Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferen og dens slektninger


Argyr

Recommended Posts

Fant denne:

http://www.shawlein.com/The_Standard/13_Br...reed_Types.html

Ikke spesielt utfyllende, men likevel interessant å se.

Særlig den engelske schäferen synes jeg var interessant, den har klare skiller fra den (de) vi har her, og de fleste andre typene.

Den hvitflekkete har jeg faktisk aldri sett før, og håper strengt tatt å ikke se den igjen, det var lite pent.

Hvis noen skulle finne på å ha flere bilder av dvergschäfer hadde det vært interessant å se, den kommer ikke veldig godt frem på bildet.

Og så må jeg jo si at jeg synes enkelte bruksoppdrettere har lykkes, når jeg ser dette bildet fra ca. 1920:

http://www.shawlein.com/The_Standard/13_Breed_Type/erich.JPG

Jeg kjenner at jeg overhodet ikke er fremmed for tanken å blande inn noe sunt i schäferen, for å hjelpe den tilbake til det den engang var; en allround brukshund, som likevel fungerte flott med familien.

Grunnen til at jeg legger emnet i kjelleren er at det til tider kan bli mye bråk i rasedebatter, og særlig i avart-debatter. Det kan jo hende det blir helt tyst også, men jeg håper ikke det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Jeg kjenner at jeg overhodet ikke er fremmed for tanken å blande inn noe sunt i schäferen, for å hjelpe den tilbake til det den engang var; en allround brukshund, som likevel fungerte flott med familien.

Grunnen til at jeg legger emnet i kjelleren er at det til tider kan bli mye bråk i rasedebatter, og særlig i avart-debatter. Det kan jo hende det blir helt tyst også, men jeg håper ikke det. ;)

For det er jo ikke sånn at folk har prøvd det før liksom - UTEN å lykkes - se bare på alle de variantene man finner i USA - hvor man skal "redde" schæferen fra den sikre undergang..

Det finnes bare EN ting som kan redde schæferen og det er at dommere verden over slutter å premiere ekstremiteter - da først vil man få hunder som igjen er funksjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er jo ikke sånn at folk har prøvd det før liksom - UTEN å lykkes - se bare på alle de variantene man finner i USA - hvor man skal "redde" schæferen fra den sikre undergang..

Det finnes bare EN ting som kan redde schæferen og det er at dommere verden over slutter å premiere ekstremiteter - da først vil man få hunder som igjen er funksjonelle.

Det er jo akkurat det jeg snakker om. Noe nytt fra Tysklands side. Det hjelper ikke om all verdens land skal drive og avle frem sine egne varianter, snarere bør Tyskland (som bestemmer over standarden) komme på banen, endre standarden og/eller blande inn litt nytt blod fra noe de anser som hensiktsmessig, så får vi ta det derfra.

De fleste av disse avartene er jo ikke reelle forsøk på å gjenopprette schäferen, det er folk med sine egne meninger om hvordan de vil at schäferen skal være, og det blir selvsagt bare vås. Brukshund blir det iallefall ikke, de er jo langhårede og tunge som fy de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av disse avartene er jo ikke reelle forsøk på å gjenopprette schäferen, det er folk med sine egne meninger om hvordan de vil at schäferen skal være, og det blir selvsagt bare vås. Brukshund blir det iallefall ikke, de er jo langhårede og tunge som fy de fleste av dem.
Forfatteren er, ut fra teksten, tydeligvis en "schäferhund-freak", og det er det ikke noe galt i ;)

Jeg merket meg spesielt avsnittet hennes der hun skrev at:

Breeding GSDs to accommodate the minimal demands of suburban life is like manufacturing a BMW with the engine of a sewing machine. It will certainly look good and give its owner's ego a boost, but the essence is gone. If a pet owner is not willing to provide the training and exercise this breed requires, there are many other breeds, including several listed here, which would be more appropriate. If you cannot cope with a working breed, please do not buy a German Shepherd Dog. Breeders who are unwilling to promote their dogs' working capacities should also find another breed to produce. Breeding away the working ability of a GSD is like wiping the smile off the Mona Lisa - the beauty is still there, but the greatness is gone.
Som en gammel bruksschäfer-fan: Hun sier det bedre enn jeg kunne ha gjort det ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tsjekkiske schäferen var jo flott, og ser jo ganske funksjonell ut også.
Den og den "gamle" DDR-varianten ligger vel fortsatt på verdenstoppen m h t bruksanvendelighet,

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så tror jeg faktisk at forfatteren har valgt ut bilder som ikke nødvendigvis er helt representative. Det ER generelt rettere rygger på bruksschäferen, uansett hvor man finner den omtrent (jeg har ikke funnet noe land eller område som mener at ryggen på en bruksschäfer skal være som på en utstillingsschäfer).

Den fra Hviterussland var fin. ;) En mellomting mellom den og de andre grå er nok nærmere sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 14xtipp-oldefar til tispa mi (Om jeg ikke kom gææli ut av tellinga)

Klart.. Karen har noen avkom liksom, så jeg har truffet på han ved fler anledninger når jeg følger linjene bakover ;) Hun jeg har er ikke veldig ulik faktisk, men ikke fullt så høyreist foran.

Har mest sansen for German working lines og East German lines ;)

Showlinjene er ikke LITT interessante en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 14xtipp-oldefar til tispa mi (Om jeg ikke kom gææli ut av tellinga)

Klart.. Karen har noen avkom liksom, så jeg har truffet på han ved fler anledninger når jeg følger linjene bakover ;) Hun jeg har er ikke veldig ulik faktisk, men ikke fullt så høyreist foran.

Har mest sansen for German working lines og East German lines ;)

Showlinjene er ikke LITT interessante en gang..

Stilig! ;)

Nei, hva skal man med dem da? Bortsett fra å henge etter dem i en ring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du si.. det er jo så mye kulere å henge etter dem i sporet! ;)

Jeg kommer nok aldri til å bli fan av disse show-dyra..

Ja, nettopp!

Nei, stakkars hunder. Det er jo ikke deres feil. Men jeg vil nødig kalle flesteparten av dem "skikkelige schäfere". Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp!

Nei, stakkars hunder. Det er jo ikke deres feil. Men jeg vil nødig kalle flesteparten av dem "skikkelige schäfere". Dessverre!

Signerer den! Det har blitt hørt at de som avler på brukslinjer bidrar aktivt til å dele rasen.. javel!?

Kikker man litt i historiebøkene kan man jo lure på hvem de aktive er.. ;)

..jovisst er en utvikling å forvente, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er schäferen en brukshund ...da syns jeg det er helt dødfødt at dens utseendet skal gå på bekostning av hovedsakelig helse, mentalitet og bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den! Det har blitt hørt at de som avler på brukslinjer bidrar aktivt til å dele rasen.. javel!?

Kikker man litt i historiebøkene kan man jo lure på hvem de aktive er.. ;)

..jovisst er en utvikling å forvente, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er schäferen en brukshund ...da syns jeg det er helt dødfødt at dens utseendet skal gå på bekostning av hovedsakelig helse, mentalitet og bruksegenskaper.

Det er klart de bidrar til delingen, når den deles i to er vel begge sider like skyldige. I at den deles, altså.

Men å videre si at de gjør noe galt, det blir noe helt annet. De fortsetter vel bare å avle rasen slik den skal være. Når det er sagt, så har jeg sett forsøk fra bruksfolk på å avle inn "pent utseende", som nevnt før, så SÅ fæle kan de ikke være alle sammen. Jeg tror ikke det gjør bruksfolket noe om hundene de avler frem også vinner i ringen (kanskje akkurat nå, ettersom det som kreves ikke nødvendigvis betyr en sunn hund, men prinsipielt tror jeg ikke det ville falle dem inn som noe negativt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart de bidrar til delingen, når den deles i to er vel begge sider like skyldige. I at den deles, altså.

Men å videre si at de gjør noe galt, det blir noe helt annet. De fortsetter vel bare å avle rasen slik den skal være. Når det er sagt, så har jeg sett forsøk fra bruksfolk på å avle inn "pent utseende", som nevnt før, så SÅ fæle kan de ikke være alle sammen. Jeg tror ikke det gjør bruksfolket noe om hundene de avler frem også vinner i ringen (kanskje akkurat nå, ettersom det som kreves ikke nødvendigvis betyr en sunn hund, men prinsipielt tror jeg ikke det ville falle dem inn som noe negativt).

Man kan vel aldri dra alle under én kam. Det fins jo individer, også her til lands, som gjør det duganes på alle arenaer. Men som vi har vært inne på før, er det jo ikke så enkelt som å blande 50/50. Det vil ta generasjoner. Jeg syns vel kanskje man bør starte der schäferen "generelt" kommer til kort og deretter, som du tidligere har nevnt, rette opp i neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel aldri dra alle under én kam. Det fins jo individer, også her til lands, som gjør det duganes på alle arenaer. Men som vi har vært inne på før, er det jo ikke så enkelt som å blande 50/50. Det vil ta generasjoner. Jeg syns vel kanskje man bør starte der schäferen "generelt" kommer til kort og deretter, som du tidligere har nevnt, rette opp i neste runde.

Ja, det kan vel ikke komme som noe sjokk på noen at jeg mener det generelt sett er utstillingslinjene som må arbeide seg mot den andre siden, ikke omvendt.

Jeg klør meg egentlig litt i hodet av alt sammen. Bruksschäfere er da virkelig ikke stygge? Men det blir jo gjerne "litt" subjektivt, standarden skal jo følges og alt det der. Noe den forøvrig ikke gjør hos utstillingslinjene heller. ;)

Men ER disse bruksschäferne så gale i forhold til standarden? Det største avviket er vel fargen, men de er jo godkjente, bare ikke så populære. Man må jo ha en eller annen premiering på utstilling for å bli KORAD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får lov til å blande seg inn her... ;).

Det vil vel alltid være litt subjektivt hva man mener er pent eller stygt - men den hunden jeg synes så desidert penest og mest funksjonell ut av de schäferhundene som var avbildet på den siden var den gamle, amerianske show-hunden (men det er vel som å banne i kjerka å overhodet NEVNE det her inne - for jo styggere en hund er, jo bedre brukshund skal de jo være.. ;)).

mike.JPG

Den er nok litt vel godt vinklet bak, men den har en god front med en flott overgang mellom hals og rygg (tilsier godt tilbakelagte skuldre), den har en rett og fin rygg som selvsagt skråner fordi hunden er stilt opp slik den er... Krysset ser også langt og godt ut, med passende helning. Jeg synes den er vakker - i motsetning til de fleste andre schäfervariantene som var avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet fort igjennom bildene i går og blikket mitt falt på den ene schäferen... Tenkte for meg selv at det var en nydelig schäfer (som forøvrig ligner litt på en vi har hatt i huset)

kunming_dog.JPG

Jeg leser nå at det ikke er en Schäfer ;)

Ellers så må jeg banne litt sammen med Siri og si at det som virker mest funksjonell av schäferene avbildet (med eksteriør som utgangspunkt) er Old American Show lines...

mike.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noensinne skal ha en schäfer så skal jeg ha en sånn!

erich.JPG

Den var nydelig! ;) Den så intelligent, smidig og lett ut i motsetning til de andre.

Da er det nok bare til å holde seg til Belger ;)

Om du finner en Schäfer som ser slik ut så er det nok en unghund som ikke har kommer så langt i utviklingen enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare til å holde seg til Belger ;)

Om du finner en Schäfer som ser slik ut så er det nok en unghund som ikke har kommer så langt i utviklingen enda ;)

Enig Jeanette ! Ønsker man en hund som ser slik ut, er vel mallen det nærmeste man kommer ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare til å holde seg til Belger ;)

Om du finner en Schäfer som ser slik ut så er det nok en unghund som ikke har kommer så langt i utviklingen enda ;)

Heeeei :P

Jeg har faktisk en sånn type.. hun er ganske lik i både kropp og farge, men ikke fullt så høyreist foran og en anelse kraftigere. Hun er dessuten 5 år, så hun er fullt utviklet :P

Ja, det kan vel ikke komme som noe sjokk på noen at jeg mener det generelt sett er utstillingslinjene som må arbeide seg mot den andre siden, ikke omvendt.

Jeg klør meg egentlig litt i hodet av alt sammen. Bruksschäfere er da virkelig ikke stygge? Men det blir jo gjerne "litt" subjektivt, standarden skal jo følges og alt det der. Noe den forøvrig ikke gjør hos utstillingslinjene heller. :P

Men ER disse bruksschäferne så gale i forhold til standarden? Det største avviket er vel fargen, men de er jo godkjente, bare ikke så populære. Man må jo ha en eller annen premiering på utstilling for å bli KORAD?

Personlig syns jeg bruks-varianten er langt penere faktisk. Men det ligger litt mer i x-faktoren.. altså.. har et udefinerbart utrykk som i mine øyne er helt fantastisk. Jeg syns de er litt mer "til stede" på en måte.

Man har ikke de helt ekstreme vinklene og kanskje ikke ønskelig farge, men utover det er de ikke så gale nei.. ;)

*Dobbeltpost. Bruk siterknappen. Mod Vala ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...