Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkuslivet for:


Montheo

Recommended Posts

De aller fleste hundene i ett hundehold har mye større plass og boltre seg på enn små bur, de blir ikke flytta på hele tiden, stengt inne og piska. Dyrene på sirkus blir skremt og slått får å stå på en ball. Dyrene blir piska og slott for at de skal hoppe gjennom ildringer. Og hvis du sammenligner freestyle og sirkus så er det en veldig stor forskjell på hvordan dyret blir trent. Hvis du ser en hund som trene freestyle vil du antakelig se en glad hund som er vant til forsterkning og gjør ikke triks fordi de blir pisket hardt hvis de ikke gjør det. På sirkus er det bare bruk av makt og vold som får dyrene til å opptre. De blir piska og slått hvis ikke de gjør som de får beskjed om. Flere av dyre blir syke fordi de ikke tåler slik behandling, de har ikke noe plass og boltre seg på. Dyr som elefant, aper, løver, tigere osv. hører ikke til på sirkus! Det er veldig mye stress for dyrene å være med på de lange reisene, sirkus plassen tilfredsstiller ikke dyrenes behov.

Sant som heidi sier om freestyle... De ALLER FLESTE som trener freestyle trener med positiv forsterkning. Man er avhengig av en glad og positiv hun om man skal drive med denne sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Skal man være imot dyr på sirkus, og bruke så sterke ordelag, så bør man også fluksens erklære seg vegetarianer - eller i det minste ta bort bindet fra øynene og se at det foregår meget stygge ting mot husdyrene som gir dere alskens produkter i hverdagen.

Disse dyrene var i sin tid ville, de også. De har sterke behov som eksisterer ennå, enten det er gris eller hest eller ku eller høns. Det er lite trivelig å se de alternativene som gis dem i industriell husdyrproduksjon... fordi VI ALLE ønsker oss billigere kjøtt eller kylling eller egg.

Det er så lett å "ta" sirkus, fordi det er så synlig. Men mye vanskeligere å "ta" den bransjen som gir dere mors kjøttkaker, deilige kyllingfileter, hamburgere, salamipølsa på skolematen.... fordi det er så MYE, MYE mer utbredt.

Og reiser ikke dere eller foreldrene deres på "svensketur"? Og handler billig mat? Jepp, da er dere med på å gjøre dyreholdet enda hardere her i Norge - til fordel for billig importmat. Da blir bransjen tvunget til å stramme enda mer inn på dyreholdet, sentralisere enda mer - så dyrene står på transporten i en dag.

Det dør titusenvis av dyr under NORSKE dyretransporter - kyllinger, for eksempel. Er så varmt, vettu om sommeren. Og så må man jo stappe dem litt godt sammen for å gjøre økonomisk plass til flere. Tror dere at dette hadde blitt hyggelige filmer?

En ansatt i kjøttsamvirket sa at det de var mest redd for, var kameraer inn på slakteriene. Hvor dyr drives med elektriske stokker, hvor de er fra seg av skrekk, eller forkomne etter lang transport. Og hvor endel faktisk ikke er døde før de flås... fordi avlivningsmetodene er samlebånd og penger og kamp mot klokka.

En som driver med frittgående gris, sa at folk får AKKURAT det de er villige til å betale for. Kjøtt fra frilandsgris er dyrere, men folk vil ha billig bacon... og de kjøper i hvert fall ikke dette kjøttet av dyrevelferdshensyn, men av hensyn til smak (grisene herfra har ikke stresset vettet av seg).

Nei, sier som 2ne og Belgerpia - få opp øynene, og se at det gjøres mye lite pene ting i norsk kjøtt- og kyllingproduksjon. En organisasjon som NOAH, som er ganske radikale, er imot begge deler - og har like lite pent å si om kjøttproduksjon som om sirkus:

"De fleste mennesker liker ikke å se at dyr lider eller dør. Likevel gir folk hver dag penger til industrier som påfører dyr lidelse og død. De betaler for at høner skal stå i bur og aldri får strekke vingene, og at kyllinger skal vokse så raskt at beina deres blir ødelagt. De betaler for at grisunger skal bo i betongbinger og få leddbetennelse, og for at kalver skal tas fra moren sin rett etter fødselen. De betaler for at kuer skal stå lenket fast til båsen, og at sauer stues sammen på gjennomhullet metallgulv. De betaler for at dyrene skal transporteres sammenstuet i lastebilder for å møte døden på samlebånd. Bransjene som produserer kjøtt, melk, egg, ull og skinn prøver å innbille folk at disse varene er “nødvendige”.

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Arti...lder&ID=349

PS. Jeg legger merke til at NOAH kritiserer myndighetene for at vi kan få se "elefanter i lenker og hunder i bur". Er vi bare imot elefantene? Og HVA er vi imot med hundene: Behandlingen? Som inkluderer at de bor i bur? Eller at de underholder? Jeg mener... jeg har MINE hunder for min egen "underholdnings" skyld.... Vil sirkushunder som har det bra og som ikke bor i bur være akseptabelt? Er det ikke like greit å stille samme strenge krav til behandling av dyr overalt - enten det er i private hjem/privatpersoner, der det drives industrielt dyrehold OG på sirkus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot dyr på cirkus. Ihvertfall større dyr som hester og elefanter. Hunder går greit siden de liker å være rundt oss mennesker og kan trenes opp til gøyale ting (som noen sa tidligere: fresstyle, det er jo noe hunder syns er gøy, ved rett behandling) Og så lenge hundene behandles bra og får godt stell er jo det fint. Mens hester og elefanter er store og trenger mer plass. De må stå i hengere og kjøre lange strekninger, og det at de transporteres så mye liker jeg ikke. Har også vært vitne til dyremishandling selv (mangel på stell og dårlig behandling), og siden da har jeg ikke vært på cirkus. Dyr har alltid vært i cirkus, men ville dyr (tigre, elefanter osv.) hører ikke hjemme i transport kasser og gå på line i en cirkus ring. Det går ikke an å skape et idellt miljø for slike dyr på cirkus. Så jeg sier nei til dyr i cirkus, ihvertfall store dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boikottet sirkus i over 10 år ca. Det er dyremishandling, enkelt og greit.

Når det gjelder å trekke fjøs inn i dette er det tull. Det er MYE mer mishandling å la sauene gå ute i kulde og snø uten mat, enn at de stå inne fra oktober til mai og blir foret og varmet. Dessuten er de da gravide i denne tiden, og trenger ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FULLSTENDIG enig med Belgerpia, 2ne og Akela. Det stemmer IKKE at tilstandene i norsk jordbruk er ideale, og mange bønder jeg kjenner ØNSKER at ting var annerledes. Dessverre, som Akela påpeker, er det et stadig krav om billigere mat, og det er vanskelig å drive "idealbruk" og overleve på det. Jeg er MYE MER sjokkert over ting jeg har sett innen landbruk, også i norge, men spesielt i utlandet, enn det jeg ser på sirkus. Javisst fortjener elefantene bedre behandling, men å si at det er mye bedre for sauene å stå inne hele døgnet, suet tett sammen, enn å være ute og "fryse" er fryktelig naivt. Javisst er landbruket i norge på vei i riktig retning, MEN det kommer ikke til å være mulig, verken nå eller om tjue år, og drive gård etter idealisme hvis du skal overleve og fø en familie, for eksempel. Ikke så lenge folk vil ha superbillig bacon, billig kylling og billige egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er de sikkert stuet sammen (noe jeg selvfølgelig er imot), men jeg har vokst opp på gård, og der er de ikke det. De er 8-10 i hver binge, og har rikelig med plass! Og om noen sauer ikke passer sammen og krangler, da blir de flyttet, for de skal trives sammen. Sikkert gøy å være ute hele livet, men de er da altså ikke laget for så lave temperaturer og slike snømengder. Noen raser er det selvsagt, men slett ikke alle. Tror de er rimelig glad for å være inne i varmen, istedet for ute i minusgradene, selv om det sikkert er litt kjedelig av og til, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare sauer det er snakk om her, og det er sikkert mulig at sauene har det bedre enn mange av de andre dyrene vi har i norsk landbruk, men du er passe naiv hvis du mener at de har det fantastisk alle sammen, og at det ikke finnes rom for forbedringer.

(Og hvis du lurer på hvilken bakgrunn jeg har, så nei, jeg er ikke oppvokst på gård, men begge foreldrene mine er utdannet agronomer, jeg er samboer med en odelsgutt og har gått på jordbrukskole i to år. Så noe vet jeg, og endel har jeg sett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NOAH så ER det ingen forskrifter for sauedrift i Norge, noe som gjør at det blir opp til den enkelte... å avgjøre hva som er bra. Det eneste er at sauene skal klare å ligge ned samtidig i bingen (vow!, raust!).

Dette står det å lese:

"Men sauer tilbringer også en del av året i fjøs. Hvor lang tid de må stå inne avhenger av hvor i landet de er. Mens noen har sauene ute fra februar til november, må andre sauer nøye seg med et par måneders sommerbeite. Innredningen i et sauefjøs er ikke mer rommelig enn for andre dyr. Sauene står gjerne i binger hvor gulvet er spaltet eller gjennomhullet. Om lag ti sauer i en binge er vanlig. Størrelsen på bingen skal tillate alle dyrene å ligge samtidig - men bevegelsesmulighetene utover dette blir svært begrenset. Det finnes ikke forskrifter for sauedrift i Norge - det kan derfor forekomme at dyr blir stående urimelig tett. Å stå rett opp og ned i en binge uten noe å foreta seg er en stor kontrast fra beitet, og sauene kan utvikle stereotypier å som bite i rør og treverk, hoppe opp og ned eller tygge ull."

Jeg liker også å se for meg idylliske tilstander, rørende koselig dyrehold som i bildebøkene eller hos "drømmebonden" - som sikkert også finnes, men det er nok en smule mer "nyansert" enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GET A LIFE!

Godt råd.

Dårlig behandling av dyr forekommer overalt, her i Norge er imidlertid misshandlingen langt mer alvorlig når det kommer til kyr, hester, sauer osv. enn elefanter - faktum er vel at de ikke er anmeldt engang, mens bønder lar kuer daue på båsen og kaller det personlig tragedie (bønder må beskyttes)

Så da skal vi ikke bry oss om sirkus dyr? "nei,de har det ikke så ille som gårdsdyra så slutt og syt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bedre å bare fokusere på hvor fælt 10-20 sirkusdyr i Norge har det, og "glemme" de titusenvis (hundretusener dersom du teller med hønsene) av dyrene i det industrielle dyreholdet som blir til mat for oss?

Det går godt an å gjøre begge deler, og kanskje også se litt på hvor det største problemet ligger - antallsmessig og dyrevernmessig, og sette inn innsatsen der?

Men jaja... det er lettere å boikotte en sirkusforestilling enn det er å bli vegetarianer eller bare spise dyrt (dessverre), økologisk og dyrevernmessig så samvittighetsfullt produserte matvarer som mulig (altså egg fra frittgående høns, stangekylling, kjøttkveg som går ute, frilandsgris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare sauer det er snakk om her, og det er sikkert mulig at sauene har det bedre enn mange av de andre dyrene vi har i norsk landbruk, men du er passe naiv hvis du mener at de har det fantastisk alle sammen, og at det ikke finnes rom for forbedringer.

(Og hvis du lurer på hvilken bakgrunn jeg har, så nei, jeg er ikke oppvokst på gård, men begge foreldrene mine er utdannet agronomer, jeg er samboer med en odelsgutt og har gått på jordbrukskole i to år. Så noe vet jeg, og endel har jeg sett.)

Selvfølgelig mener jeg ikke det! Det er mye stygt i norsk landbruk! Spesielt når det gjelder transporten til slakteriet.

Og det er masse rom for forbedringer absolutt. Men kan kjempe mot det OG sirkus da :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig behandling av dyr forekommer overalt, her i Norge er imidlertid misshandlingen langt mer alvorlig når det kommer til kyr, hester, sauer osv. enn elefanter - faktum er vel at de ikke er anmeldt engang, mens bønder lar kuer daue på båsen og kaller det personlig tragedie (bønder må beskyttes).

Aner ikke om du har så stor kjenneskap til noen av enkeltsakene her i Norge ang personlige tragedier som skjer på gårder, men i mange saker så er det faktisk noe mer enn at bøndene "lar kuene daue på båsen".

Kanskje det bør være en tankevekker at folk bryr seg så svinnede lite at det faktisk må til at en del dyr dør FØR det reageres? Og da slåes opp stort i media. Dette er ikke noe som skjer over natta, så det må da være fullt mulig for myndighetene å gå inn i saken på et tidligere tidspunk. Om ikke familie, venner og lokalsamfunn. Det har ingenting med at "bønder skal beskyttes", men bl.a. mennesker som går ned i en så dyp depresjon, at de ikke makter å ta seg av dyrene.

Jo da, det er mye mindre pen behandling av dyr rundt om i fjøs i Norge, samt mye misshandling. Men tviler likevel på at det er så fryktelig mange av de som synes det er rasende festlig at dyra sine dauer på bås. Og bryr man seg kun om penger, så er det fortsatt ikke noe festlig, for da mister man jo både melka den gir, pengene man hadde fått for kjøttet og evt framtidige generasjoner av dyr...

Dyr brukes til underholdning hele tiden. TV industrien er et godt eksempel på det. Men at de blir brukt i underholdningsbransen er ikke synonymt med at de har det vondt.

Husker ikke hvor jeg kom over det, men etter at Leo hadde spilt i "Venner for livet", var det selvfølgelig snakk om at hunden ble plaget, ikke hadde det bra etc. For spiller man i en film, så MÅ jo hunden tvinges, presses og trues for å gjøre det de får beskjed om.

Det er ikke så enkelt som svart-hvitt nei, men skal man slutte å bry seg fordi noen har det verre?

Vil tru at siruks er en av de tingene som er "lettest" å forby dyrehold på, siden de 100% avhengig av at folk besøker de for at de skal ha et livsgrunnlag, og de ikke kan drive så lett i det sjulte for å ha opptredner med dyr. Og dersom det blir forbudt med dyrehold på sirkus, så vil vel det være noen dyr som slipper unna denne behandlingen? Nei, det redder ikke bjørnene i Asia som de tapper galle av, eller de dyrene i dyreparker som lever under elendige forhold, men det er jo i det minste en start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror -som tidligere nevnt- at det er viktig å se på det hele bildet i denne saken, og ikke stue alle i en bås. Enkelte , men langt i fra alle sirkusdyr lever under dårlige forhold. Endel sirkusdyr lever nok et riktig godt liv, og liker jobben sin. Det hele kommer an på personalet som jobber med dyrene- om det så er en løvetemmer eller en sauebonde eller en hundeeier for den saks skyld, så finnes det alltid de som aldri burde hatt ansvaret for et dyr. Det er denne gruppen vi bør fokusere på, i steden for å legge vårt hat på en enkelt yrkesgruppe.

I realiteten kan vi da komme til å boikotte et sirkus fullt av dyreforkjempere og lykkelige dyr fordi vi har sett oss blinde og svartemalt alt som har "sirkus" i navnet.

Det blir vel omtrent det samme som å si at alle muslimer er terrorister.

Vh

Yodel,

(Som forøvrig er reinspikka veggis, og forbruker av økologisk mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bedre å bare fokusere på hvor fælt 10-20 sirkusdyr i Norge har det, og "glemme" de titusenvis (hundretusener dersom du teller med hønsene) av dyrene i det industrielle dyreholdet som blir til mat for oss?

Hvem sa at det bare gjelder Norge?!

Dette gjelder alle sirkus dyr-som blir bahandlet på verste måte.

-hva har høner,kyr, og freestyle med dette å gjør....!?

Men visst dere vil ta opp temaer om det ôg, så versågod...

Det er MYE mer mishandling å la sauene gå ute i kulde og snø uten mat, enn at de stå inne fra oktober til mai og blir foret og varmet

Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig enig med Akela... Hvorfor er sirkus så mye værre enn kjøtt- og eggindustrien? Dere som er så sykt imot sirkus; Er dere veganere? Det bør dere være. Hvis dere er imot dyremishandling i sirkuset er dere vel imot dyremishandlingen i gårdsindustrien og??

Siden man først snakker om dyremishandling i Norge og hvor grusomt sirkus er blir det jo ikke urelevant å opplyse om at sirkusdyrene som lider bare er en liten prosent iforhold til gårdsdyr som lider.

Å ha et dyr stående i en liten bås i over halve året i strekk er mishandling. Uansett hva slags dyr det er snakk om. "Til og med" sauer trenger litt mer enn varme og mat for å leve et godt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa at det bare gjelder Norge?!

Dette gjelder alle sirkus dyr-som blir bahandlet på verste måte.

-hva har høner,kyr, og freestyle med dette å gjør....!?

Men visst dere vil ta opp temaer om det ôg, så versågod...

Hvor har du det fra?

Hvor jeg har det fra? Jeg har vokst opp på gård, har sett sauer som har kommet ned fra fjellet etter snøen har kommet, de har det ikke så fett, de er tynne, våte og stygge i ullen, og kan såvidt gå, så svake er de. Om jeg åpner fjøsdøren og sauene ser ut, så ser de alle bare tvilsomme ut, og beveger seg vekk fra kulden. De rasene jeg har vokst opp med kan ikke være ute i kulden, så enkelt er det.

Gammel norsk spæl og norsk villsau kan det om de blir sluppet inn av og til.

Men suffolk-sau har så kort og lite ull at dette ikke er mulig. De hadde frosset ihjel rett og slett.

De står jo og klynger seg sammen inne på kalde dager, før jeg har klippet de, så lite tåler de.

Sau med lite ull i 10 minus i 1 meter snø er ikke noe kos for sauen rett og slett.

Og jeg har heller ikke tenkt å eksperimentere med om de faktisk KLARER å være ute i snøen heller.

"Nei, nei, der døde den, da klarer de det ikke nei..."

Ellers takk.

Og de er ikke i små båser, de er i store, med masse plass, og de får masse kos og omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De båsene skal være rimelig store og spennende for at sauene skal ha nok å gjøre... :rolleyes: Synes ikke dyreholdet i gårdbrukes kan forsvares, og det forundrer meg at noen ser ut til å mene at det er ok for et dyr å tilbringe over halvparten av livet innesteng i en bås (uansett hvor "stor" den måtte være)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har de på fjellbeite, men det er ikke snø så langt jeg kan se her ivertfall :huh: . Syns ikke synd på de om de skal til fjells...

de skal jo til "seter for å spise seg feite".

Liker ikke trekk jeg heller som deres. Men det betyr vel ikke at de har det vondt?

Kjenner ikke til Suffolken, så jeg kan ikke si noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakser fra Dyrevernalliansen, som er en meget seriøs organisasjon - som ikke taler BØNDENES sak, men DYRENES. Big difference :huh:

Gå gjerne inn og les mer, for eksempel om sau:

http://www.dyrevernalliansen.org/fakta/f_15.php

Blant annet dette:

"I vinterhalvåret, ofte over seks måneder av gangen, står de fleste sauer innendørs i trange binger. [11] Her har de for liten plass til å kunne mosjonere eller trekke seg tilbake fra andre dyr. I tillegg mangler mange en tett og trekkfri liggeplass, fordi det er lovlig å holde voksne sauer på fullspaltegolv. [11,12] Når sauene er klippet, viser de selv tydelig at de foretrekker å ligge på halm fremfor hardt underlag. [13]

Dårlig renhold og ventilasjon i sauefjøset kan bidra til infeksjonssykdommer som lungebetennelse og koliinfeksjon (blodforgiftning). [14]

Nesten 6% av sauene omkommer på beite hvert år. [3]

Tunge, moderne saueraser er avlet frem for å gi mye kjøtt og ull. [15] Derfor går de seg lettere fast i fjellet. Hvis de blir liggende på ryggen, kan de få vansker med å komme seg opp igjen. Tunge raser har også mistet mye av den naturlige vaktsomheten og tilbøyeligheten til flukt som villsauen har. Derfor er de lettere bytte for rovdyr. [16]

En vanlig dødsårsak på beite er mastitt som ikke oppdages, og fører til koldbrann i juret. [14] Når beitene gir utilstrekkelig med næringsstoffer kan dyrene få mangelsykdommer, og mange lam kan bli utsultet og underernærte.

Høyt antall beitedyr, samt gjenbruk av samme beiter år etter år, kan medføre parasittproblemer. [14] Aller verst er fluemakken som legger egg på sauene, slik at de kan få store sår og ekstrem kløe.

I enkelte deler av Norge vokser planten rome. Sauer som slippes på beite i slike områder og spiser planten blir forgiftet. Syke dyr hovner opp i vevet rundt hodet, får kløe og blir lysømfintlige. [14]

Etter endt beitesesong om høsten sendes lammene med dyretransport til slakteri.

Kritikk

Saueholdet har møtt kritikk fra flere hold:

Mattilsynet om sau og rovdyr: ”Den faktiske situasjonen i mange områder med beitedyr og rovvilt er ikke forenlig med et etisk forsvarlig dyrehold, og må anses å påføre dyrene unødig og lovstridig lidelse.” [17]

Mattilsynet om sau på utmarksbeite: ”Det er behov for å redusere lidelse og tap av beitedyr også av andre årsaker enn rovdyr, herunder fluelarver, alveld og flått.” [17]

Rådet for dyreetikk om sau på utmarksbeite: "Det er etisk problematisk å sende bufe på beite i områder der mange dyr sannsynligvis vil bli skadd eller drept av rovdyr.” [18]

Alternative driftsformer

Noen bønder lar sauene slippe ut i en innhegning for å lufte seg og få bevegelse vinterstid. Bønder som gjeter sauene om sommeren, eller ser til dem ofte og tar dem ned fra beite hvis fare truer, klarer i mange tilfeller å hindre at noen dør i beitetiden.

Dyrevernalliansens arbeid

Dyrevernalliansen arbeider for å:

Forbedre forholdene i sauefjøsene.

Hindre at sau slippes på utmarksbeite i områder med høy forekomst av rovdyr, giftige planter eller andre spesielle farer, og bedre tilsynet med sau på beite.

Informere publikum om hvordan lammekjøtt og saueskinn produseres, og hvilke vegetariske og økologiske alternativer som finnes.

Støtt Dyrevernalliansens arbeid mot dyreplageri!

Kilder:

1. Norsk Landbrukssamvirke, Dyretall fylkesvis pr. 1. januar, 2003.

2. Norsk Landbrukssamvirke, Besetningsstruktur ku, sau, gris og høns, 2003.

3. Landbruksdepartementet, St. meld. nr. 12 om dyrehold og dyrevelferd, 2002- 2003.

4. Jensen, P., Dyras atferd, Landbruksforlaget, 2001.

5. Keeling, L.J. and Gonyou, H.W., (ed.), Social behaviour in farm animals, Cabi Publishing, 2001.

6. Fraser, A.F. and Broom, D.M., Farm Animal Behaviour and Welfare, Cab International, 1997.

7. Børresen, B., Kunsten å bli tam - folk og dyr i 18. 000 år, Gyldendal, 1994.

8. Houpt, K.A., Domestic animal behaviour for veterinarians and animal scientists, Iowa State University Press, 1998.

9. Dumont, B., et al., Spatial memory of sheep at pasture, Applied Animal Behaviour Science, 60: p. 43-54, 1998.

10. Ferreira, G., et al., Transfer between views of conspecific faces at different ages or in different orientations by sheep, Behavioural Processes, 67: p. 491-499, 2004.

11. Landbruks- og matdepartementet, Forskrift om velferd for småfe, 18. februar, 2005.

12. Hinch, G.N. and Lynch, J.J., Comfortable quarters for sheep and goats, Department of animal science, University of New England, Australia, udatert.

13. Færevik, G., et al., Preferences of sheep for different types of pen flooring, Applied Animal Behaviour Science, 90(265-276), 2005.

14. Simensen, E., Forebyggende helsearbeid i husdyrproduksjonen, Landbruksforlaget, 1998.

15. Jørgensen, M., Drøvtyggerboka, Landbruksforlaget, 1999.

16. Hansen, I., et al., Variation in behavioural responses of ewes towards predator-related stimuli, Applied Animal Behaviour Science, 70: p. 227-237, 2001.

17. Mattilsynet, Rovdyrskade på husdyr og tamrein, 2004.

18. Rådet for dyreetikk, Rovdyrangrep på beitende husdyr, 1995.

Og er vi da fremdeles skylappet til å tro at sauer ikke bare er ålreite dyr, men har det så ålreit atte?

Som sagt: Kjemp mot dårlig dyrehold i sirkus - men ikke glem hamburgeren som dere jafser i dere også hadde en slags oppvekst... og ikke unnskyld det så kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg synes mest synd på er mennesker som har lite perspektiv.

Vi snakker hele tiden om å ikke menneskeliggjøre hunder. Hvorfor skal vi menneskeliggjøre andre dyr? Nå har jeg selv sauer. Og vurderer å la de gå ute i hele vinter. Nå har jeg prøvd begge deler, og sauene har mye bedre av å være ute. Har de valget, så er de ute. Tror noen glemmer at sauen har flere cm tykk ull, og prøv en så tykk ullgenser, så ser man hvor kaldt det er. huff.... De fleste sauene her i landet som går på innmark(vi som ikke sender sau til fjells) har dyra ute typisk fra mai til omtrent november. Fra oktober ca og til mai, så må dyra tilleggsfores. Folk klager på at det går så mye dyr tapt på beite, men de glemmer at dette er helt fantastisk for sauen. Å kunne gå fritt halve året er noe inget annet beitedyr kan og er noe som nesten er unikt til norge i den formen det er. Vi klager over burhøns, men vi vil tydelighvis ha bursau. Det er også nettopp undersøkt at beitedyr tar opp fòr fra beite med en verdi til 800 millioner kroner, altså en enorm besparelse. For ikke å snakke om verdiskapning i forhold til vedlikehold av kulturlandskap og turisme...

Det meste av dyreholdet in norge er resultat av at folk skal ha billig mat. Bønder er som andre næringsdrivende, de lever av penger, og de fleste gjør så godt som mulig for at dyra skal ha det godt. Man blir mer eller mindre nødt til å inngå et kompromiss til dyreholdet i forhold til økonomien.

Jeg synes det blir feil å sammenligne sirkusdyrs behandling med dyreholdet i norge som er såpass bra(ikke perfekt). Gå heller til danmark, der grishusene består av små bur og dyra står i 3 høyder "bonden" er igjennomsnitt inne hos dyra 15 min hver dag......

Hurra for danskepølse som nordmenn kjøper i hopetall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg synes mest synd på er mennesker som har lite perspektiv.

Vi snakker hele tiden om å ikke menneskeliggjøre hunder. Hvorfor skal vi menneskeliggjøre andre dyr? Nå har jeg selv sauer. Og vurderer å la de gå ute i hele vinter. Nå har jeg prøvd begge deler, og sauene har mye bedre av å være ute. Har de valget, så er de ute. Tror noen glemmer at sauen har flere cm tykk ull, og prøv en så tykk ullgenser, så ser man hvor kaldt det er. huff.... De fleste sauene her i landet som går på innmark(vi som ikke sender sau til fjells) har dyra ute typisk fra mai til omtrent november. Fra oktober ca og til mai, så må dyra tilleggsfores. Folk klager på at det går så mye dyr tapt på beite, men de glemmer at dette er helt fantastisk for sauen. Å kunne gå fritt halve året er noe inget annet beitedyr kan og er noe som nesten er unikt til norge i den formen det er. Vi klager over burhøns, men vi vil tydelighvis ha bursau. Det er også nettopp undersøkt at beitedyr tar opp fòr fra beite med en verdi til 800 millioner kroner, altså en enorm besparelse. For ikke å snakke om verdiskapning i forhold til vedlikehold av kulturlandskap og turisme...

Det meste av dyreholdet in norge er resultat av at folk skal ha billig mat. Bønder er som andre næringsdrivende, de lever av penger, og de fleste gjør så godt som mulig for at dyra skal ha det godt. Man blir mer eller mindre nødt til å inngå et kompromiss til dyreholdet i forhold til økonomien.

Jeg synes det blir feil å sammenligne sirkusdyrs behandling med dyreholdet i norge som er såpass bra(ikke perfekt). Gå heller til danmark, der grishusene består av små bur og dyra står i 3 høyder "bonden" er igjennomsnitt inne hos dyra 15 min hver dag......

Hurra for danskepølse som nordmenn kjøper i hopetall

Er det lite eller ingen snø ute, så er det selvfølgelig greit, det sier jeg ingenting på.

Men jeg snakket nå om Sogn, det er mye snø, og hinsides kaldt, med fjellbeite. (Snøen er så høy noen steder at om det er skare kan sauen spasere over gjerdet og gå wherever it likes, inkl. på en riksvei rett over.)

Men en liten innhegning for de som har lite snø ute? Det hadde sikkert funket greit.

Men, når skal da sauene bli klippet? Har prøvd å la være å klippe de om høsten, de ble helt shabby i ullen, så ikke ut rett og slett :P

Ang. liggeunderlaget så har jeg prøvd å eksperimentere litt. For de sauene som ligger på rist, så puttet jeg inn liggeunderlag i bingen etter de hadde blitt klippet. Tenkte at de må vel foretrekke det, men neida, ikke en sjel la seg der, de la seg rundt :P

Imidlertid var det absolutt den mest attraktive plassen å gå på do! Så det ble MEGET uhygienisk etter en dag... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... det er jo nettopp fordi man HAR perspektiv, at man ser at det er mye lettere å hyle hysterisk om et lite, lite mindretall sirkusdyr - og så knapt se at det finnes et problem med det industrielle dyreholdet idag.

Og nettopp, som du selv også skriver, at det er profitten som setter rammene for bøndenes dyrehold - hva som blir lønnsomt - så MÅ det være solide regler. Ellers vil folk strekke det og strekke det... fordi man faktisk lever av det, og blir nødt for å kutte et eller annet sted.

Det er vel relativt store forskjeller hos bøndene også; hvem som følger opp sauene sine på utmarksbeite, kontra dem som ikke gjør det etc, alt etter samvittighet, overskudd, hva vet jeg. Har du ikke råd til å være "dyrevenn", og har samvittighet til å la profitt komme først, ja, så MÅ det finnes lover og regler. Jeg ønsker ikke "bursau", men et sauehold som kanskje drives på litt annet vis - om mulig, med vekt på dyrevelferd OG rovdyrsaken.

For meg blir ensidig motstand mot bare sirkusdyreholdet som røykeloven: Det er mye lettere å sette lover som stopper det relativt, enn det er å ta for seg hele husdyrholdet - det blir som om man skulle sett utover røykeloven, sett på forurensning i byer som følge av stadig økende bilbruk, det samlede kostholdet, sukkerforbruk, hvorfor Norge får flere og flere allergikere og astmatikere etc.

Det er mer "ja til vettuge og humane regler for ALLE dyr" her i gården...

PS. Magicka - sauene dine, hvis de KUN er vant til å ligge på rist i utgangspunktet, så vil dyr gjerne velge det vante. Det blir som hunder som alltid har ligget i bur, og fortsetter å søke til det, eller fugler som sitter i bur - og kommer tilbake til det, selv om de har sjansen til frihet. Så det er neppe noe "bevis" for noe annet enn at vanen og tilvenningens makt er stor, også hos sau ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... det er jo nettopp fordi man HAR perspektiv, at man ser at det er mye lettere å hyle hysterisk om et lite, lite mindretall sirkusdyr - og så knapt se at det finnes et problem med det industrielle dyreholdet idag.

Og nettopp, som du selv også skriver, at det er profitten som setter rammene for bøndenes dyrehold - hva som blir lønnsomt - så MÅ det være solide regler. Ellers vil folk strekke det og strekke det... fordi man faktisk lever av det, og blir nødt for å kutte et eller annet sted.

Det er vel relativt store forskjeller hos bøndene også; hvem som følger opp sauene sine på utmarksbeite, kontra dem som ikke gjør det etc, alt etter samvittighet, overskudd, hva vet jeg. Har du ikke råd til å være "dyrevenn", og har samvittighet til å la profitt komme først, ja, så MÅ det finnes lover og regler. Jeg ønsker ikke "bursau", men et sauehold som kanskje drives på litt annet vis - om mulig, med vekt på dyrevelferd OG rovdyrsaken.

For meg blir ensidig motstand mot bare sirkusdyreholdet som røykeloven: Det er mye lettere å sette lover som stopper det relativt, enn det er å ta for seg hele husdyrholdet - det blir som om man skulle sett utover røykeloven, sett på forurensning i byer som følge av stadig økende bilbruk, det samlede kostholdet, sukkerforbruk, hvorfor Norge får flere og flere allergikere og astmatikere etc.

Det er mer "ja til vettuge og humane regler for ALLE dyr" her i gården...

PS. Magicka - sauene dine, hvis de KUN er vant til å ligge på rist i utgangspunktet, så vil dyr gjerne velge det vante. Det blir som hunder som alltid har ligget i bur, og fortsetter å søke til det, eller fugler som sitter i bur - og kommer tilbake til det, selv om de har sjansen til frihet. Så det er neppe noe "bevis" for noe annet enn at vanen og tilvenningens makt er stor, også hos sau :P

Kanskje, hehe, vil nok satse på å ha liggeunderlag i alle bingene om ikke så lenge. Har egentlig alltid synes litt synd på dem, for å måtte ligge på risten. Og det er nok ikke noe gøy å stå inne heller, men tør ikke slippe dem ut, for det første måtte man ha fått opp et sterkere og høyere gjerde, for å stå imot snøen, for det andre hadde jeg vært livredd for at det skal skje dem noe, det går jo ras og slikt av og til i skogen med all snøen.

Tilbringer heller så mye tid jeg kan med dem, så de ikke kjeder seg for mye.

OT:

Når det gjelder dyrebeskyttelsen`s greie om at man sender lam til slakt om høsten, så er jeg medlem, men synes at her er de litt over grensen. Dette er ikke små søte bæ`er, det er store ungdommer på 40-50 kg. (Sauer vokser sinnsykt fort :P ) Og man må slakte dem, sånn er det. Man trenger pengene (fælt som det enn må høres ut) og ærlig talt, det er snakk om mange lam, det er ikke plass til alle lammene OG sauene i fjøset til for eksempel våren, da måtte man nok bygd på hvert eneste år :P

Og har alltid hatt noen av de minste lammene inne til våren, før de blir sendt, og det er ikke særlig større de blir, faktisk nesten ingenting, enda de får ekstra for ;)

Men at forholdene i slaktebilen bør forbedres, det er jeg helt enig i. Men å kjøre dem selv, det er uaktuelt, det er snakk om en DEL lam her :P

Men nå var jo dette egentlig snakk om sirkusdyr da :P

Og det vil jeg vel ikke karakterisere som nødvendig dyrehold. Noen vil vel si det om gårdsdyr også, men dem om det :P

Når dyrene (som for eksempel elefanter) er revet fra sitt naturlige miljø, som afrika til kalde Norge, da synes jeg det er ekstra ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...