan stretching (sikkert noen i hundeklubben din eller du kjenner som kan det) til å prøve og hør hva de har å si. Eller hvis du får tatt HD røndken kan du spørre veterinæren samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...