Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopp over hinder


Nirm

Recommended Posts

Trenger litt tips igjen til dette schäferdyret mitt. Og siden tipset ang halsen var så vellykket, så prøver jeg igjen her på sonen :lol:

Vi skal opp til godkjenning i mnd skiftet oktober / november, og føler at tiden løper i fra oss. Siden lydigheta har blitt så nedprioritert i forhold til andre ting, så er det smådetaljer jeg sliter litt med, og hadde håpa på om noen hadde noen tips som gjør det fort og enkelt å få det riktig.

Hopp over hinder (klasse 2). Vida drar veldig langt ut til høyresida, og blir sittende "utenfor" hinderet når jeg sender hu fra meg. Og da blir det lett å gå rundt hinderet tilbake, om jeg ikke peker på hinderet og gir kommandoen.

Noen tips på hvordan dette kan rettes opp raskt og lett? Jeg kan ikke gå tilbake og evt sette henne i riktig posisjon for så å belønne. Det liker hun ikke. Vil helst ha hu at hu sitter rett bak hinderet, slik at det ikke blir fristende å komme tilbake utenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Nå har jo ikke jeg all verdens erfaring å slå i bordet med, men jeg hadde samme problemet med min yndige lille blånde... hun hoppet VELDIG skeivt og satt vel omtrent 1 m til side for hinderet :lol:. Nå hadde jeg heldigvis ikke problem med å få henne til å hoppe tilbake igjen, men likevel...

Jeg løste dette ved å belønne med godbitskål (evt kanskje man kan bruke target, musematte eller noe sånt) - altså satte jeg godbitskåla litt til venstre for hinderet, slik at jeg fikk trent inn bevegelsesmønsteret til hunden ved at hun ble trukket mot venstre i stedet for mot høyre. Jeg gjentok dette en del ganger... og jammen meg fik jeg ikke retta opp hopp-mønsteret ;).

Om det virker for din hund kan jeg jo ikke garantere, men det var iallefall virksomt for oss :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...