Gå til innhold
Hundesonen.no

Faren har AA grad D


Tskk

Recommended Posts

Ja, jeg sjekket ut dogweb og så at faren til valpen min har grad D.. Hva vil det si hvor hans helse og hva vil de si for min valp?

Avl blir vel utelukket på henne og kullsøsken.

Jeg trodde han var fri for alt og føler meg litt lurt av oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du kan gjøre er å forebygge. Største "faren" er overvekt. Hold hunden din slank! Det er labrador du har? Bare husk at den også skal være slank! (90% av labradorer jeg ser er overvektige!)

Ikke belast hunden før du vet resultatene på hunden din. Da tenker jeg på Kløv, trekk og sykkling.

Oppdretteren må du nesten ringe til! Har du noen kontrakt på kjøpe? Har oppdretter fortalt at foreldrene er friske?

Kullet er vell heller ikke godkjent av avlsråde om han har D albuer, C er vell det dårligste dem godkjenner til avl. (om jeg husker rett nå, er en stund siden jeg tittet på labrador)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Ja jeg har kontrakt..

Etter at jeg hadde bestemt meg for en valp så fortalte hun meg at det var tjuvparring (hun har begge foreldredyrene) Jeg hørte med flere "eksperter" som fortalte meg at det ofte skjedde og at valpene kunne bli bra likevel, så jeg tenkte ikke noe over det. Hun skrev lange mailer om oppdrett og avl så jeg trodde virkelig at dette var en seriøs dame som visste hva hun drev med..

Jeg var nok litt for ivrig når jeg skulle kjøpe valp.. Jeg kan ikke huske at vi snakket spesielt om HD/AA jeg regnet med at det var i orden da hun virkelig seriøs og kullet ble registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du kan i alle fall være helt 100% sikker på at det har ikke noe med helsen til DIN valp å gjøre hvis hun er fri når du røntger henne.

Avlsmessig så er jeg usikker på hva man godtar innenfor avl av labradorer. Ja, jeg har også for lenge siden sett at raseklubben har krav om AA-fri eller C på foreldredyrene, men jeg vet ikke om de har regler for besteforeldre også.

Hvis de ikke har det - er det helt mulig for deg å avle på tispen din (hvis hun har A, B eller C), få kullet formidlet gjennom valpeformidling, og selvsagt registrert i NKK (forutsetter litt andre ting, men sånn i teorien...)

Selvsagt burde oppdretter her informert deg om dette, og tjuparring eller ikke - idet man lar tispen bære fram kullet har man som oppdretter tatt avgjørelsen om å la dette kullet gå inn i sin rases utvikling.

Jeg har selv oppdrettet noen beardiser med AA. Noen av disse har aldri noensinne hatt noen symptomer på dette, og de har blitt riktig gamle hunder alle sammen (før de døde av helt andre ting). Men en måtte jeg avlive når han var 13 mndr pga dette, så det er selvsagt meget, meget variabelt hvordan slike ting utvikler seg.

Men ja - god, variabel mosjon, holde en normal/lav kroppsvekt er ting som absolutt er bra for hunder som har AA. (Forsåvidt alle andre også, da)

Og mange hunder lever lenge og vel selv med HD og eller AA - så det er ikke nødvendigvis noen kjempe-katastrofe bestandig.

Ha en fin dag!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...