Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan er det å ha en ilder?


janne&kenny

Recommended Posts

jeg har mange ganger tenkt på å skaffe meg en ilder. det er fordi jeg temmet en ilder jente for 3 år siden! hun var "gal" men etter vi hadde brukt mye tid på henne så ble det stor fremgang! denne ilderen ble holdt i live pga. pelsen! egentlig så trenger en ilder vanvittig mye. men jeg bare lurer på hvordan det er å ha en inne? jeg har bare hatt en ilder i noen mnd. og hun lukta ille! jeg tok kontakt med han som eide ilderen etter et år (jeg bodde langt borte og snakka ikke med eieren på et år) da var hund død fordi han ikke hadde sett kull¨på henne eller sterilisert henne. det var veldig trist. så tenker jeg da på om jjeg skal skaffe meg en senere når jeg flytter ut, men det er jo ikke sikkert da!

hvordan er det å ha en ilder inne? hva består dagen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ilder før , måtte gi hun bort når jeg flytta. flyselskap godtok kun 3 dyr på flyet så jeg prioriterte hunden og 2 katter. men ønsker meg ilder igjen.

Det er veldig morro å ha ilder. de er veldig rampete, roter og sånn, men jeg syntes det var bare morro. det er bare å passe på at det ikke ligger noe på gulvet å rote med. og ikke ha store blomsterpotter stående på gulvet. de liker å grave i det meste. jeg la store steiner oppå jorda , da gikk det fint.

Jeg hadde en stor balje med vanlig ris som hun gravde i, det likte hun.

Når jeg fikk Luna som hun het, syntes jeg det lukta vondt av hun. men jeg ble vant til lukta veldig raskt. jeg bada hun en gang i uken, og tar mye lukt.

Man må klippe klørne demmes en gang i uka så ikke de blir for lange. jeg helte Furotone(ilder-olje,bra for pels)på magen hennes, da var hun veldig opptatt å slikke i seg oljen mens jeg klipte klør.

Ilder bør få kattunge-for av bra kvalitet.

Jeg skal ha ilder igjen engang men vil ha kun ilder da, ingen andre dyr. Luna hun beit en katt jeg hadde på besøk veldig stykt. katta måtte amportere bort halen sin. så jeg tør ikke å ha andre dyr sammen med ilder. de har veldig skarpe tenner.

Legger ved bilder av Luna

0901200617182pN1ngKgmS33toBXwA.jpg

Luna og Pusken. de var veldig gode venner. her leker de:

09112005190213FrL691k41FFg.jpg

Her sover hun på armen min.hun var veldig kosete:

290920051956e9RAZubacsnp8AYu7g.JPG

0710200500482TdC4fj2ebTnFFs6Aw.jpg

Det var så artig å se/høre på hun hun danser rundt på gulvet med klokkelyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilder for meg var veldig stas, men innebar MYE lukt, slitsomme dager med pass og tørking av markeringsflekker hjemme.

Ildere er søte, men det skal være sikkert og visst at de krever en hel del. Blant annet må du regne med å rydde hele huset på ilderens primisser om den skal gå løs. Blomsterpotter, tepper, sofaer og møbler skal gravis i/på, spises på og lekes på.

Jeg hadde utrolig mange gleder av min lille Casper, men kunne rett og slett ikke ha han lengre, da jeg hadde hatt han i to år. Det ga meg mye glede å ha han, men en brunstig hannilder lukter og krever for mye for meg. Skal jeg ha ilder igjen skal det være sterilisert tispe eller kastrert hann.

Men en ilder gir utrolig mye humor og latter. Men det er absolutt IKKE å anbefale til hvem som helst. De krever mye mer enn størrelsen tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mange har ilderene sine i bur om natten og når dem ikke er hjemme av sikerhets grunner, og lar dem tasse løst rundt om dagen. Jeg selv har alle dyra mine ut i stor bur hvor de kan utfolde seg som de vill.

Størelse på bur kommer helt ann på hva man skal bruke buret til. Mange ilder liker og ha et "eget" sted som da f.eks kan være buret sitt. Buret pleier da å være et sted hvor ilderen føler seg helt trygg og hvor dan har sitt eget dette vil også gjelde hele rom hvis det er den den bor i til vanlig. Dette kan man fort merke hvis man prøver og få en ny ilder inn i gjengen hvor de gamle enkelte ganger vil forsvare "området" sitt med hud og hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Svigerforeldrene min har en ilder. Han er veldig søt. Jeg pleier å ha med Solo når jeg er på besøk der og da har de pleid å lukke han inne, for jeg trodde at Solo skulle ta han med en gang. Hun er jo så gal på katter og alt mulig annet smått som rører seg.. Men en dag ville de så gjerne la dem hilse og sa jeg ok, på deres ansvar.. Ilderen er ganske redd og pysete av seg, så de trodde at han kom til å bli litt redd.. Men det som skjedde var at han var super interessert i Solo og Solo var livredd for han... HAHA.. ;) Ikke sånn vi hadde trodd i det hele tatt! Så når vi er der på besøk nå får han gå løs ute. Solo gjemmer seg i sofaen bak ryggen min og han prøver iherdig å komme seg inn på henne... Hvis Solo står på gulvet og han kommer løpene mot henne piler hun av gårde, og han etter... Dette høres sikkert ut som vi plager Solo, men han lar henne stort sett være. OG vi skiller dem fra hverandre hvis det blir for mye.. Men det er litt komisk at de reagerer så stikk motsatt fra hvordan vi hadde trodd at de skulle gjøre..

Er det forresten noen som har noen forslag om godbiter til ilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Furotone er jo noe du får kjøpt på tube, begge mine Ildere elsket det. Kunne ligge på ryggen og bare storkose seg. Eller så liker de gjerne maltekstrakt, rapsolje, solsikkeolje og peanøttolje. Men husk i moderate mengder. En liten dråpe på fingeren er nok til at de slikker og koser seg litt.

Tusen takk for svar. ;) Hvor får man kjøpt sånn Furutone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Furotone- Olje får du blant annet kjøpt hos noen av Tropehagen Zoo-butikkene. (har kjøpt mine bla. på Linderud i Oslo). Ellers får du kjøpt de i div nettbutikker. F.eks http://zooper.no/ :icon_fun: Synes ikke ilder lukter ille -at all. De lukter honning. Har 3 ildere- den 4 er på vei :rolleyes: 2 jenter og 1 gutt. Jentene er kastrert men ikke gutten. Buret vi har er et ferplast- furet xl. Mål: 80x75x86,5. men de går løst når vi er hjemme. De har sitt eget rom å boltre seg på om sommeren når vi ikke er hjemme, men om vinteren må jeg bruke det til tørkerom for nyvaska tøy. Ilder er det mest fantastiske dyret jeg har vært borti. Stue-rene og bitefri. (etter mye håndtering såklart). Tror jeg alltid kommer til å ha ildere :D

Snax til ildere kan være ganske mye egentlig men må bare gies i små mengder. Olje, egg, bandits, yogies, toasties, agurk osv.

ILDER ER SJEF :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Jeg hadde sååå Lyst på Ilder en gang jeg og venninna mi var nede i dyre butikken og så på Ilder unger :lol: <3 De var såå søte !

Husker for et par år siden, så hadde jeg utrolig lyst på ilder. Men fant selv ut at, visst jeg skal ha det, så skal jeg flytte ut først :icon_redface: ..... Tror ikke den hadde passa inn i dette huset her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Jeg og sambo har to ildere, Kompis og Miss ;) Kompis ble faktisk kastrert i går. Men syntes så absolutt ikke lukta av han var ille. Vendte meg til det med en gang.

Ja det er krevende dyr, men det er mer glede enn arbeid med dem. OG ildere er forskjellige, akkurat som hunder og katter er forskjellige. Våre ildere ødelegger ingenting. Vandrer litt på bord osv da, men det hadde vi i bakhodet når vi skaffet dem. Ja, man må passe på en ilder, det er utrolig nysgjerrige skapninger som lett kan utsette seg selv for fare.. Man må ildersikre leiligheten, og det meste må opp i høyden. Man kan regne ca 1 meter fra gulvet og opp. Bur går helt fint, så lenge den slipper å være der for lenge. Kompis går løs hele døgnet i leiligheten, mens Miss er i bur om natten og når vi er borte. Men nå som Kompis er kastrert så skal hun også slippe bur. Søk rundt på nettet så finner du nok info om dem :wub:

Jeg for min del elsker disse skapningene. Og kunne ikke vært dem foruten. Har du en ilder trenger du ikke tv!

Vi har 2 hunder som bor her og en som er på besøk innimellom. De går supert overens. Så det er helt individuelt om dem går sammen eller ikke. Ikke bli skremt av tanken på at du ikke kan ha dem sammen med andre dyr, for det kan man i mange tilfeller. Våre leker med ilderne å greier :ahappy: Så nydelig der ilderne jager hundene rundt i leiligheten, klukker og koser seg :)

Jeg anbefaler ilder på det sterkeste, men da må man kunne litt om dem. Man kan feks dra på besøk til noen som har ilder, eller evt låne en ilder for å se hvordan det går :)

Hører noen historier om folk som har skaffet seg ilder fordi de er søte, å så har det blitt for mye ansvar..

Hilsen ilderfrelst trønder :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...