Gå til innhold
Hundesonen.no

hjernetrim


WheatenMali

Recommended Posts

Har så lite å finne på for hundene mine om dagen nå som vi ikke får gått mye på tur på grunn av varmen, har drevet en stund med å gjemme godbiter rundt om i et rom men syns det blir ganske kjedelig etter en stund, hundene har også fått åpne lokk for å få tak i godbiter..kjedelig!

Noen med noen andre gode forslag som kan skje innendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å dytte f.eks. leverpostei godt inn i en kong/bein e.l. da må han i alle fall vri tunga si godt og langt for å få tak i det.

Noen tips om aktivering som kan utføres både inne og ute

Plastboksen

Legg en godbit på gulvet og sett en plastboks eller lignende over. Hunden skal velte rundt boksen for å få tak i godbiten som finnes under. Man kan også variere dette med å legge godbiten i en kasserolle med lokk . Hunden skal kunne fjerne lokket og få tak i "premien". Dette kan spesielt være en fin øvelse for hunder som er følsom for lyder.

Lete etter godbiter

Denne øvelsen er enklest å trene på innendørs. La noen holde hunden mens du går og gjemmer godbiten (eller leken). Oppfordre deretter hunden til å lete etter godbit. Hvis den ikke forstår hva den skal gjøre kan du følge med den for å vise, men la i alle fall hunden få muligheten til å jobbe så selvstendig som mulig. De fleste hunder elsker denne leken, og du kan ganske raskt øke vanskelighetsgraden både ved å gjemme flere biter og på vanskeligere plasser. Det er også viktig å bruke ros på riktige plassene her.

Toalettruller

Pappkjernen i toalettruller er fint å ta varte på når man er hundeeier. De blir til kjempefine godteripakker når man klemmer sammen endene og eventuelt teiper sammen. Hunden skal jobbe seg inn til godteriet. Etter hvert kan du jo også her øke vanskelighetsgraden ved å gjemme den og la hunden få søke etter den.

Hoppe gjennom armene

Her skal du forme armene til en stor ring som hunden skal hoppe gjennom. Sitt på gulvet og form den ene armen som undersiden på en ring. Med den andre armen lokker du hunden til å hoppe over. Når hunden har fattet poenget så legger du andre armen over og former oversiden på ringen.

Rist deg

Dette er en øvelse som du kan ha god nytte av . Har du vært på tur i regnvær er det selvfølgelig bedre at hunden rister av seg på utenfor, enn at den gjør det etter å ha kommet inn. Inntreningen av dette kan gjøres ved at man gjentar f.eks. kommando "rist deg" hver gang at hunden er skikkelig bløt etter bading o.l. Skal denne kommandoen ha noen effekt må ros og belønning komme umiddelbart i forbindelse med at den rister seg. Etter hvert vil den da kunne forbinde disse ordene med handlingen og vil riste seg på kommando.

Hoppe over benet

Stå mot en vegg og løft foten i passende høyde slik at det blir et hinder. Lokk hunden til å hoppe over ved å bruke en godbit. Etter hvert kan du faktisk få den til å hoppe over foten bare ved å løfte benet uten å ha en vegg som sperre.

Sikksakk

I denne øvelsen skal hunden gå mellom dine ben når du går. Du starter ved at hunden sitter på din venstre side. Sett deretter frem høyre fot og lokk hunden til å gå mellom bena for å nå tak i godbiten. Ta så et steg frem og lokk hunden tilbake med venstre hand. Det vil si at høyre hand lokker til høyre og venstre hand lokker til venstre.

Åttetallet

Dette er en variant av forrige øvelse, men litt enklere. Still deg med føttene bredt adskilt. Før godbiten mellom bena og lokk med deg hunden slik at den går rundt føttene i et åttetall.

Gå bak

Dette er en bra kommando når man f.eks. skal gå ut gjennom dører og lignende. Denne treningen bør du starte på en smal sti der det ikke er plass for hunden til å gå på siden. La den gå bak samtidig som du forhindrer den å komme forbi. Gjenta kommandoen "gå bak" og gi hunden ros når den gjør dette.

Noe jeg kom over på et annet forum for en stund siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Vi har et hult bein som vi smører levepostei inni. Dere skulle hørt smatte og slurpelydene som kommer når Aro ligger å slikker det ut :D Vi hadde besøk av broren min, han satt på datarommet. Aro fikk leverpostei i beinet å lå og koste seg. Broren min kom inn i stuen og luret på hva det var for en merkelig lyd :wink:

Vi har også smørt på en skive med leverpostei som vi har puttet inn i gamle sokker. Funker bra det og men det blir mye graps når han river sokken i fillebiter. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...