Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler som elsker å ødelegge tingene mine


mightyx

Recommended Posts

Jeg overtok en 14 mndr gammel Rottweiler for snart 2 mndr siden. Han er en kjempebikkje på alle måter utenom EN.

Han spiser nemlig på alt han kommer over inne hvis han ikke er under oppsikt. Han kan ligge på plassen sin i timesvis med ditt å datt i umiddelbar nærhet, uten å bite på dette. Men med en gang han han er alene på soverommet mitt og lignende, så biter han på ting.

Jeg skjønner egentlig ikke det her. Av og til så får han ligge løs på rommet om natten. Med en gang jeg sovner, så lager han totalt kaos.

Forrige helg da jeg våknet var statusen denne.

- En barberhøver(uten blad) var delt i 7

- Jeg bruker benprotese. På denne var alt av kosmetikk fjernet. Bare stålet igjen

- Mp3 spilleren min var ødelagt.

- Skittentøyskurven var veltet og nøye gjennomsøkt.

Altså så var ikke dette noen tillitserklæring. Jeg kan jo heller ikke skambanke for dette.

Synes dette er litt frustrerende. Han er jo så lydig ellers. Dessuten så får jeg dårlig samvittighet når jeg må boltre han fast i kjetting når jeg skal på jobb og ut ellers. 60 kg med rottweilergutt kan gjøre mye skade på kort tid.

Hva gjør jeg ?

thanks in advance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som må gjøres er å fjerne alt som kan tygges på. Hunden må ikke få mulighet til å ødelegge ting. Sko legges oppå høye hyller og alt annet i skuffer og skap. Faktisk så ender mann med å bli meget flink til å rydde med en slik hund :)

Om du ikke får ryddet alt så får du evt "rense" ett rom og sitte grind forann døren slik at han beholder mulighet til å bevege seg, men begrenser muligheten til å ødelegge.

Annet som må gjøres er å gi ham nok mental og fysisk stimuli. En rottis ER en brukshund som har behov for å utfolde seg mentalt. Spor, innlæring av triks, søk etter godbiter/ball osv er eksempler på hva som kan gjøres. Evt kan kurs være tingen!?

En annen ting som må gjøres er å gi ham ting han får lov til å tygge på. Eks en king-kong, tyggeben som han bruker tid på, margben fylt med leverpostei osv

Ettersom hunden også er 14 mnd så er den i sin "værste" periode i livet og tester det meste (ofte nå dem blir omplassert) Jeg anbefaler deg å dra på ett kurs og lære hvordan øvelser skal innlæres og jobbe med bikkja, noe som ofte løser mye! Understimuli er ofte årsaken til slike problemer..... men noen ganger er det også andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje vurdere å slanke hunden din litt dersom den er 14mnd og veier 60kg. Normalvekten på en hanrottweiler skal ligge på 50-55 kg som voksen. Det er ikke bra for leddene at en 14mnd gammel hund veier så mye.

Er det hunden på bildet så ser den ikke så stor ut heller ...

Slanke hunden ?

Han får nesten 2 timer effektiv trim hver dag, å får akkurat så mye för som en hund på hans alder og størrelse skal ha. Tror ikke det er så mye å slanke. Har lest at en voksen Rottweiler skal ligge på nettopp mellom 50 og 55 kg, men det kan se ut som om Kiro kommer til å bli mye tyngre/større. Er ikke dette litt individuellt fra hund til hund ?

Første som må gjøres er å fjerne alt som kan tygges på. Hunden må ikke få mulighet til å ødelegge ting. Sko legges oppå høye hyller og alt annet i skuffer og skap. Faktisk så ender mann med å bli meget flink til å rydde med en slik hund :huh:

Om du ikke får ryddet alt så får du evt "rense" ett rom og sitte grind forann døren slik at han beholder mulighet til å bevege seg, men begrenser muligheten til å ødelegge.

Annet som må gjøres er å gi ham nok mental og fysisk stimuli. En rottis ER en brukshund som har behov for å utfolde seg mentalt. Spor, innlæring av triks, søk etter godbiter/ball osv er eksempler på hva som kan gjøres. Evt kan kurs være tingen!?

En annen ting som må gjøres er å gi ham ting han får lov til å tygge på. Eks en king-kong, tyggeben som han bruker tid på, margben fylt med leverpostei osv

Ettersom hunden også er 14 mnd så er den i sin "værste" periode i livet og tester det meste (ofte nå dem blir omplassert) Jeg anbefaler deg å dra på ett kurs og lære hvordan øvelser skal innlæres og jobbe med bikkja, noe som ofte løser mye! Understimuli er ofte årsaken til slike problemer..... men noen ganger er det også andre årsaker.

Merker det at han er litt trass for tiden. Tror det har en sammenheng med at vi er ganske så ny for hverandre. Har vært å kjøpt en grind på Brio - en slik man har i trapper. Får ta meg en tur på felleskjøpet for å se om jeg finner litt utfording for tenna hans. Så slipper det å koste meg 3000 døgnet i leker. :)

Herregud det er litt av en utfordring å overta denne bikkja. Samtidig så ser jeg på det som en fin utfordring. Var kanskje ikke det perfekte førstevalg når jeg først skulle ha meg hund, men blir sikkert bra bikkje av det bare jeg går grundig nok til verks!

**Siterknappen er en fin knapp å bruke :D Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nesten 2 timer effektiv trim hver dag, å får akkurat så mye för som en hund på hans alder og størrelse skal ha.

Det er stor forsjell på fysisk og mental trim. Selv har jeg en bikkje som er umulig å slite ut fysisk (men heldigvis er hun rolig inne :huh: ) Men går jeg 2km spor så tar hun seg fort en liten "tuppelur" etterpå for å ta seg inn. Nå er hun blitt en erfaren sporhund, så jeg tror nok at din hund hadde vært rimelig utkjørt av ett spor på 500m.

Jeg anbefaler deg å komme med på ett spor kurs, det er morsomt og du vil nok oppdage en helt annen verden om du ikke har vært med på det før. Og bikkja kan jeg love deg er sliten etterpå B)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

60 Kilo er mye for en rotweiler ja, men ut i fra bildet så han jo ikke feit ut i det hele tatt (seff vanskelig å se fra ett sånt bilde da men). Men det var jo ikke det som var spørsmålet, måtte bare kommentere det. Han var forresten kjempefin!

Det høres ut som han får det han trenger av fysisk morsjon, men kanskje han trenger å bruke hodet sitt litt også. F.eks. begynne å gå spor med han. Meld deg på ett helgekurs i spor så du får en liten innføring og så kan du fortsette alene eller sammen med andre i en klubb i nærheten. Eller trene lydighet. Gå ett lite kurs først så du lærer om innlæringsmetoder osv. og så kan du fortsette seg og/eller på fellestreninger i hundeklubben.

Ellers kan jo en omplasseringshund ha mye rart i bagasjen, og det virker som om din har en uvane med å ødelegge ting. Jeg har desverre ingen mirakelkur for deg for å få han til å slutte med det, men det jeg ville gjort er å ta fra han alle muligheter til å få tak i ting og begynne å aktivisere han litt mentalt også. Har han andre problemer med å være alene hjemme eller er det bare ødelegginga av ting som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden må da være gedigen, Donnygutten. Hvor høy er den i mankehøyde? 80 cm?

Jeg synes en Rottweiler på 60kg og 14 mnd ikke helt går overens, og hunden på bildet ser ikke ut som en hund på 60 kg, men det er ofte tøfft å skryte av hvor mye Rottweileren veier. Det er jo en machohund.

Synd at oppdrettere avler på hunder som faller utenfor standarden. Det er lite seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden må da være gedigen, Donnygutten. Hvor høy er den i mankehøyde? 80 cm?

Jeg synes en Rottweiler på 60kg og 14 mnd ikke helt går overens, og hunden på bildet ser ikke ut som en hund på 60 kg, men det er ofte tøfft å skryte av hvor mye Rottweileren veier. Det er jo en machohund.

Synd at oppdrettere avler på hunder som faller utenfor standarden. Det er lite seriøst.

er ikke dette litt of topic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden må da være gedigen, Donnygutten. Hvor høy er den i mankehøyde? 80 cm?

Jeg synes en Rottweiler på 60kg og 14 mnd ikke helt går overens, og hunden på bildet ser ikke ut som en hund på 60 kg, men det er ofte tøfft å skryte av hvor mye Rottweileren veier. Det er jo en machohund.

Synd at oppdrettere avler på hunder som faller utenfor standarden. Det er lite seriøst.

Okei jeg har veid han på nytt. Han veier 57 kg. Jeg synes han ser kjempefin ut!

men det er ofte tøfft å skryte av hvor mye Rottweileren veier.

Hva i all verden? Skryte? Nei var ikke meningen det asså. Dessuten så er jeg lite keen på no særlig

mer kilo. Er jo bare 70 selv :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...