Gå til innhold
Hundesonen.no

hjernetrim


WheatenMali

Recommended Posts

Har så lite å finne på for hundene mine om dagen nå som vi ikke får gått mye på tur på grunn av varmen, har drevet en stund med å gjemme godbiter rundt om i et rom men syns det blir ganske kjedelig etter en stund, hundene har også fått åpne lokk for å få tak i godbiter..kjedelig!

Noen med noen andre gode forslag som kan skje innendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å dytte f.eks. leverpostei godt inn i en kong/bein e.l. da må han i alle fall vri tunga si godt og langt for å få tak i det.

Noen tips om aktivering som kan utføres både inne og ute

Plastboksen

Legg en godbit på gulvet og sett en plastboks eller lignende over. Hunden skal velte rundt boksen for å få tak i godbiten som finnes under. Man kan også variere dette med å legge godbiten i en kasserolle med lokk . Hunden skal kunne fjerne lokket og få tak i "premien". Dette kan spesielt være en fin øvelse for hunder som er følsom for lyder.

Lete etter godbiter

Denne øvelsen er enklest å trene på innendørs. La noen holde hunden mens du går og gjemmer godbiten (eller leken). Oppfordre deretter hunden til å lete etter godbit. Hvis den ikke forstår hva den skal gjøre kan du følge med den for å vise, men la i alle fall hunden få muligheten til å jobbe så selvstendig som mulig. De fleste hunder elsker denne leken, og du kan ganske raskt øke vanskelighetsgraden både ved å gjemme flere biter og på vanskeligere plasser. Det er også viktig å bruke ros på riktige plassene her.

Toalettruller

Pappkjernen i toalettruller er fint å ta varte på når man er hundeeier. De blir til kjempefine godteripakker når man klemmer sammen endene og eventuelt teiper sammen. Hunden skal jobbe seg inn til godteriet. Etter hvert kan du jo også her øke vanskelighetsgraden ved å gjemme den og la hunden få søke etter den.

Hoppe gjennom armene

Her skal du forme armene til en stor ring som hunden skal hoppe gjennom. Sitt på gulvet og form den ene armen som undersiden på en ring. Med den andre armen lokker du hunden til å hoppe over. Når hunden har fattet poenget så legger du andre armen over og former oversiden på ringen.

Rist deg

Dette er en øvelse som du kan ha god nytte av . Har du vært på tur i regnvær er det selvfølgelig bedre at hunden rister av seg på utenfor, enn at den gjør det etter å ha kommet inn. Inntreningen av dette kan gjøres ved at man gjentar f.eks. kommando "rist deg" hver gang at hunden er skikkelig bløt etter bading o.l. Skal denne kommandoen ha noen effekt må ros og belønning komme umiddelbart i forbindelse med at den rister seg. Etter hvert vil den da kunne forbinde disse ordene med handlingen og vil riste seg på kommando.

Hoppe over benet

Stå mot en vegg og løft foten i passende høyde slik at det blir et hinder. Lokk hunden til å hoppe over ved å bruke en godbit. Etter hvert kan du faktisk få den til å hoppe over foten bare ved å løfte benet uten å ha en vegg som sperre.

Sikksakk

I denne øvelsen skal hunden gå mellom dine ben når du går. Du starter ved at hunden sitter på din venstre side. Sett deretter frem høyre fot og lokk hunden til å gå mellom bena for å nå tak i godbiten. Ta så et steg frem og lokk hunden tilbake med venstre hand. Det vil si at høyre hand lokker til høyre og venstre hand lokker til venstre.

Åttetallet

Dette er en variant av forrige øvelse, men litt enklere. Still deg med føttene bredt adskilt. Før godbiten mellom bena og lokk med deg hunden slik at den går rundt føttene i et åttetall.

Gå bak

Dette er en bra kommando når man f.eks. skal gå ut gjennom dører og lignende. Denne treningen bør du starte på en smal sti der det ikke er plass for hunden til å gå på siden. La den gå bak samtidig som du forhindrer den å komme forbi. Gjenta kommandoen "gå bak" og gi hunden ros når den gjør dette.

Noe jeg kom over på et annet forum for en stund siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Vi har et hult bein som vi smører levepostei inni. Dere skulle hørt smatte og slurpelydene som kommer når Aro ligger å slikker det ut :D Vi hadde besøk av broren min, han satt på datarommet. Aro fikk leverpostei i beinet å lå og koste seg. Broren min kom inn i stuen og luret på hva det var for en merkelig lyd :wink:

Vi har også smørt på en skive med leverpostei som vi har puttet inn i gamle sokker. Funker bra det og men det blir mye graps når han river sokken i fillebiter. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...