Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble jeg vist ut mot reglene?

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Da Mona tisset i ringen sa dommeren "Nå er du ute av konkurransen" og at skriveren skulle skrive 0 på alt som var igjen. Men i reglene til NKK står det:

Hvis en hund lufter seg (gjør ifra seg) i løpet av bedømmelsestiden i klasse I, II eller III, og dette skjer under utførelsen av en øvelse, skal den ha 0 i øvelsen og ikke mer enn 5 i ”Helhetsinntrykk”. Dersom dette skjer mellom to øvelser, blir karakteren i ”Helhetsinntrykk” satt til 0. I klasse Elite skal en hund som lufter seg i ringen utvises.

Og vi deltok jo ikke akkurat i Elite? :unsure:

Skrevet

Tror nok ikke dommeren har fulgt reglene her nei! Aiko gjorde fra seg en gang i lydighetsringen og jeg fikk 0 på øvelsen og 5 i helhetsinntrykk, men fikk gå ferdig programmet og fikk karakterer på resten av øvelsene!

Tror jeg hadde tatt kontakt med klubben du stilte for, lagt ved reglemanget der dette står og krevd pengene mine igjen!

Skrevet

Da Mona tisset i ringen sa dommeren "Nå er du ute av konkurransen" og at skriveren skulle skrive 0 på alt som var igjen. Men i reglene til NKK står det:

Og vi deltok jo ikke akkurat i Elite? :unsure:

Det står videre...

• I ekstraordinære tilfeller kan dommeren avvike fra regelverket.

Surt hvis det er denne dommeren har brukt...

Skrevet

Er det så ekstraordinært at hunden tisser i ringen, da? :unsure:

Vet ikke om jeg skal følge det opp, men jeg kan jo alltids ta en telefon. Liker ikke å klage på sånt.

Skrevet

Det står videre...

• I ekstraordinære tilfeller kan dommeren avvike fra regelverket.

Surt hvis det er denne dommeren har brukt...

Tissing i ringen, (så lenge hunden ikke løper rundt og tisser over HELE ringen), kan da vel ikke kalles særlig ekstraordinært :)

Og da bør dommeren begrunne det veldig godt.

Skrevet

Vet ikke om jeg skal følge det opp, men jeg kan jo alltids ta en telefon. Liker ikke å klage på sånt.

Du har betalt 280 kroner for å bli bedømt i alle øvelsene (så lenge du og hunden følger reglene). Du har oppfylt din del av avtalen, og godtatt nullen for øvelsen der hunden tisset. Klubben har ikke oppfylt sin del av avtalen da du ikke fikk gå ferdig konkurransen. Du er i din fulle rett å klage.

Skrevet

Jeg synes helt ærlig at dette blir litt dumt jeg!. Hva vil du oppnå med å klage nå? Jeg ser prinsipet i at dommeren skal kunne regelverket, men når har du blitt en erfaring rikere! Prøv igjen og luft hunden skikkelig nesten gang, så unngår du hele problemstillingen!

Skrevet

Jeg synes helt ærlig at dette blir litt dumt jeg!. Hva vil du oppnå med å klage nå? Jeg ser prinsipet i at dommeren skal kunne regelverket, men når har du blitt en erfaring rikere! Prøv igjen og luft hunden skikkelig nesten gang, så unngår du hele problemstillingen!

Eh.

Det er jo derfor jeg spør, for om det i det hele tatt er noe å tenke på. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det, og det hadde jeg ikke i utgangspunktet heller. Jeg bare lurte på om det var korrekt i følge reglene, når det står at det kun er i Eliteklassen at hunder skal vises ut. Pengene er det ikke farlig med, 250,- fra eller til er jo bare småtteri. Jeg er en erfaring rikere, og har vært i ringen. Bare syns det er surt at siden jeg allikevel var i ringen og allerede hadde nervene i høyspenn og pulsen i max, ikke fikk testet resten av øvelsene, dersom det var grunnet en feil avgjørelse (om jeg klarte å forklare meg der, haha). Hvis du skjønner?

At hun skulle tisse var i det hele tatt et stort sjokk for meg, for det var ikke sånn at jeg tok henne rett ut av bilen, dersom du trodde det.

Skrevet

Bare syns det er surt at siden jeg allikevel var i ringen og allerede hadde nervene i høyspenn og pulsen i max,

At hun skulle tisse var i det hele tatt et stort sjokk for meg, for det var ikke sånn at jeg tok henne rett ut av bilen, dersom du trodde det.

Her gir du deg selv grunnen til at det skjedde :) Du var skrekklig nervøs. Mona reagerte nok på det og valgte å avreagere litt. Nei IW synes du skal ta dette som en kvinne, og heller tenke på hva du kan gjøre for å få en bedre erfaring neste gang. Kanskje det var likegreit at du ble "kastet ut", slik at du ikke ødla mer for deg og Mona.

Sånn at det er sagt, skjønner at du reagerer på regelverket. Les regelverket neste gang, ha det med deg og bruk det. Du kommer ikke til å nå frem, men da har du i hvertfall fått sagt i fra. Å ringe hundeklubben har ikke noe for seg. De var bare arrangør og har ikke noe med dommer å gjøre.

Skrevet

Ja, det er mye mulig. Som en sa på fritreningen i går: "Kanskje Mona merket at du var så nervøs at du kom til å tisse på deg, så hun fant ut at hun skulle gjøre det for deg." :) Jeg kan godt godta det som en grunn :) For nervøs var jeg, å ja.

Jeg bare lurte på deres meninger om dette. Ikke se på meg som en sutrekopp, fordi jeg var ikke grinete da jeg gikk ut av ringen, og jeg er heller ikke det nå :) Jeg er som sagt fornøyd med det vi fikk til. Jeg kunne sikkert ha pekt på reglene uten at det hadde hjulpet.

Har spilt fotball lenge nok til å vite at dommeren dømmer, og sånn ER det :)

Skrevet

Vi fikk opplyst at vi kom til å bli utsendt om hunden gjorde fra seg på appellmerket vi..

men ring og sjekk, om ikka annet for å finne utav det :(

Du fortjener forresten all min respekt for å stille i LP med ulvehund, KJEMPEBRA! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...