Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble jeg vist ut mot reglene?


Mirai

Recommended Posts

Da Mona tisset i ringen sa dommeren "Nå er du ute av konkurransen" og at skriveren skulle skrive 0 på alt som var igjen. Men i reglene til NKK står det:

Hvis en hund lufter seg (gjør ifra seg) i løpet av bedømmelsestiden i klasse I, II eller III, og dette skjer under utførelsen av en øvelse, skal den ha 0 i øvelsen og ikke mer enn 5 i ”Helhetsinntrykk”. Dersom dette skjer mellom to øvelser, blir karakteren i ”Helhetsinntrykk” satt til 0. I klasse Elite skal en hund som lufter seg i ringen utvises.

Og vi deltok jo ikke akkurat i Elite? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke dommeren har fulgt reglene her nei! Aiko gjorde fra seg en gang i lydighetsringen og jeg fikk 0 på øvelsen og 5 i helhetsinntrykk, men fikk gå ferdig programmet og fikk karakterer på resten av øvelsene!

Tror jeg hadde tatt kontakt med klubben du stilte for, lagt ved reglemanget der dette står og krevd pengene mine igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Mona tisset i ringen sa dommeren "Nå er du ute av konkurransen" og at skriveren skulle skrive 0 på alt som var igjen. Men i reglene til NKK står det:

Og vi deltok jo ikke akkurat i Elite? :unsure:

Det står videre...

• I ekstraordinære tilfeller kan dommeren avvike fra regelverket.

Surt hvis det er denne dommeren har brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står videre...

• I ekstraordinære tilfeller kan dommeren avvike fra regelverket.

Surt hvis det er denne dommeren har brukt...

Tissing i ringen, (så lenge hunden ikke løper rundt og tisser over HELE ringen), kan da vel ikke kalles særlig ekstraordinært :)

Og da bør dommeren begrunne det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ekstraordinært at hunden tisser i ringen, da? :unsure:

Vet ikke om jeg skal følge det opp, men jeg kan jo alltids ta en telefon. Liker ikke å klage på sånt.

Du har betalt 280 kroner for å bli bedømt i alle øvelsene (så lenge du og hunden følger reglene). Du har oppfylt din del av avtalen, og godtatt nullen for øvelsen der hunden tisset. Klubben har ikke oppfylt sin del av avtalen da du ikke fikk gå ferdig konkurransen. Du er i din fulle rett å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ekstraordinært at hunden tisser i ringen, da? :unsure:

Vet ikke om jeg skal følge det opp, men jeg kan jo alltids ta en telefon. Liker ikke å klage på sånt.

Jeg synes helt ærlig at dette blir litt dumt jeg!. Hva vil du oppnå med å klage nå? Jeg ser prinsipet i at dommeren skal kunne regelverket, men når har du blitt en erfaring rikere! Prøv igjen og luft hunden skikkelig nesten gang, så unngår du hele problemstillingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at dette blir litt dumt jeg!. Hva vil du oppnå med å klage nå? Jeg ser prinsipet i at dommeren skal kunne regelverket, men når har du blitt en erfaring rikere! Prøv igjen og luft hunden skikkelig nesten gang, så unngår du hele problemstillingen!

Eh.

Det er jo derfor jeg spør, for om det i det hele tatt er noe å tenke på. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det, og det hadde jeg ikke i utgangspunktet heller. Jeg bare lurte på om det var korrekt i følge reglene, når det står at det kun er i Eliteklassen at hunder skal vises ut. Pengene er det ikke farlig med, 250,- fra eller til er jo bare småtteri. Jeg er en erfaring rikere, og har vært i ringen. Bare syns det er surt at siden jeg allikevel var i ringen og allerede hadde nervene i høyspenn og pulsen i max, ikke fikk testet resten av øvelsene, dersom det var grunnet en feil avgjørelse (om jeg klarte å forklare meg der, haha). Hvis du skjønner?

At hun skulle tisse var i det hele tatt et stort sjokk for meg, for det var ikke sånn at jeg tok henne rett ut av bilen, dersom du trodde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare syns det er surt at siden jeg allikevel var i ringen og allerede hadde nervene i høyspenn og pulsen i max,

At hun skulle tisse var i det hele tatt et stort sjokk for meg, for det var ikke sånn at jeg tok henne rett ut av bilen, dersom du trodde det.

Her gir du deg selv grunnen til at det skjedde :) Du var skrekklig nervøs. Mona reagerte nok på det og valgte å avreagere litt. Nei IW synes du skal ta dette som en kvinne, og heller tenke på hva du kan gjøre for å få en bedre erfaring neste gang. Kanskje det var likegreit at du ble "kastet ut", slik at du ikke ødla mer for deg og Mona.

Sånn at det er sagt, skjønner at du reagerer på regelverket. Les regelverket neste gang, ha det med deg og bruk det. Du kommer ikke til å nå frem, men da har du i hvertfall fått sagt i fra. Å ringe hundeklubben har ikke noe for seg. De var bare arrangør og har ikke noe med dommer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye mulig. Som en sa på fritreningen i går: "Kanskje Mona merket at du var så nervøs at du kom til å tisse på deg, så hun fant ut at hun skulle gjøre det for deg." :) Jeg kan godt godta det som en grunn :) For nervøs var jeg, å ja.

Jeg bare lurte på deres meninger om dette. Ikke se på meg som en sutrekopp, fordi jeg var ikke grinete da jeg gikk ut av ringen, og jeg er heller ikke det nå :) Jeg er som sagt fornøyd med det vi fikk til. Jeg kunne sikkert ha pekt på reglene uten at det hadde hjulpet.

Har spilt fotball lenge nok til å vite at dommeren dømmer, og sånn ER det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...