Gå til innhold
Hundesonen.no

For mange leker


Fillerya

Recommended Posts

Kan hunder få for mange leker? Jeg vet det blir feil å trekke paraleller til menneskebarn, men blir hunder bortskjemte?

Ser bare bort på stuegulvet og det bugner av ting og tang til hunden. Vi har en kasse med lokk som vi putter de fleste lekene i slik at det bare er noen som ligger fremme. På den måten kan vi bytte på og gjøre det litt mer spennende for henne. Hun er derimot smart nok til å hente lekene og dra de ut over alt selv om kassen har lokk. Leste i en eller annen bok at hunder bare bør ha maks tre leker. Jeg husker ikke hvorfor, noen som kan komme på noen grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er lekene det står på som den vesentligste faktoren ang bortskjemt het.Da tror jeg mangel på konsekvens og overforing blandet med masse menneskeliggjøring er verre.

men det er klart det er mest stas med leker de ikke har sett på en stund.. Fint med en superleke kune til trening f.eks..

Om dere vil være knipne på lekene må kassen kanskje gjemmes bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) Lyng har også masse leker, men de bruker jeg som belønning i trening. Hjemme har han en leke, et gummibein. Han for lov til å ha det framme siden det er "hilsebeinet". Han henter det når det kommer folk og går rundt med det i kjeften mens han gurgler. Dermed hopper han ikke og oppfører seg mer normalt (hilsinga blir ikke like panisk). Ellers har vel han også et hav av leker, men ikke som han vet om eller kan telle. *ler*

Det eneste jeg tenker på er at leker som en vil bruke til å belønne hunden med burde holdes "hemmelig" når de ikke blir brukt som belønning, særlig hvis hunden er litt tunglekt. Jeg har ikke plass til å ha leker ligg ende å slenge, dessuten skal han være rolig inne og dermed blir det dumt å ha leker tilgjengelig over alt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er lekene det står på som den vesentligste faktoren ang bortskjemt het.Da tror jeg mangel på konsekvens og overforing blandet med masse menneskeliggjøring er verre.

men det er klart det er mest stas med leker de ikke har sett på en stund.. Fint med en superleke kune til trening f.eks..

Om dere vil være knipne på lekene må kassen kanskje gjemmes bedre??

Kassen er ikke akkurat så bra gjemt nei :rolleyes:

Vi har en leke som er spesiell som bare tas frem i spesielle situasjoner som ved trening. Dessuten har vi en fotball som er uteleke og hun elsker å leke med den når vi er ute. Den beste belønningen hun kan få er uansett drakamp, uansett med hvilken leke. Hun tar gjerne drakamp med bamsen eller tennisballen hvis hun får lov (og vi får til... ikke så greit å drive drakamp med tennisball uten snor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare to konger, en tauknute og en bamse - og ingen av dem ligger framme til daglig, men brukes kun til trening.

Mulig jeg er litt vel streng på det, men ser egentlig ikke grunnen til at hunden skal leke inne - der skal det være ro. Trenger hun å tygge på noe får hun et tyggebein eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...