Gå til innhold
Hundesonen.no

"Polarrasene"


Wheaten terrier

"Polarrasene"  

104 stemmer

  1. 1.

    • Grønlandshund
      9
    • Siberian husky
      38
    • Alaskan malamute
      40
    • Alaska husky
      17
    • 0


Recommended Posts

Jeg vil gjerne lære litt mer om de tre (fire) rasene Alaskan Malamute, Siberian Husky og Grønlandshund. Mener å ha hørt at Alaska husky ikke er en ren rase men hvilke kjennetegn har den?

Har hørt at spesielt siberian husky er veldig vanskelig å ha løs og at malamuten er litt "fjern"... Stemmer det? :)

Hvordan er disse rasene (pluss alaska husky) i forhold til hverandre? skiller noen av dem seg ut fra de andre på en spesiell måte...? Hvordan er de ellers i gemytt, behov, adferd, bruksområde, osv.?

Hvilken ville du foretrekke?

Har også hørt om en annen "polarrase", Eskimohund/Amerikansk husky. Hvordan er den?

Grønlandshund og "Eskimo Dog" (som er betegnlesen i USA)er en og samme rase. Både sibirian husky og alaskan husky er begge utviklet i USA, så jeg tviler på at det finnes enda en (amerikansk husky).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne lære litt mer om de tre (fire) rasene Alaskan Malamute, Siberian Husky og Grønlandshund. Mener å ha hørt at Alaska husky ikke er en ren rase men hvilke kjennetegn har den?

Har hørt at spesielt siberian husky er veldig vanskelig å ha løs og at malamuten er litt "fjern"... Stemmer det? :)

Hvordan er disse rasene (pluss alaska husky) i forhold til hverandre? skiller noen av dem seg ut fra de andre på en spesiell måte...? Hvordan er de ellers i gemytt, behov, adferd, bruksområde, osv.?

Hvilken ville du foretrekke?

Har også hørt om en annen "polarrase", Eskimohund/Amerikansk husky. Hvordan er den?

Finnes det bare grønnlandshund, siberian husky, alaskan malamute og alaskan husky da?

Jeg har Samojed og så vidt jeg vet så er da det også en polarhund(var nå det sist jeg sjekket).

alle de andre som har blitt ramset opp er hunder med meget strekt gemytt, og den roligste av dem er vell malamute som jeg har lest meg frem til, hvis en da ser bort fra Samojeder.

men står det bare på en rask god trekkhun uten stamtalve og muligheter til å stille ut så er jo alaskan husky det beste.

grønnlandshund og malamute er mere langdistanse hunder men siberian og alaskan husky er raske små hunder så er de to andre store tunge raser.

samojeden er litt mindre men har bakdelen i løp med den lange pelsen da de lett kan gå varm(altså blir for varme) siden de er langhårete. de er vell også mere langdistanse hunder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Finnes det bare grønnlandshund, siberian husky, alaskan malamute og alaskan husky da?

Jeg har Samojed og så vidt jeg vet så er da det også en polarhund(var nå det sist jeg sjekket).

alle de andre som har blitt ramset opp er hunder med meget strekt gemytt, og den roligste av dem er vell malamute som jeg har lest meg frem til, hvis en da ser bort fra Samojeder.

men står det bare på en rask god trekkhun uten stamtalve og muligheter til å stille ut så er jo alaskan husky det beste.

grønnlandshund og malamute er mere langdistanse hunder men siberian og alaskan husky er raske små hunder så er de to andre store tunge raser.

samojeden er litt mindre men har bakdelen i løp med den lange pelsen da de lett kan gå varm(altså blir for varme) siden de er langhårete. de er vell også mere langdistanse hunder .

Samojeden er selvfølgelig fortsatt en polarhund. Se her http://www.polarhund.no/

Må bare påpeke at Siberian og Alaskan er like mye langdistansehunder som malamuten og grønnlandshunden. Forskjellen ligger vel heller i at malamuten og grønnlandshunden kan trekke tyngre over lang tid, mens siberian og alaskan kan trekke fort over lang tid. Samojeden kjenner jeg desverre ikke til som trekkhund i det hele tatt. Men jeg vet det fortsatt er folk som bruker dem som trekkhund og konkurrerer i løp (se linken over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Samojed...

De jeg kjenner som har samojed har den som familiehund eller som trekkhund. Det finnes iallefall en samojed som er lavinehund. Den drar rundt i verden på oppdrag (var feks. i Bam i Iran etter jordskjelvet der).

De jeg kjenner er veldig matglade og er jobber fint for godbiter. Tror samojeden er den mest familievennlige av polarhundrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei

Jeg har en samoedgutt på 3 år en grønnlandshund tispe på 0,5 år. Til min store forbauselse er denne grønnlandshunden mye lettere og enklere å dressere enn samojeden var. Samojeden er stridigere, men er også polarhund. Denne grønnlandshunden har et utrolig herlig gemytt, men jeg tror det er mange forskjellige typer av dem. Spørs vel hvordan den blir avlet på. Men begge er utrolig herlige hunder og elsker å trekke. Men man kan ikke ha dem løse. Best i hundegård synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel driver med hundekjøring, han har 6-8 AH.. Kjempe herlige hunder.. Han kan ha dem løs også, så lenge ikke sjefen i gjengen er løs.. Han kan stikke, og da følger resten av gjengen etter.. Men så lenge han er i bånd, så kan han ha de andre løs rundt huset..

De ELSKER å trekke! Jeg har vært med et par ganger, og styrt noen ganger også, utrolig morsomt! Og ganske vanskelig også faktisk.. Og det gikk fort! Utrolig moro, gleder meg til neste gang jeg besøker dem, da skal jeg kjøre mer!! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! De polare rasene er virkelig flotte hunder!

Men desverre absolutt ikke en type hund som passer mitt hundehold, så jeg får nøye meg med å nyte dem når jeg ser dem.

Går på tur med to alaskan huskies i mellom, og gjett om mine greys får konkurranse med løpingen da! :P

Har aldri sett dem så utslitt som når vi har vært med dem i heia noen timer og kost oss!

Snille som dagen er lang begge to (ei tispe og en hann, søskenpar) og utrolig flotte!

Men som eier sier; fulle av pågangsmot og har en egen vilje som eier kan glemme å overvinne til tider ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker siberian husky best, rent fysisk.

Naboen min hadde alaska husky før, og han gikk faktisk løs i tide og utide. Det var virkelig verdens snilleste hund! Lagde aldri noe bråk, og trippet rolig bort til deg for å hilse på om man gikk forbi. Det må vel nevnes at der jeg bodde før var det veldig lite biltrafikk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønlandshund og "Eskimo Dog" (som er betegnlesen i USA)er en og samme rase. Både sibirian husky og alaskan husky er begge utviklet i USA, så jeg tviler på at det finnes enda en (amerikansk husky).

Er du sikker på dette?

Alaska huskien, er som navnet tilsier, kommet frem i USA. Nærmere bestemt Alaska og er vel mer en blandingshund med polare trekk enn en rase. Men av de nevnte polarhundene er det min favoritt. Og alaska huskien er vel kanskje det samme som amarikans husky, men hadde ikke overrasket meg om de hadde enda en huski sak i usa som egen type...

Siberian huskien er vel vitterlig fra Sibir i Russland? derav navnet óg vil jeg tro.

Og til sist grønnlands hund og eskimo dog har mange fellestrekk, men jeg var ganske sikker på at det var to raser? Noen som kan si det sikkert?

Dette er ikke ment for å være kritisk og vanskelig, men syns da rett bør være rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette?

Alaska huskien, er som navnet tilsier, kommet frem i USA. Nærmere bestemt Alaska og er vel mer en blandingshund med polare trekk enn en rase. Men av de nevnte polarhundene er det min favoritt. Og alaska huskien er vel kanskje det samme

som amarikans husky, men hadde ikke overrasket meg om de hadde enda en huski sak i usa som egen type...

Alaskan husky er en blanding av ulike stående fuglehunder, siberian husky og andre polare raser. Men går under betegnelsen alaskan husky.

Siberian huskien er vel vitterlig fra Sibir i Russland? derav navnet óg vil jeg tro.

Man ser ikke på rasens navn hvor en hund kommer i fra, det leser man heller utifra rasestandarden. Siberian husky kommer opprinnelig fra Sibir, men er utviklet i USA, som jeg også skrev i innlegget. Og rasens hjemland er altså, USA. Sjekk gjerne fakta før du kommer med slike uttalelser :lol:

Og til sist grønnlands hund og eskimo dog har mange fellestrekk, men jeg var ganske sikker på at det var to raser? Noen som kan si det sikkert?

Grønnlandshund gikk lenge under betegnelsen eskimo dog i statene, men ettersom amerikanerne utviklet sin egen, american eskimo dog, så er det lett å bli forvirret.

Dette er ikke ment for å være kritisk og vanskelig, men syns da rett bør være rett...

Jeg er så enig, så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønlandshunden er desverre altfor lite kjent, og den er den desidert flotteste av dem alle! Stor, kraftig, elegant med en utrolig psyke! Verdens lykkeligste hund, og ett arbeidsjern av de store :rolleyes: !

Info om Grønlandshunden kan sees her :icon_fun: : www.123hjemmeside.dk/kimassok1

post-3189-1198187932_thumb.jpg

post-3189-1198188010_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grönlandshund har jo allt! Den er vakker, snill, har sikkert hundespråk, elsker å arbeide, er sunn og frisk og lett å ha lös/ läre lydighet (selger sin sjel for en halv frolics...). En fantastisk hund! (selvfölgelig kan det finnes avarter som i alle raser men når de er som de skall mener jeg).

Helt ärlig tror jeg ikke det er mange som har "oppdaget" rasen og hvordan den er, det finnes mange oppfattninger som man får höre men ikke mange av de stemmer... ^_^

www.racy.se

www.racystar.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...