Gå til innhold
Hundesonen.no

Pavlovs hunder

LouDan

Recommended Posts

Ikke heng deg opp i hvem Pavlov var, bare husk følgende neste gang du hører noen bruke uttrykket"Pavlovs hunder": Pavlov var en mann som hadde hunder. Disse hundene siklet når de skulle får mat. Når Pavlov skulle gi dem mat, ringte han i en bjelle. Etter hvert begymte hundene å sikle bare de hørte ringingen i bjeller. Det behøvde ikke være mat tilstede. Hundene koblet bjellene til mat og begynte å sikle.(Pavlov hadde oppfunnet siklebjeller.) Slik er alle pattedyr like. Enkelte ting kan fremkalle naturlige reflekser vi ikke kan styre. Innenfor læringspsykologien kalles dette "klassisk betinging".

Jon Almaas forklaring på Klassisk betinging i boka Bare så du vet det :(

Je vet itte med dere, men je forstod endelig hva som mentes med klassisk betinging :D Takk tel Jon Almaas for forklaringa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På instruktørkurs testet vi ut dette på oss selv.

Hver kurskveld startet det med at vi tok en skive sitron og i det alle tyggde over den sure sitronen så ringte foreleseren i en bjelle. Dette gjentok vi før vi gikk hjem hver kurskveld også. Så etter ca 10 kurskvelder tok plutselig foreleseren og ringte i bjellen uten at noen av oss var forberedt på det og de hadde et sjult kamera i tilegg på. Skulle sett alle de ansiktsuttrykkene. Alle fikk vann i munnen og det kjentes ut som man trygde over en sitron selv om man ikke gjorde det.

Utrolig gøy:)

Så nå vet jeg hvordan bikkjene mine har det hver gang de hører jeg tar i matskåla dems eller åpner kjørleskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...