Gå til innhold
Hundesonen.no

Er litt redd for å starte stevne...


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg fikk lov av hun som eier den hesten jeg skal ha på for å starte med henne i 60 i sprang eller dressur på klubb stevne til jul, men jeg er liv redd.

Sprang er så og si egentlig ganske greit, det tror jeg at jeg tørr, men dressur :)

Så på dressur stevne for første gang i virkeligheten i går i stallen som jeg riri i.

Det så kjempe skummelt ut :):):D Tror nok ikke jeg tør å starte henne i dressur enda ihvertfall.

Men sprang skal jeg jo ikke begynne med enda, jeg må jo få prøve å hoppe henne før jeg gjør det på et stevne :) Jeg har lyst til å både gå dressur med henne og hoppe hun, men er liv redd...

Noen tips???Eller erfaringer?

Har du eks vært redd men tatt sjangsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lov av hun som eier den hesten jeg skal ha på for å starte med henne i 60 i sprang eller dressur på klubb stevne til jul, men jeg er liv redd.

Sprang er så og si egentlig ganske greit, det tror jeg at jeg tørr, men dressur :(

Så på dressur stevne for første gang i virkeligheten i går i stallen som jeg riri i.

Det så kjempe skummelt ut ;););) Tror nok ikke jeg tør å starte henne i dressur enda ihvertfall.

Men sprang skal jeg jo ikke begynne med enda, jeg må jo få prøve å hoppe henne før jeg gjør det på et stevne :) Jeg har lyst til å både gå dressur med henne og hoppe hun, men er liv redd...

Noen tips???Eller erfaringer?

Har du eks vært redd men tatt sjangsen?

Jeg ser problemet!

Du bør nok hoppe med henne først, og det er jo en liten stund til jul enda. Syns også du bør sette opp (evt få hjelp til å sette opp) en bane, sånn at du blir vant til å hoppe bane.

Utenom det er jeg helt sikker på at det går fint! Jeg var LIVREDD for å starte før, og første gang jeg startet så startet jeg 80 (smart som jeg var <_< ). Det gikk utrolig dårlig! jeg var så sinnsykt nærvøs og jeg greide ikke skjule dette for hesten så hun vegret opptil flere ganger. Her snakker vi om en lånt spranghest liksom! :P Hun hoppet egentlig opp til 1.30 på enkelt hinder.

Bare pust ut, prøv noen ganger "hjemme", før du prøver deg ute. Sikker på at du takler det fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter ikke sprangstevne om du ikke har erafring med sprang fra før? Det er liksom ikke BARE å ri mot hindrene heller.. Jeg har startet endel, og de fem første gangene jeg startet dressur fikk jeg ikke godkjent;) Men det var morro og utrolig lærerikt! Mitt tips er å starte dressur først, så du venner deg til å slappe av foran folk og ri skikkelig, selv om dommere bedømmer hver bevegelse du gjør. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhhh, jeg har jo ridd sprang før da, menneh eg har ikke hoppet akkuratt den hesten enda. :)

Skal begynne å ri dressur med henne og så begynne å hoppe henne smått, så sa hun som eide henne atte jeg kunne få starte henne 60 på klubbstevne til jul eller dressur vi fikk se...

EDIT: Var meg som skrev det der oppe som det står atte Twiggi skrev, var logget på som henne.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter ikke sprangstevne om du ikke har erafring med sprang fra før? Det er liksom ikke BARE å ri mot hindrene heller.. Jeg har startet endel, og de fem første gangene jeg startet dressur fikk jeg ikke godkjent;) Men det var morro og utrolig lærerikt! Mitt tips er å starte dressur først, så du venner deg til å slappe av foran folk og ri skikkelig, selv om dommere bedømmer hver bevegelse du gjør. Lykke til!

enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke det jeg har skrevet eller???

Jeg har erfaring med sprang da.......

Joda. Ser det. Har du hoppet mye i bane? Lurt om du prøver deg på dette noen ganger først i allefall.. Så ikke første sprang opplevelse med hesten blir på stevnet.

Men en gang må man jo starte, tror du vil greie det fint jeg :)

Kanskje det er mulig å starte både dressur og sprang? Uansett er dressurstevne en utrolig god erfaring! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

hvordan gikk det? hvis du startet da :D

Jeg fårstår godt at du er nervøs. Har selv deltatt kun på to treningsstevner, men jammen var jeg nervøs nok fordi!

Første gangen deltok jeg 40cm clear round, og LC:1 (grønt kort, vettu :D )

Dressuren var den jeg var mest nervøs for, og kan ikke si det gikk spesielt bra heller.. Ponnien min mistet all piffen, og ble treeeeg xP

Fikk 57,9% på dressuren, og clear round..

Andre gangen var for noen dager siden, som avslutning for treningsleiren i dressur som jeg hadde vært på. Det var innleid dommer, og de 15 andre leirfolkene deltok jo også :wub:

Endte opp på 5.plass med 68,26% , og var mye mer fornøyd enn sist ;p

Eneste tipset jeg har, er at du ser på det som en trening ;) Det gjør jeg. Tenker ikke på folkene som ser på, kun meg og hesten (+ å smile til dommer da xP )

Lykke til med alle stevner videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis du vælger at prøve dig med dressur også, så bare for erfaringens skyld. Prøv at tænke dig til at det bare er træning og øvning af dressurprogrammet foran din træner, så vil du straks have mere selvtillid. Husk dressuren er grundlægger for springning :)

hvis du vælger at starte i springning, så er det en god ide at prøve at spring på hesten/ponien til træning først, lave dig en springbane der har de samme krav og højde som til stævnet, for at se hvordan det går.

Har selv haft 6 konkurrenceheste :o og både rede dressur, spring og military.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg fikk sparken på hesten før jul kom så... Jaja, begynt på en ny en nå. En dressur hest. Hun har ikke sakt at jeg får lov å starte han eller noe sånt, men vi får nå se hva som skjer. Vil ikke starte han før jeg får han ned på tøylen i trav og gallopp skikkelig ihverfall.

Har startet et uoffisielt sprang stevne på rideleir nå. Det var kjempe kjekt! Ridde først en prøve runde også rett på igjen med den ortlige runden. Fikk feilfri omgang og det gikk i helt passe tempo. Kom litt skjeivt på det ene hinderet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei, det var den jeg hadde i fjord, gammel tråd dette :)

Jeg fikk ikke ha den mer fordi jeg bare kunne ha den 1 gang i uken. Hadde tenkt en god del ganger å slutte likevell fordi den ponnien var så teit.

Men nå skal jeg starte om ikke lenge ;) Nå denne uken faktisk.

LC1 og 60 sprang. LC1 med den hesten jeg har på for nå og sprang med en skole hest.

I sprangen kommer jeg nok til å stor kose meg, mens dressuren er jeg sikkert så nærvøs at jeg tisser på meg :P LOL

Den hesten jeg skal ri i dressur er redd for dommer huset. Har trent masse nå de 2 siste gangene jeg har ridd han, men hver gang vi kommer inn igjen i ridehuset så må vi begynne treningen på nytt på en måte. + 15 meters volten kommer til å bli helt skjev, det vet jeg... Huff

Jaja, det er bare for å finne ut hva jeg liker best osv. Tror nok sprang vinner det gallant :P Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...