Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie oppdrett

Synne N

Recommended Posts

Jeg har tenkt tanken på å skaffe meg hund nr. 2. Jeg vet ikke om det blir eller når det blir, men det blir høyst sannsynlig en BC. Jeg har lyst å importere fra Sverige, men jeg har ingen erfaring med noen av kennelene der borte, og jeg vil ha fra en seriøs oppdretter med uredde og trygge hunder. :huh:

Er det noen som har noen kenneler å anbefale som driver med enten gjeting eller lydighet, helst begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte en stund Somollis kennel. Margrete har kjøpt Zisco derfra. Hun importerer endel fra Wales og Skotland, gjeter og trener vel lp? Men så vidt jeg har fått med meg er nivået i Sverige og Norge ganske likt, litt mindre Moel Nap og Moss der bare, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte en stund Somollis kennel. Margrete har kjøpt Zisco derfra. Hun importerer endel fra Wales og Skotland, gjeter og trener vel lp? Men så vidt jeg har fått med meg er nivået i Sverige og Norge ganske likt, litt mindre Moel Nap og Moss der bare, kanskje.

Jah, det var de jeg prøvde å styre litt unna skjønner du :)

De har ikke nettside vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle si at linjene Lisa Hansson(Somollis) har er mye av de samme Jaran Knive(Akersborg) har, og dermed Moel Nap linjer. Skal man ha noe litt mer spennende så må man tenke litt utradisjonelt......

lykke til!

Men hun importerer og selger videre endel også, etter hva jeg har forstått? Forresten.. Er det ikke et kull til salgs nå som kun er etter importer her i Norge? Såvidt jeg kan huske var hannhunden fra Derek Scrimgour? Synne: Du får bare lete rundt, kikke på nsg og stamtavlene..:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun importerer og selger videre endel også, etter hva jeg har forstått? Forresten.. Er det ikke et kull til salgs nå som kun er etter importer her i Norge? Såvidt jeg kan huske var hannhunden fra Derek Scrimgour? Synne: Du får bare lete rundt, kikke på nsg og stamtavlene..:) Lykke til!

Hun tar inn noe innimellom ja. Hun er i UK nå, men jeg vet ikke om hun har med noe hjem denne gangen. Det er noen få, ikke store antall, som regel er de solgt før de er tilbake i Sverige. :D

Jo. Kullet du tenker på kan du finne her http://www.gjeterhunden.com/tilsalgs.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå igjennom litt resultatlister fra konkurranser i øvre klasser og mesterskap i Sverige. Se hvor hundene kommer fra, søk på SKK Database på stamtavler, på nettet etter oppdrettere etc, så kommer du nok over noe du liker etter hvert. Halve spenninga er å leite å synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tar inn noe innimellom ja. Hun er i UK nå, men jeg vet ikke om hun har med noe hjem denne gangen. Det er noen få, ikke store antall, som regel er de solgt før de er tilbake i Sverige. :)

Jo. Kullet du tenker på kan du finne her http://www.gjeterhunden.com/tilsalgs.html

Takk, det var det kullet jeg tenkte på ja. Jeg vet egentlig ikke særlig mye om henne, eller hvordan hun praktiserer innførsel og salg, det eneste er at jeg snuste litt på en ung hannhund hun hadde med seg inn fra UK i fjor.. :D Takk, igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå igjennom litt resultatlister fra konkurranser i øvre klasser og mesterskap i Sverige. Se hvor hundene kommer fra, søk på SKK Database på stamtavler, på nettet etter oppdrettere etc, så kommer du nok over noe du liker etter hvert. Halve spenninga er å leite å synes jeg. :)

For å finne ut om gjeterhunder i sverige, så anbefaler jeg Vallreg http://vallreg.svak.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...