Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med koder og explorer vs firefox

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Arg, det skal ikke være lett! Jeg koder siden til Tinka, og nå driver jeg og lager nytt design. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha skriftstørrelse 10, og det går fint i Explorer. Men i Firefox er det bare linkene som får skriftstørrelse 10, mens all den vanlige skriften får størrelse 12.

I Explorer blir ikke skriften fet der den er og skal være det i Firefox.

Og i Firefox blir det mellomrom mellom menyframen og den andre iframen, og slik vil jeg ha det. Men sånn blir det ikke i Explorer!

Heldigvis, og tilfeldigvis, er det samme skrifttype i Firefox og Explorer nå, men det er det vanligvis ikke.

Hvorfor er det så store forskjeller på hvilke koder som virker hvordan i Explorer og Firefox?

Og hvilken kode må jeg bruke for å den vanlige teksten i størrelse 10 i Firefox? Må jeg gå inn i hvert eneste dokument og skrive str. 10 (nå bruker jeg CSS)?

Og hvorfor blir det mellomrom mellom iframene i Firefox mens det ikke blir det i Explorer? Har ikke skrevet noen koder imellom dem for å få det.

Skrevet

Du skal ikke trenge å skrive noe annet enn font-size: 10pt; for å få det til å fungerer i både IE og Firefox. Det kan hende at der du setter regelen ikke vil ha samme effekt i de to nettleserene. IE er kjent for å ha en litt egen stil der <_<

Jeg ville skrevet regelen over i body og evt i p, som dette:

body

{

font-size: 10pt;

}

p

{

}

og så lagt til egen regel for linkene

a

{

}

Da kan du lettere styre farger, størrelse osv for de forskjellige.

Regner med at du har ett eksternt CSS og ikke legger kodene i hver html side.

Skrevet
Skriver du koden selv?

Legg CSS i en egen .css fil, så slipper du å endre i hvert eneste dokument.

Skriver kodene selv og har selvsagt egen css-fil.

Du skal ikke trenge å skrive noe annet enn font-size: 10pt; for å få det til å fungerer i både IE og Firefox. Det kan hende at der du setter regelen ikke vil ha samme effekt i de to nettleserene. IE er kjent for å ha en litt egen stil der <_<

Det er jo FF som ikke følger koden, IE har riktig skriftstørrelse både på linkene og resten av teksten.

Jeg ville skrevet regelen over i body og evt i p, som dette:

body

{

}

p

{

}

og så lagt til egen regel for linkene

a

{

}

Da kan du lettere styre farger, størrelse osv for de forskjellige.

Regner med at du har ett eksternt CSS og ikke legger kodene i hver html side.

Bruker koden du satte inn. Har skrevet 10px i stedet for 10pt, men når jeg bytta om på det og lastet opp filen så ble det skriftstørrelse 12 på linker og vanlig tekst i IE og det er fortsatt skriftstørrelse 12 på vanlig tekst i FF, mens linkene fortsatt var størrelse 10 (som det alltid har vært). Så pt gjorde bare koden "ugyldig" skuteåsi.

Prøvde å sette inn koden med p inn i css-dokumentet, selv om jeg ikke helt skjønner hva det betyr, da ble det riktig i IE igjen, mens FF fortsatte som før (med 12 på vanlig tekst og 10 på linker).

Skrevet

Det er vanskelig å si hvorfor det ikke fungerer uten å ha sett CSS'en. P betyr paragraph, avsnitt på engelsk. Alle avsnitt blir altså slik reglene er for p. Det vil stort sett si den teksten du skriver på siden din. Jeg bruker aldri pixler som anvisning for font, og det er ikke standard, uten at jeg kan bekrefte at px blir lest forskjellig av forskjellige nettlesere. Jeg ville uansett forsøkt pt eller em, som mange bruker, for å se om det rettet problemet.

Videre ville jeg gått igjennom CSS'en for å se om det er andre regler for linker, avsnitt, body osv som du ikke har laget selv (om du ikke har laget hele css'et manuelt) og som kan forstyrre reglene satt høyere i hirearkiet. CSS er jo bygd opp hierarkisk, der du kan sette egne regler for samme funksjon (f.eks. linker), men på et spesielt sted.

Skrevet
Jeg bruker aldri pixler som anvisning for font, og det er ikke standard, uten at jeg kan bekrefte at px blir lest forskjellig av forskjellige nettlesere. Jeg ville uansett forsøkt pt eller em, som mange bruker, for å se om det rettet problemet.

em gav bare en helt gigantisk skrift i Explorer, så det bruker jeg i alle fall ikke. Så jeg holder meg til px, da blir det i alle fall riktig i IE.

Videre ville jeg gått igjennom CSS'en for å se om det er andre regler for linker, avsnitt, body osv som du ikke har laget selv (om du ikke har laget hele css'et manuelt) og som kan forstyrre reglene satt høyere i hirearkiet. CSS er jo bygd opp hierarkisk, der du kan sette egne regler for samme funksjon (f.eks. linker), men på et spesielt sted.

Sånt er jeg ikke flink til. Har ikke skrevet hele CSS-dokumentet selv (har f.eks. klipt og limt inn det om scrollfargen og bare endret fargene - det fungerer forresten heller ikke i FF). Limer det inn her, så kan du se om det er noe som ikke bør/skal være der, om du orker.

/* CSS Document */

<style type="text/css">

<!--

body,td,th {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

font-size: 10px;

color: #000000;

align: center;

}

body {

background-color: #FFFFFF;

}

p {

}

a {

}

a:link {

text-decoration: underline;

}

a:visited {

}

a:hover {

text-decoration: none;

color: #FFB401;

}

a:active {

}

img {border: 0px;}

body, html {

scrollbar-face-color: #FFFFFF;

scrollbar-shadow-color: #000000;

scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;

scrollbar-3dlight-color: #000000;

scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;

scrollbar-track-color: #FFFFFF;

scrollbar-arrow-color: #000000;

}

-->

</style>

Skrevet

Jeg har lagt inn mange flere styringer på font-size enn nødvendig, og jeg har også brukt pt og ikke px. Prøv det, for å se om det retter opp problemet. Jeg ville også gått inn på selve html koden og sett om du har satt regler for skriftstørrelsen der. Da vil nemlig ikke CSS'en fungere slik den skal (html'en overstyrer CSS'en).

em bruker 1.0, 1.1, 0.8 osv. Om du setter den til 10 så blir den enorm ja :)

Hvordan finner du forresten ut at det er skriftstørrelse 12 på teksten i FF? Er det 12 px den refererer til da, eller 12 pt?

body,td,th {

font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;

align: center;

}

body {

background-color: #FFFFFF;

}

a:link {

}

a:visited {

}

a:hover {

}

a:active {

}

img {border: 0px;}

body, html {

scrollbar-face-color: #FFFFFF;

scrollbar-shadow-color: #000000;

scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;

scrollbar-3dlight-color: #000000;

scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;

scrollbar-track-color: #FFFFFF;

scrollbar-arrow-color: #000000;

}

Skrevet

Jeg fikk det til! Var ikke verre enn å fjerne td og th før koden om fontsize, farge osv.

em bruker 1.0, 1.1, 0.8 osv. Om du setter den til 10 så blir den enorm ja :)

Ok, da veit jeg det... Men det spilte jo ikke noen rolle, for teksten var jo allikevel den samme i Firefox.

Hvordan finner du forresten ut at det er skriftstørrelse 12 på teksten i FF? Er det 12 px den refererer til da, eller 12 pt?

Uff, du legger opp til at jeg skal ha svært varierte kunnskaper om koding her (at htmlen styrer over cssen var noe av det første jeg fant ut da jeg begynte å bruke css). :(

Hvordan jeg veit at det er skriftstørrelse 12 på teksten i Firefox? Jeg forhåndsviser indexen i Firefox, og da ser jeg jo med en gang om det er skriftstørrelse 10 eller 12 (eller 14, 16 eller 18 for den saks skyld) teksten har.

Skjønte ikke hva du mente med om den refererer til 12px eller 12pt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...