Gå til innhold
Hundesonen.no

rå mat til pus

swimzy

Recommended Posts

Skrevet

noen som har prøvd å gi kattene rå mat?? har hørt at hvis man gir dem litt rå kjøttdeig med eggeplomme så skal de få kjempeblak pels...men har ikke prøvd det ut selv...noen som har erfaring med det???

Skrevet

Når vi skjærer slintre biter fra råttkøtt så gir vi det gjerne til puser og hund som en godbit :)

Har ikke prøvd kjøtt og eggeplomme, men da jeg hadde rasekatt og skulle på utstilling blandet jeg smør i maten hans så pelsen skulle bli blank og fin til utstillinga :huh:

Ellers står dyra i kø her når vi har røktekjøttpølser til middag, dem får dele pølse-skinnet :D

Skrevet

Jeg hadde foret mine på rå mat tvert, hadde de spist det... <_<

Psycho spiser elgkjøtt, det er det eneste. Ellers vil de ikke ha det noen av dem. Forbannet meg på at Psycho SKU spise Vom og Hundemat her, men etter at han sultestreiket i 14 dager og gikk ned nesten 1 kg så måtte jeg gi opp... :huh:

Skrevet

ja, jeg har prøvd ut etter vi begynte med vom til odin, her var det 2 av 6 puser som ville ha... rampus og nusse..resten var ikke interresert i det hele tatt!

men fisk og kylling sier de ikke nei takk til!! :)

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at rå egg inneholder et stoff som for katter fører til blokkering/vanskeligere opptak av et nødvendig stoff i kroppen dens, så man burde ikke overdrive det. Mener å ha hørt det fra en vetrinær på nærradioen her. Husker at jeg stusset, for min får det en skjelden gang. Men nå har jeg gått over til å koke de først, stort sett. Litt vag informasjon dette, men noe å ta med..

• 4 weeks later...
Skrevet

Rå mat er bra for kattene,men selvsagt i moderate mengder, og man skal være obs på at gir man katten spesielt rå fisk får de lettere mark i magen og du må da huske å gi ormekur litt oftere en hva man normalt ville ha gjort.

For å få fin og blank pels på katten tar du en spise sje matolje over tørrforet hver dag, på denne måten slipper du også at katten flasser.

Skrevet

Katten min spiser mus, og ferskere får du det ikke! :D Da knaser han i seg hele musa. bein, pels, involler og alt. Så vi forer ikke han med fersk kjøtt, siden han jakter selv. Så hjemme får han fisk og kattemat. :D Han har også tatt røyskatt, men den hadde han ikke spist på. Og diverse fugler. Flinke tigeren min!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...