Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem kan gå løs?


Sfs

Recommended Posts

Hvilke hunderaser syns du at det er mest forsvarlig at kan gå løs?

Altså hunder med veldig jaktinstinkt, aggresivitet ovenfor andre hunder eller hunder som bare lyer når de vil er vel noen av de som ikke passer så veldig, men hvilke er veldig gode kandidater?? Kom gjerne med flere raser og begrunn viss du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. forsvarlig? Det må jo være de som er lydig og kommer når eieren roper selv når det kommer folk og dyr. En hund som ikke er sint og sur på andre hunder, og gjerne litt reservert over folk. (ikke løper bort og hopper opp i glede på fremmede) Så hvis hunden har disse kriteriene så spiller det ikke noen rolle hvilken rase det er. :) Også små hunder som chi, pomme, mops osv. ikke gjør noe at gå løse, siden de er så små og ikke så skummel. Verken for meg eller min hund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. forsvarlig? Det må jo være de som er lydig og kommer når eieren roper selv når det kommer folk og dyr. En hund som ikke er sint og sur på andre hunder, og gjerne litt reservert over folk. (ikke løper bort og hopper opp i glede på fremmede) Så hvis hunden har disse kriteriene så spiller det ikke noen rolle hvilken rase det er. :) Også små hunder som chi, pomme, mops osv. ikke gjør noe at gå løse, siden de er så små og ikke så skummel. Verken for meg eller min hund :(

Ehh. Så små hunder kan gå løse selvom de er 'sint og sur' på andre hunder og ikke kommer på innkalling fordi...de er små?

Hunder som er forsvarlig å ha løse, dette kommer an på eiers kontroll av hunden. Noen raser er gjerne enklere å kontrollere enn andre fordi de er mye mer oppmerksom på fører og har mindre interesse for omgivelsene. Sånn sett kan man gjerne snakke om rase, selvom en dårlig fører nok kan kløne til innkalling/kontroll på en 'enkel' rase mens en erfaren fører kan ha god kontroll på en vanskeligere rase/et vanskeligere individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell hvilken som helst hun kan vell gå løs bare den kan innkalling vell?

Selv har jeg gått løs med Siberian Husky og det var aldri noe problem for kom han ikke når jeg ropte så hadde noe han i det minste en sykt god reaksjon på stå, så kom han ikke så bare ropte jeg stå og han stod da i ro til jeg hadde tatt båndet på han.

Men en ting er no sikkert jeg hadde nokk fortrukket en snill stor hund løs med mine hunder fremfor en liten pomme eller noe slikt som er hissig, ikke forde at jeg er redd for mine hunder men forde at jeg er redd mine hunder kunne ha skadet en liten hun om den fløy i trynet på en av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hunder som er aggressive burde ikke være løse unasett! Men det er jo oftes sånn at folk reagerer mer hvis det er en stor hund løs enn en liten. Ihvertfall etter det hva folk har sagt. Så det er liksom mer "akseptabelt" på en måte, siden såpass små hunder ikke gjør så mye ut av seg der de trasker avgårde, iforhold til en schæfer som løper avstede i full fart. Jeg reagerer mer på det enn at en pomme er løs. Men ingen hund som man ikke har kontroll bør slippes, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hunder som er aggressive burde ikke være løse unasett! Men det er jo oftes sånn at folk reagerer mer hvis det er en stor hund løs enn en liten. Ihvertfall etter det hva folk har sagt. Så det er liksom mer "akseptabelt" på en måte, siden såpass små hunder ikke gjør så mye ut av seg der de trasker avgårde, iforhold til en schæfer som løper avstede i full fart. Jeg reagerer mer på det enn at en pomme er løs. Men ingen hund som man ikke har kontroll bør slippes, uansett rase.

Ja du har rett i det at "det er mer akseptabelt" at små hunder går løse. De er jo så søte og snille sier folk...

Må og legge til at jeg selv hadde vært meget skeptisk om en sch hadde kommet i fullt trav løs mot meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunderaser syns du at det er mest forsvarlig at kan gå løs?

Altså hunder med veldig jaktinstinkt (...) er vel noen av de som ikke passer så veldig (...)

Er fullstendig uenig. En kan ikke dra alle hunder med jaktinnstinkt over en kam. Alle jeg kjenner som har fuglehund har god kontroll på hundene sine, og jeg ser ingen grunn til at de ikke kan være løse. Med en jakthund må du ha kontroll, mens det er altfor mange som har hunder av andre raser som ser ut til å gi f**n i å lære hundene det som trengs for at de skal kunne gå løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. er dette rasebetinget?? :)

jeg synes ingen hunder skal få gå løse bare i kraft av å være av en spesiell rase.

Hunder skal komme på innkalling og ikke være til sjananse for andre.

Om en har en hund som ikke stikker av på egen hånd, og som kan det med "være her" og gå fot , så er det flott når båndtvangen ikke er i kraft.

men det er klart at noen raser er mer selvstendige hva angår å søke spenning vekk fra fører.Jakthunder for eksempel

En lydig hund får man alikevel kun når man trener.Noen får sikkert en tøffere jobb enn andre, og dette er også individ orientert.Skal ikke se bort fra at eiers konsekvens og trening også spiller inn, gitt.. :(

Synes ingen raser skal ha naturlig amnesti fra båndtvang og være under kontroll <_<

Små hunder skal også kontrolleres,om de er aldri så mye anskelbitere og søte..de kan jammen provosere de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig uenig. En kan ikke dra alle hunder med jaktinnstinkt over en kam. Alle jeg kjenner som har fuglehund har god kontroll på hundene sine, og jeg ser ingen grunn til at de ikke kan være løse. Med en jakthund må du ha kontroll, mens det er altfor mange som har hunder av andre raser som ser ut til å gi f**n i å lære hundene det som trengs for at de skal kunne gå løse.

Nå må du jo lese riktig og da, det står hunder med VELDIG jaktinstinkt, da tenkte jeg mer på hunder som ikke hører på eieren viss den ser f.eks en katt, hjort eller hva det måtte være. Har ikke skrevet noe om alle jakthunder generelt :(

Også tenkte jeg mer på hvilke hunderaser det er lett å få til å kunne gå løs med den rette treningen. Noen er jo værre enn andre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du jo lese riktig og da, det står hunder med VELDIG jaktinstinkt, da tenkte jeg mer på hunder som ikke hører på eieren viss den ser f.eks en katt, hjort eller hva det måtte være. Har ikke skrevet noe om alle jakthunder generelt :(

Også tenkte jeg mer på hvilke hunderaser det er lett å få til å kunne gå løs med den rette treningen. Noen er jo værre enn andre... :)

Jo men altså. Hunder i gruppe 7 har vel generelt mye jaktinstinkt, det har iallefall pointeren min. Det at hunden ikke kommer når eier roper har vel egentlig lite med jaktinstinkt å gjøre eller hur? Det kommer jo an på eieren og treningen hunden har fått før den slippes løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trådstarter mener med forskjellen på f.eks jakthunder og små hunder er kanskje at jakthunder gjerne løper i full fart rundt omkring i skogen, mens småhunder trasker i nærheten av eieren.

Noen eiere av jakthunder har kanskje ikke helt kontroll på hvor hunden er, fordi den er så rask. Men på en annen side tror jeg at eiere med jakthunder er veldig bevisste på at hunden skal lære innkalling, så jeg ser ikke på det som et stort problem at jakthunder får være løse. De er uansett mer opptatt av omgivelsene enn folk, er de ikke..!??

Småhunder løper gjerne ikke mer enn 10 - 15 meter foran eller bak eieren, slik at eieren alltid vet hvor hunden er(dette er vel sikkert forskjellig, men det er mine erfaringer). Men for det synes jeg ikke det er en god nok grunn til at hunden ikke skal lære innkalling, og eieren ikke ha kontroll over hunden.

Poenget mitt er at jeg synes alle raser kan være løse hvis eieren har kontroll og har lært hunden sin innkalling -eller en annen måte, som stå eller vent, hvis det funker bedre.

Og aggressive hunder skal selvfølgelig ikke være løse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eiere av jakthunder har kanskje ikke helt kontroll på hvor hunden er, fordi den er så rask. Men på en annen side tror jeg at eiere med jakthunder er veldig bevisste på at hunden skal lære innkalling, så jeg ser ikke på det som et stort problem at jakthunder får være løse. De er uansett mer opptatt av omgivelsene enn folk, er de ikke..!??

Det er det som er så fint med dem. De driter i folk, våre gidder ikke snuse på andre mennesker engang - knapt nok se på dem. Min gidder nesten ikke hilse på hundene engang, han synes det er mye kjekkere å løpe rundt og lete etter fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. forsvarlig? Det må jo være de som er lydig og kommer når eieren roper selv når det kommer folk og dyr. En hund som ikke er sint og sur på andre hunder, og gjerne litt reservert over folk. (ikke løper bort og hopper opp i glede på fremmede) Så hvis hunden har disse kriteriene så spiller det ikke noen rolle hvilken rase det er. :) Også små hunder som chi, pomme, mops osv. ikke gjør noe at gå løse, siden de er så små og ikke så skummel. Verken for meg eller min hund :(

Ja, det må jo være fint. Spesielt hvis man har en rottweiler, amstaff eller en annen "farlig" hund gående i bånd, og så kommer det en illsint liten tibbe løpende løs, og det hele ender med slagsmål, hvor den minste kommer dårligst ut. Da vil det ikke stå i avisene "Tibbe angrep stor hund", men heller "Amstaff drepte liten hund!" eller noe lignende...

For min del så er det ikke noe problem at småhunder går løs, det blir værst for dem hvis de skulle finne på noe i så tilfelle, men tenk deg en slik situasjon hvor din hund skader/dreper en liten hund. Selv om den andre var løs, vil i hvert fall jeg med min rase, fått noe mindre forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også små hunder som chi, pomme, mops osv. ikke gjør noe at gå løse, siden de er så små og ikke så skummel. Verken for meg eller min hund :(

Her er jeg sterkt uenig med deg! Er en person livredd hunder, er den like redd en liten hund som går løs som eier ikke har kontroll på, som en stor hund som eier ikke har kontroll på!

Her hvor jeg bor, er det en liten fysak som går rundt løs i nabolaget her til alle døgnets tider. Hunden er en blanding av ett eller annet lite noe og er hissig og nervøs som et fly! Her om dagen/natten (klokken 00.30 ca), kom denne fysaken tuslende, uten eier og den hoppet rett i Aiko gutten min! :) Det er veldig lett å gå med mine to pelser når denne saken kommer hoppende på min ene hund, valpen blir usikker og redd pga situasjonen og det er ikke et eneste menneske ute til å hjelpe meg med å få vekk fysaken! Så ikke kom og fortell meg at små hunder ikke er skummelt å treffe på fordi de er liten! De kan være minst like agressiv mot andre hunder eller mennesker de som en stor hund kan! Jeg kan jo og nevne at denne lille fysaken holdt på å bite meg da jeg prøvde å få den vekk. Heldigvis for meg ble Aiko sinna (noe han svært sjelden blir. Han gir ikke beskjed til Ally en gang selv om hun er kjempe plagsom og plutselig henger i siden på ham...) og ga denne lille fysaken grei melding. La ham i bakken, knurret og da han slapp han, løp denne fysaken med halen mellom beina. Jeg håper virkelig den fikk seg en kraftig lærepenge og kommer aldri mer til å hoppe på gutten min hvis vi treffer på ham igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man bør ha god kontroll på sin hund før den kan være løs i alle sammenhenger. Uansett rase dette. Mange synes miniatyrhunder bør unntas, men i deres egen interesse mener jeg disse også bør være under kontroll før de slippes løs. Ikke fordi de kan skade noen, men fordi de selv kan bli skadet. Har fx opplevd at en papillon stormet frem, hoppet opp og bet min 50 kgs rottishann i nesen. Det kunne lett blitt det siste den gjorde i livet om min rottis ikke hadde vært av den mer flegmatiske typen som bare kikket litt overrasket ned på angriperen & spurte seg selv; kommer vi i såå små utgaver også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunderaser syns du at det er mest forsvarlig at kan gå løs?

Altså hunder med veldig jaktinstinkt, aggresivitet ovenfor andre hunder eller hunder som bare lyer når de vil er vel noen av de som ikke passer så veldig, men hvilke er veldig gode kandidater?? Kom gjerne med flere raser og begrunn viss du kan ;)

Hunderaser?? Nei, det blir vel vanskelig å kategorisere hunderaser slik, men altså.... Min første hund var en sånn passe stor (som en golden, kanskje) blandingshund som gikk løs absolutt over alt og bestandig! Hun var slett ikke like glad i alt og alle, men var alltid under kontroll og visste hva slags atferd som ble forventet av henne i ulike situasjoner. I byen, på bussen, i parker, i skogen, langs trafikkerte veier, ja over alt!

Så fikk vi Bimbo bedlington som av en eller annen grunn fant ut at alle andre hannhunder (unntatt de som var mindre enn ham og det var ikke så mange) skulle nedkjempes og høyst sannsynlig ikke hadde livets rett. Det innskrenket på en måte hans frihet ganske betraktelig. I skogen og på fjellet mente han derimot at det var plass til alle og møtte alle andre hunder med stor entusiasme og lekelyst, så på skiturer og andre friluftsaktiviteter var han alltid løs, uten at det oppsto pinlige, eller farlige situasjoner.

Hun tollerfrøkna jeg deler fritid med nå, er et kapittel for seg selv, men hun får da også fly i skauen på våre turer utenom sykkelstier, blåløyper, eller andre tett befolkede områder. Det hender vel at det kommer noen hun rekker å si et boff eller to imot, men innkallingen sitter som den skal. På grunn av hennes historie med noe uvennlig tilnærming til passerende individer, er nok hun den hunden jeg har hatt som har gått mest i bånd. Hun er også den jeg har jobbet mest med på alle måter. Dermed er hun den mest veldresserte og samtidig den ulydigste hunden jeg har hatt! Hm. Dette ble da knotete ;) !

Men poenget mitt er vel at man må jo både ta hensyn til hunden og ikke minst dens omgivelser når man slipper, eller ikke slipper hunden løs! Det har ingenting med rase å gjøre, men om ansvar!

Slik mitt hundehold er nå, så velger jeg å gå en annen vei når jeg kommer over slike hundefrislepp der en tre, fire, fem eiere står og skravler mens hundene ruser rundt, da jeg vet av erfaring at minst en av disse eierne vil stå og brøle forgjeves etter bikkja si som kommer busende mot bikkja mi og hun liker det ikke!

Det er jo slett ikke alltid slik at det er de som har best kontakt med (eller kontroll på) hunden sin som slipper den mest... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at det var båndtvang for schæfere hele året, jeg..! ;)

Ellers syns jeg det er en grei regel at hunden kommer på innkalling, ikke løper bort til alle go enhver, og ikke er aggressiv på andre hunder. Om hunden har jaktlyst har egentlig ikke så mye å si, bare hunden ikke jakter. Hvis innkallingskriteriet er oppfylt, og hunden generelt holder seg i nærheten av eier, så gjør det ikke noe om den har jaktlyst. Vi kan jo alle "gå på" en elg eller annet vilt (spesielt her hvor jeg bor), og da er det viktig at hunden har innkallingen på plass også i de situasjonene. En borzoi kan ikke nektes å gå løs bare pga jaktlysten, hvis innkallingen sitter. Skjønner at det blir vanskelig å få de til ikke å jage en elg som står ti m unna, men hvis de kommer når du roper når den er på vei etter, så er lite skade skjedd. Litt dumt å skremme elgen, men det har du allerde gjort uansett, siden de fleste (sikkert) er redd for mennesker. (Var det forståelig?)

En annen ting som jeg var inne på, er at jeg syns hunden skal holde seg i rimelig nærhet av eieren. Hvis du går på en skogssti, så bør den ikke fly flere hundre m inni skogen, eier skal til "enhver tid" vite hvor hunden er, og hva den gjør. Men er man på fjellet, kan hunden løpe lengre bort. Så lenge den er innenfor synsfeltet, har "kontakt" med eier, så er det greit.

Raser har da ingenting å si. Små er mindre skummelt å møte på, men hvis de er aggressive, så har de lett for å få bank av en evt møtende hund, og det er vel kanskje verst for den lille? Hvis en liten hund går løs, er aggresiv, og møter på en annen hund i bånd, vil sikkert den i bånd forsvare seg hvis den blir angrepet, liksom. Og hvis det da er snakk om en rottweiler (typisk eksempel), så vil jo den lille pommen dø.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adferdsmessig er det vel like stor ulikhet innen en og samme rase, som det er mellom ulike raser. Jeg kjenner flere som har 2-4 individer av en og samme rase, og deres evne til å gå løs og komme på innkalling er svært individuell. Selv kullsøsken kan være utrolig ulike i så måte.

Min hund er av en rase som i hundrevis av år har vært selektert på evnen og viljen til å jakte med synet i åpent terreng. Derfor tar jeg svært få sjanser med ham, selv om han ikke har gitt meg noen grunn til å tvile på ham. Han kommer ikke på innkalling når han løper, men han løper aldri langt vekk og vil ikke miste meg av syne. Han hopper heller ikke over gjerder, selv om de er lave nok til at han kunne gjort det. Så jeg trener på innkalling på et inngjerdet område hvor jeg kan gjemme meg bak store trær. Men jeg aksepterer at han er en hetsjakthund, og jeg forventer ikke at han kommer på innkalling hvis han f.eks. ser en katt. Derfor har jeg ham aldri løs i boligstrøk hvor det kan forventes å dukke opp katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg aksepterer at han er en hetsjakthund, og jeg forventer ikke at han kommer på innkalling hvis han f.eks. ser en katt. Derfor har jeg ham aldri løs i boligstrøk hvor det kan forventes å dukke opp katter.

Jeg trodde det var snakk om i "skog og mark". Hvis det er snakk om i boligstrøk, så stiller jeg MYE strengere krav til hunden. Da skal den gå ved siden av fører, ikke "ense" omverdenen (ikke jage katter, biler, sykler, bry seg om andre hunder osv osv). Den skal gå som om den var i bånd, ikke gå og sose hit og dit, som den kan gjøre i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hunden kan gå løs eller ikke har sånn som jeg ser det ikke noe med rase å gjøre, men hvor god kontroll eier har på hunden. noen hunder bør helst ikke gå løse som polare hunder pga av deres meget sterke jaktinnstinkt. noen andre jakt hunder kan også være vanskelige å få gode innkallinger på, men bortsett fra dette kan vell alle hunder gå løse. men noen kriterier for at en hund kan gå løs mener jeg da det er.. du må ha en sikker innkalling på hunden, hundre prosent sikker innkalling er det ingen som har, men man skal vite ganske sikkert at hunden kommer når du roper på den, mener også at en hund bør få lov å gå løs på steder det ikke er så mye folk og dyr uten at man har en helt sikker innkalling med forstyrrelser hvis man følger nøye med og passer på å være før hunden med å se at det kommer folk, hunder osv og da kalle hunden inn.. jeg mener at uansett hvor god kontroll du mener at du har på hunden så har den ikke noe løs å gjøre der det kjører mye biler, dette er jo selvfølgelig opp til eier å avgjøre, men jeg mener det er uansvarlig da man aldri kan være hundre prosent sikker på at hunden ikke surrer seg ut i veien av en eller annen grunn når det kommer bil, med katastrofale følger for hunden! jeg mener også at man alltid skal ta hunden i bånd når man ser det kommer andre mennesker, med eller uten hund, uansett hvor snill den er, fordi noen kan være redde for hunder eller har hunder som ikke går veldig bra overens med andre hunder, eller kanskje de ikke ønsker at hunden skal hilse på alle i hytt og pine..

så lenge man har nogenlunde kontroll på hunden, respekterer andre dyr og mennesker( tar inn hunden når man møter andre) passer den for traffikk ol så syns jeg alle kan kose seg med hundene sine løse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min greyhound er løs når vi er på heia.

Han viser til nå svært liten jaktlyst, men er bare en valp enda da så jeg er hele tiden oppmerksom på ham.

Vi har trent innkalling så det suser, og det er han faktisk kjempe flink til! Men jeg vil på ingen måte påberope meg å ha 100% kontroll på ham dersom han skulle få øye på ett potensielt bytte :)

Han er en jakthund og det må jeg ta hensyn til.

Han er også enormt glad i mennesker og vil gjerne hilse på dem og hopper og danser når vi treffer folk.

Det er absolutt ikke slik at alle mennesker er like glad i hunder så jeg er svært nøye på å få ham i bånd når jeg ser folk og heller lar dem hilse rolig dersom de har lyst til det når vi passerer.

Collie gubben kan jeg sånn sett ha løs overalt, han er i beina mine uansett om det er katter eller joggere eller annet rundt oss.

Men av samme grunn som med greyisen synes jeg det er viktig å ta også ham i båndet når vi treffer folk for ikke å unødig skremme andre.

Selv om han aldri hadde giddet å gå bort til dem er det mange som blir usikre og redde av løse hunder, så hvorfor ikke gjøre noe så enkelt som å sette reima på for å unngå det?

Selvfølgelig hender det at ikke matmor er like oppmerksom hele tiden, og vi har truffet på folk jeg ikke så før det var "for sent" Men det har vært i heiene, og har gått veldig greit.

Som regel stopper greyisen opp og kommer bort til meg for å gi meg ett lite vink om at nå kommer det noen... skal jeg ikke i båndet eller?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som oftest donny løs... han dekker hvorsom helst, når som helst, kommer det et dys eller folk så enten roper jeg dekk eler plystrer komandoen for dekk... og der ligger han til jeg kommer og enten setter på bånd eller sier fri. Ellers så går han bak meg på komandoen "gå bak" eller "fot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med at hunder pleier og være greie og ha løse,

Men alle hunder generelt har så mye jakt/jaging/gjeting/bjeffing/vakt instinkt at(eks) når sauene går løs på heia så kan man ikke slippe dem løs,heller i båndtvang sesongen for da er det mening at hundene skal gå i bånd pga dyreunger som skal vokse uten Menneskelig/hunde trussel i skogen,og det er rett og slett hensynsløst og slippe hunden løs da,selv om du har en liten søt plendriter som ikke gjør en flue fortred så hjelper det ikke,For alle hunder har et eller annet instinkt som de er avlet på til og gjøre eks.bjeffing,jakt,jaging,gjeting,vakt osv. Men hvis du har en hund på et boligområde er det jo mulig og ha hunden løs så langt du stoler på dem.

Men uannsett synes jeg man skal ha hunden i bånd (spesielt under båndtvang)

Mange hunder føler seg trygge når de har på seg bånd :) også har vi mennesker bedre kontroll!

MIN MENING LAGT TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...