Gå til innhold
Hundesonen.no

blandingshund.

Tina

Recommended Posts

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Ville ikke hatt noen blanding egentlig. Vil bevare de rasene vi har jeg :D

Dessuten har jeg rasen AKKURAT slik jeg vil ha den til mitt bruk. Verdens roligste innendørs, men full fres ute med arbeidslyst til tusen. Det kalles jakt-labrador :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så gale med blandingshunder nå då?

De er som regel mindre utsatt for arvelige sykdommer, er ikke innavl.

Selv om de ikke er "renraset" så er de like mye verdt.

Og ser faktisk ikke noe gale i å avle på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som regel mindre utsatt for arvelige sykdommer,er ikke innavl

Det at de er mindre utsatt for arvelige sykdommer er en myte har jeg hørt..

Og det med innavl er jo at hunden har jo ikke stamtavle så en kjenner ikke slekten til bikkja. Så for alt en vet så kan man avle på søstra! Bl hunder er jo ofte veldig forskjellige selv om de er i samme kull så en vet ikke alltid at de er i familie...

Bl hunder er herlige men jeg er enda mer begeistret for rasehunder hvor jeg kjenner hundens stamtavle og rasens gemytt,størrelse,bruks egenskaper osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fortsatt blandingshunder er sunnere..

Da snakker jeg mest av egen erfaring.

Så ingen trenger å kritisere det..

Liker blandingshunder, og syns ikke en skal slutte å avle på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingen trenger å kritisere det..

Liker blandingshunder, og syns ikke en skal slutte å avle på dem.

Jeg har ikke kritisert noe som helst. Jeg sier bare at alle tilhengerne av bevisst avl på bl hunder sitt argument er at de er friskere. Dette er da en myte og det er dokumentert at dette ikke er sant. Husker ikke helt hvor jeg leste det (tror det var i hundesport)

Jeg liker også blandingshunder men jeg er imot bevisst avl på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Helt enig med Shatina! Kontrollert og sikker avl er mye bedre enn ukontrollert avl med blandings hunder og hunder uten stamtavle... er ikke imot blandings hunder, men jeg syns det er bedre å drive sikker avl :D det er en grunn til at man har stamtavler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Som Shatina sier, dette er kun en myte. Mange rasehunder blir rønget fordi det stilles høyere krav (fordi det står i kjøpskontrakten, for at hunder skal brukes til avl osv). Med blaningshunder er det kun et fåtall som rønger hundene sine - fordi disse kravene ikke stilles! Det samme gjelder øyenlysning! Og siden veldig mange prosent med rasehunder rønger sine hunder, så er det jo selvsagt at rasehundene blir dokumentert som "mer utsatt". Men det er FEIL!

La meg ta et eksempel. Når rasehunder parres sjekker begge eierne om begge hundene har god metalitet, er fri for både HD og AD, øyenlyst fordi det stilles KRAV om det! Slik er det ikke med blandingshunder, og et GODT flertall "oppdrettere" av blandingshunder gjør ikke dette! Fordi de KUN vil ha gleden av å ha valper i hus! Hadde de vært mer seriøse hadde de vist hensyn til "hundeverden" og drevet med rasehunder!

ANER dere hvor mange blandingshunder som sitter på omplasseringshjem og kanskje må dø fordi de ikke finner nye hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke dere ta alle under en kam her da, det er jo ikke alle som ikke sjekker bl hundene sine før de avler på dem....!

Og det er faktisk ganske ofte at bl ikke arver foreldrenes sykdommer, så jeg tror at bl har et bedre imunforsvar en mange rasehunder....! At de arver det beste fra begge foreldrene, men det er selvføgelig ikke bestandig det da.. Har jo sett eksempler på hvor det ikke har gått så bra, men oftere sett at det har gått bra!!! :wink:

Da jeg parret Tequila, så gjorde jeg det fordi jeg vet at hun er frisk og jeg fant en hann som jeg kjenner godt, han er renraset, og jeg vet at han er frisk. Nå greide jo ikke han å gjøre jobben sin, så det ble jo ikke noen valper... :D Men de skulle ha vært 3 uker nå...... Og jeg hadde MANGE som ville ha valp etter Tequila så det hadde heller ikke vært noe problem...!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...