Gå til innhold
Hundesonen.no

Vannskifte


vipsen

Recommended Posts

Hvor ofte skifter du vann i karet ditt?

Skifter du mye av gangen eller heller lite og ofte?

Tilsetter du 'mye rart' eller holder det med standarddæsjen AquaSafe?

Og til slutt, hvor stort kar har du?

1) Skifter 20-30 % hver uke, dette er "tommelfinger-regelen" når det gjelder vannbytte.

2) Mer eller oftere gjøres KUN ved ekstraordinære tilfeller, slik som utslag av nitritt, sykdommer eller i yngelkar.

3) Jeg bruker kaldtvann rett fra springen og tilsetter kun PH Minus hvis PH'n er for høy (har et kar med kardianltetraer som trenger en relativt lav PH for å trives).

Det er stort sett bortkasta penger å tilsette AquaSafe så sant du ikke bor et sted hvor hvor vannverket tilsetter veldig høye doser av klor etc., eller om du bor i et meget gammelt hus med "rustrør".

4) Har 3 kar: 58 liter, 83 liter og 240 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skifter du vann i karet ditt?

Skifter du mye av gangen eller heller lite og ofte?

Tilsetter du 'mye rart' eller holder det med standarddæsjen AquaSafe?

Og til slutt, hvor stort kar har du?

1. Jeg ønsker å skifte en gang i uken, men det blir nok nærmere en gang annen hver uke...

2. Jeg skifter fra 20-30%.

3. Tilsetter fint lite, av og til litt GH salt om jeg trenger høyne hardheten. Og noen ganger litt aquaSana ettersom jeg har hatt litt utslag på Nitritene.

4. Jeg har et på 19 liter, et på 60 som ikke er satt opp enda, og et på 180 liter. (pluss de 38 akvariene på jobben som må tas en gang i uka....!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har 67 liter og 112 liter.

Jeg har hatt akvarie siden juli tror jeg, så jeg er fersk.

Jeg skifter ofte på 112 literen pga nitritt, det er nyopsatt. Men en gang i uka på 67 literen, hender det går 2 uker.

jeg har brukt aquasafe, men hvordan vet jeg om det er nødvendig?

Ellers har jeg ikke brukt noe, for jeg ante ikke at det fantes alternativer.

Jeg har ikke mistet noen fisk enda, så må jo ha gjort mye riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt aquasafe, men hvordan vet jeg om det er nødvendig?

Ellers har jeg ikke brukt noe, for jeg ante ikke at det fantes alternativer.

Jeg har ikke mistet noen fisk enda, så må jo ha gjort mye riktig!

Aquasafe bør du bruke ved hvert vannskifte, HVERTFALL der du har nitriter i karet. Middelet bryter nemlig ned akkurat slike giftstoffer. Men om du gjør et vannsakifte, ikke ha i Aquasafe som tilsvarer HELE akvariet, kun den delen du har skiftet. For mye av det gode, er for mye av det gode. (fritt etter gammelsmurfen)

Aquasafe, Aquasana, Aqualife... Same thing.

Ja, de trives hvertfall nok til å overleve! :D Men hvordan er det med farger og aktivitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasafe har overhodet ingen som helst innvirkning på nitritt og amoniakk! Dette er kjemiske reaksjoner på forråtnelsesprosessen og har sammenheng med nedbrytelse av bakterier i filtermaterialet, ikke i selve vannet!

Aquasafe er et kunstig fremstilt stoff som er laget for å binde tungmetaller i kranvannet. Hvis du bor nogen lunde sentralt hvor vannverket ikke tilsetter utrolige mengder med klor etc. og ikke bor i et gammelt hus med rustne metallrør, finnes det faktis ingen grunn til å kaste bort penger på Aquasafe o.l.

Norsk kranvann har faktisk størst innvirkning på PH-verdien, noe som har sammenheng med mengden co2 og KH (karbonhardhet) i vannet, noe Aquasafe heller ikke har noen innvirkning på.

Altså er det faktisk ingen grunn til å tilsette noe annet enn PH-regulator og GH+ her i Norge ved normale forhold.

Aquasafe er bare noe dyreforretningene desverre selger som et "must", på lik linje som akvariesalt til ferskvannsfisker...

Har hatt akvarier siden 1992 og ikke brukt Aquasafe eller annet siden 1994.

Akvariesalt brukes kun ved sykdom som krever saltbad (altså bare fisken behandles, ikke selve karet) på fisk som kan tåle små mengder salt for en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Guest Annie

Oi da... Her lærte jeg noe nytt... tror jeg. Har hatt akvarie siden november, og har ikke skifta vann på det enda. Dvs, jeg har hatt i mer, siden det fordamper, men aldri bytta ut alt. Bør jeg gjøre det? Og hvorfor? Har endel guppyer, og de yngler hele tiden. Vokser opp gjør de også, så jeg har tenkt som så at det kanskje ikke er så lurt å bytte vann.. Tenker jeg helt feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg gjøre det? Og hvorfor?

Fisk lager en del avfallsstoffer (nitrit) som til slutt kan drepe dem om konsentrasjonen i vannet blir for høy. Man bør gjerne skifte 10-20% i uken, så får man slamsuget samtidig og tatt bort synlig fiskemøkk også.

Har endel guppyer, og de yngler hele tiden. Vokser opp gjør de også, så jeg har tenkt som så at det kanskje ikke er så lurt å bytte vann.. Tenker jeg helt feil da?

Det er kanskje enda viktigere å skifte vann og holde vannet fritt for avfallsstoffer når man har yngel :o

Om du har en slange på et par meter kan du bruke hevert-prinsippet for å få vann ut av akvariet og feks i en bøtte, så slipper du stå og øse. Slamsuger kan du få kjøpt på en akvariebutikk, det likner litt en trakt som man fester på slangen og bruker til å få opp drit fra grusen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare fisken selv som produserer avfall; planterester råtner og for som ikke spises opp blir liggende i grusen/sanda og råtne - bytt derfor 20-30 % av vannet hver uke og plukk opp synlige planterester.

Slamsugingen gjøres veldig enkelt med å bevege en slange rolig ca. 1 cm. over bunnen slik at du suger opp bøsset. Hver måned kan du slamsuge litt mer grundig, og billigste måten å gjøre det på er å lage deg en selv av ei plastflaske du skjører bunnen av og fester tilen slange.

God vannhygiene er meget viktig for vellykket yngel, selv om guppyen spyr ut unger uansett. Men du vil vel ha friske og fine avkom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Annie
Fisk lager en del avfallsstoffer (nitrit) som til slutt kan drepe dem om konsentrasjonen i vannet blir for høy. Man bør gjerne skifte 10-20% i uken, så får man slamsuget samtidig og tatt bort synlig fiskemøkk også.

Det er kanskje enda viktigere å skifte vann og holde vannet fritt for avfallsstoffer når man har yngel :o

Om du har en slange på et par meter kan du bruke hevert-prinsippet for å få vann ut av akvariet og feks i en bøtte, så slipper du stå og øse. Slamsuger kan du få kjøpt på en akvariebutikk, det likner litt en trakt som man fester på slangen og bruker til å få opp drit fra grusen med.

Takk for svar! :P

God vannhygiene er meget viktig for vellykket yngel, selv om guppyen spyr ut unger uansett. Men du vil vel ha friske og fine avkom?

Det begynner å bli så mange av dem at jeg ikke har plass til flere... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hvor ofte skifter du vann i karet ditt?

Skifter du mye av gangen eller heller lite og ofte?

Tilsetter du 'mye rart' eller holder det med standarddæsjen AquaSafe?

Og til slutt, hvor stort kar har du?

1. en gang i uken

2. 1/3 av vannet

3. Jeg tilsetter aqualife, aquasafe, akvariesalt, gh+ ved behov. og gjødsel ved behov

4 jeg har et 45 liters kar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...