Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er lydighet så stivt?


Mirai

Recommended Posts

Jeg syns det er synd at lydighet skal være så prestisje og stivt som det er. For jeg tror det er mange som kunne meldt seg på, tatt det som trening, og fått helt ok resultater om det hadde vært mer som agility. Der er jo publikum helt med og jubler og klapper mye mer, man kan til og med le hvis det går litt dårlig :wub: Men ejg føler at i lydighet, så ler man av fører dersom noe går dritt, og det skal liksom ikke være morsomt.

Flere synspunkter på dette?

Kunne du selv tenkt deg å starte, hvis du visste at det ikke betydde noe, og bare for å sjekke hvordan du og hunden lå an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en grunn til at jeg er feestyle frelst for å si det så..

mye lydighet i det,samt at en får jazze litt med hunden.

stilte i lydighet jeg, to gsnger.Den enen gikk heløt på snørra.den andre bedre, men banen skulle jo tisses på.. så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det ikke som stivt, men så har jeg bare konkurrert i lydighet to ganger også da.

Siste gangen gikk det ikke bra og da lo dommerne med meg og sa: "her var det mange lopper i blodet, men det er jo bare koselig å se på".

Slik jeg har opplevd det er det flere som bare tar det som en trening for å se hvordan de ligger ann, inkludert meg selv :wub:

Betyr det noe da om en gjeng fremmende ser at du feiler/ikke gjør det så altfor bra? de har alle vert der selv. De er alle klar over at det er levende vesener vi har med å gjøre som av og til kan ha en dårlig dag. Så lenge du tar det med et smil selv så smiler som oftest folk med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at lydighet skal være så prestisje og stivt som det er. For jeg tror det er mange som kunne meldt seg på, tatt det som trening, og fått helt ok resultater om det hadde vært mer som agility. Der er jo publikum helt med og jubler og klapper mye mer, man kan til og med le hvis det går litt dårlig :wub: Men ejg føler at i lydighet, så ler man av fører dersom noe går dritt, og det skal liksom ikke være morsomt.

Var det noen som lo av deg i går? Hørte du hadde gått, og at Mona lå til 10 på fellesdekken. Synes du skal være stolt av det :) Ellers så kunne hun jo gått på do på ett annet tidspunkt :) Om noen lo av denne "oppvisningen" burde de skamme seg langt inn til skinnet! En debutant, eller rett og slett kl 1 ekvipasjer ler man IKKE av. Man ler faktisk ikke av skadefryd av noen.

Flere synspunkter på dette?

Vet ikke om dette var til oss som konkurerer aktivt, men svarer for det jeg ;) Jeg synes ikke miljøet rundt lp ringen er så verst jeg. Jeg har aldri opplevd å bli ledd av, snarer tvert om. De som har sett oss gå, vet at vi kan finne på å være pauseunderholdning... og ingen har ledd annet enn inne i seg, eller når jeg har begynt å fnise av han. En gang har jeg vel opplevd latter, men den var rettet mot dommer, som sang høyt i ringen for meg... Lo selv da altså. Jeg har også sett på de øvre klassene i ag og der var det ikke mye glede og klapping å spore om noen gjorde det bra, det ble klart ikke notert om noen gjorde det dårlig.

Kl 1 er eller skal ikke være såpass strengt at man ikke kan ta det som trening om hunden er klar for den slags. Hva hver enkelt legger opp til er deres egen sak. Personlig tenker jeg som så: jeg har betalt 250/280 for å gå i den ringen, den er min for 20 minutter, dommeren er leid inn for mine penger så her gjør jeg hva søren jeg vil. Har tatt litt tid, men hva de utenfor måtte mene er deres sak. Men jeg legger opp til dette løpet helt alene, og det er jeg som bestemmer helt av meg selv hvor seriøst jeg skal ta det.

Er kanskje mer kniving i de lavere klassene aner jeg ikke noe om (startet først når jeg var over 20 og ikke var i noe miljø), men i de øvre klassene unner man hverandre hell og lykke. Klart vi konkurerer og det er en uskreven lov om at man ikke klapper for poeng under 8 ;)

Knivingen og sjalusien mellom dere ungdom er en uting. Og den finner dere over alt i hver en sport. Det var kanskje det du opplevde i går? (Personlig har jeg sett noen av dere i ringen, hvor INGEN unge kjente har vært å sett på eller vært borte og gratulert, klart har de vært pene og populære så har det jo flokket seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Lydighet stivt? Å gå lydighet er da ingen big deal :wub: Ser ikke på det som noe svære greier. Før opplevde jeg nok litt sommerfugler i magen, men det er da slettes ikke stivt hvis man koser seg. Synd for dem som opplever det som en prestisje. Ser det er mange som er redde for å drite seg ut, men hvem er det man er redd for å drite seg ut for? De fleste har annet å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ingen som lo av oss, men jeg fikk jo noen eksempler på kommentarer som hadde kommet mens jeg var inne.

"Snakker om kontakt, høhø." Javel, jeg vet jeg ikke har verdens beste kontakt med bikkja, men jeg syns nå folk burde tenke litt over hva slags rase det er :) Og jeg tror det er akkurat slike kommentarer folk har lyst til å unngå.

En mann hadde sagt at jeg hvertfall ikke kom til å få 10 på fellesdekken pga. hun la seg seint, og han hadde bare gått sin vei da jeg fikk det :) Jeg ser ikke problemet med å være litt glad på andres vegne.

Men tilbake til emnet, og vekk fra meg ( :) ). Jo, jeg syns det er litt for mye prestisje å melde seg på i lydighet. Føler det er litt sånn "åja, du skal gå lydighet, da klarer du vel alle øvelsene og hunden din er flink"-holdning. Kanskje bare meg som føler det, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det var det du hadde å tilføye?

var det meg du siktet til, så var jeg slettes ikke og så stevnet ditt , men er helt enig i at kommentarer er en uting fra sidelinja.Særlig dersom man ikke deltar selv en gang.

det jeg mente var å fleipe litt med stereotyper hva hundesport angår.Er det bare blåhårede damer på freestyle med småhunder? Har alle gjeterhundrase eiere fiskevest?

Må man ha stein blikk og være dønn seriøs bare for å melde seg på i LP?? Jeg syne sikke det.Men det er her de tøffe gutta er kan hende? Eller er de gått i dekning i skogen med bildekk og kjettinger som bikkja kan henge tenna i??

Må Lp være så stivt og alle sååå flinke? Nei mener jeg.. bedre nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet er ikke stivere enn hva man gjør det til selv, men sammenliknet med eks agility, så vil det virke ganske stivt, siden man ikke har mulighet til å bruke like mye stemme og kroppsspråk som de har der. Ikke går det like fort hele tiden heller.

Hundene har jo ikke mulighet til å få utløp for like mye glede og arbeidsvilje der heller, som eks en agilityhund, så sporten i seg selv setter sine rammer. Men man trenger ikke alle å se ut som om man nettopp har vært på "boot camp" i garden. I agilityen kan man jo hoppe og sprette som man vil mellom hinderne (om man har tid da...), men i lydigheta så risikerer man vel disse korta med overdreven rosing mellom øvelsene.

Agilityen har jo sitt publikum, der folk klapper, jubler og er generelt litt mer høylytte. I LP så klapper man for gode karrakterer ofte, men det er sjeldent folk "tar av" like mye. Eneste er vel Oslo Hundeskole og deres "duskedamer", noe som jeg veit er ganske delte meninger om.

Kommentarer fra sidelinja burde voksne folk ha vokst i fra, men det er noe som tilhører hundesporten ser det ut som. Uansett om det er utstilling eller lydighet. Synes forresten at klubbkamerater er det som er "flinkest" til å dele ut slike kommentarer. I hvert fall i en klubb jeg konkurrerte for før. (Hva skal man med fiender når man har slike venner?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo gjerne litt med hvordan en SELV føler at hunden gjør det... og de ambisjonene en har på egne vegne. Hvis du hadde vært så stolt av hunden din som du burde (for alt jeg vet, jeg har jo aldri sett dere, men det er jo ikke den vanligste rasen i så måte), og du visste at dere presterte det som var maks for dere - så er det noe med å klare å være stolt av det selv, fordi du vet at dette er bra.

Men hvis du starter for å "vise dem", at din rase også kan gå LP, eller du selv føler at det går dårlig, og at hunden er en vanskelig hund og så videre, så blir man mer sårbar for det man tror andre sier....

Jepp, om folk snakker seg i mellom ringside - men ikke så du hører det, bare sier noe privat til hverandre, har du noe med det å gjøre? Det er jo du som går offentlig inn i en ring. Og klasse 1 ER en offentlig konkurranse, og ikke noe "hundens dag"-greie bare for moro skyld. Konkurranse er konkurranse, jeg er innbitt til å ville gjøre det bra og ta det alvorlig selv, og det er jo derfor jeg startet.

Vi anbefalte ofte folk å starte på uoffisielle stevner eller morodager først, bare for å få erfaring og for å klare å være litt løsere - fordi det faktisk ER sånn at det også i klasse 1 er solid med konkurranselyst. Det er ikke morsomt å havne bakerst, men noen må være der også - og har man en vanskelig LP-rase så har man valgt både rase og starten i LP selv, og får gjøre det beste utav det!

Er man selv blid og kan spøke litt, så går alt mye greiere. Jeg har vært der selv, tro meg. Men det handler om å vite at man har gjort det man kan, og er fornøyd med det - ikke om alle unnskyldningene for hvorfor det ikke gikk akkurat i dag. Tenk "jaja, sånn gikk det idag" og ferdig med det. Ikke rug... du kan ikke gjøre det om igjen.

Prøv å sette deg delmål. Lå hunden din på fellesdekk, vær stolt av det - heller enn å begynne å snakke om "det dårlige miljøet". Gikk det meste annet galt, så er det ikke "moro" - men kanskje det var for tidlig for dere å starte, så du la opp til det selv? Tenk litt på holdninger, fordi dem merker hunden din på deg. Jo mer positiv du klarer å være, jo bedre - og jo mer sikker på hva dere får til, jo bedre, det merker også hunden. Ser du at det går dårlig, og at dette blir en null eller flere, så gjør maks ut av det som trening - snakk mer med hunden, få ting til å bli bedre så dere går ut med et positivt minne, begge to.

Ikke mål dere opp mot de andre som får til ting bedre fordi de har enklere hunder, for eksempel, eller bli irritert på din "treiging". Vær fornøyd med det hun utretter, og tenk på at hun er ung, stor og er seg selv.

Gjorde hun fra seg i ringen, så er ikke det så artig for andre konkurrenter - hunder reagerer iblant på gresset der det har ligget "saker og ting", og det er i grunnen litt dårlig forberedt... man lufter hunden på forhånd, og beregner tid på det. De fleste av oss kjenner toalettvanene til hundene våre inngående.... hehe, en av de tingene som hører med. Hvis noen kommenterer det, så er det i grunnen en av de få tingene de har "rett" til å si noe om.

Men neste gang du skal starte, når du vet du er godt nok forberedt - ta med deg din egen heiagjeng, få venner til å komme, så har du noen kjente å støtte deg på. Vi var veldig nøye med det i våre klubber, å heie på "våre" og si noe positivt etterpå. Det er viktig for miljøet i en klubb, og for nye ekvipasjer - så det er viktig å finne et slikt sted.

Har klubben der du trener en LP-instruktør, vil mange av dem gjerne kjenne dommere som er hyggelige å gå for - altså trivelige mot ferskinger i ringen. Finn eventuelt frem til noen andre som starter med myndene sine, hør med dem, utveksle erfaringer - se om dere har noe felles, eller skal samme steder.

Og så går det jo alltid bedre neste gang, som kjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd at lydighet skal være så prestisje og stivt som det er. For jeg tror det er mange som kunne meldt seg på, tatt det som trening, og fått helt ok resultater om det hadde vært mer som agility. Der er jo publikum helt med og jubler og klapper mye mer, man kan til og med le hvis det går litt dårlig :) Men ejg føler at i lydighet, så ler man av fører dersom noe går dritt, og det skal liksom ikke være morsomt.

Klasse1 er vel ikke så stivt og tungt? Mulig jeg bor på feil kant på landet, men jeg oppfatter det ikke sånn. At publikum ikke hopper og spretter og vifter betyr jo ikke at de ikke er engasjert, kanskje mer at de viser hensyn til arbeidet hund og fører gjør i ringen? Det -er- jo en konkurranse, et resultat av timer etter timer med detaljarbeid og terp.

Flere synspunkter på dette?

Kunne du selv tenkt deg å starte, hvis du visste at det ikke betydde noe, og bare for å sjekke hvordan du og hunden lå an?

Liker det som det er jeg. Går jeg off. går jeg for å vinne, skal jeg bare se hvor jeg ligger lager man en konkurransering der man trener med kommandant eller i en uoff. konkurranse, det bruker jeg ikke så mye tid, penger, og ikke minst andres tid til å gjøre. Synd om min dårlige fellesdekk skal ødelegge for andre i en off. konkurranse, jeg forventer at de ikke ødelegger min den dagen jeg starter, men at de faktisk er gode nok, klart - uhell skjer alle, det er ikke det jeg mener.

Kanskje jeg ikke skal snakke så veldig høyt, ikke har jeg allverdens konkurranseerfaring og ikke har jeg startet med bikkjen jeg har nå heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en grunn til at jeg er feestyle frelst for å si det så..

mye lydighet i det,samt at en får jazze litt med hunden.

Å! driver du med freestyle?? Så gøy :)

Men jeg er enig med IW, syns også lydighet er stivt. Jeg tror ikke jeg kommer til å konkurrere i det. Syns det er altfor fokusert på resultatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er altfor fokusert på resultatet...

Trodde det var vanlig i alle typer konkurranser jeg! Man ønsker jo alltid gode resultater, så er jo ikke rart at det blir mye fokus på det! Syns det er mer fokus på resultater i f.eks. utstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurrert i agility og hvis DET er et bedre miljø enn lydighet, så må lydighet være ille. For ikke å nevne utstillingsmiljøet. Jeg tror forøvrig at alle hundesportmiljøer har sine tydelige negative sider. Hundefolk er spesielle, på lik linje med alle andre grupperinger i samfunnet. Du finner både søte og hyggelige folk, men også tverre og gretne folk overalt.

Jeg snuser på en ny sport for meg og min hund, og etter å ha lest en del om rallylydighet så tror jeg det er en riktig sport for oss. Samarbeid og samspill mellom hund og fører blir faktisk belønnet, og du har andre typer øvelser som krever masse trening, men som til gjengjeld er artigere å trene på. I Rally kan man faktisk hjelpe hunden til å lykkes uten at man blir trukket/disket. :)

Men sånn generelt; jeg er aktiv i raseklubb, men hundearrangementer generelt syns jeg er gjennomsyret av negativitet så det orker jeg ikke. Bortsett fra NKK Hamar for da blir alle surpompene morsom underholdning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke Lydighet er stivt egentlig. Har ikke konkurrert selv, men sett på noen og jeg syns ikke det er mye "baksnakking" der i forhold til f.eks Utstilling.

Mange tar LP kl 1 som trening, (jeg kommer hvertfall til å gjøre det, og om noen skal le så kan de få komme den dagen jeg skal debutere) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...