Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene "komme tilbake med"?


Aya

Recommended Posts

Felix har masse lyst til å plukke opp ball, pinner, apportbukk o.l., men ikke lyst til å komme tilbake med. Hvordan er beste måten å trene inn dette på? Baklengskjeding? Vil gjerne ha flere erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Jeg har ikke forsøkt dette med Sofus selv, han er fremdeles en tulling når det gjelder å "komme tilbake" med ting.

Men det jeg har hørt er at hvis hunden i utgpkt. elsker tennisballer f.eks. så sitter eieren på gulvet med to baller. Sender avgårde den ene og holder den andre igjen. Hvis hunden ikke bryr seg, så gjør man den andre ballen så interessant at hunden gjerne ENTEN kommer tilbake med den h*n har og slipper den i nærheten, ELLER at den slipper den første ballen der hunden står. Uansett, så sender man da den andre ballen fort avgårde og henter inn den første igjen.

Cluet er jo at hunden skal (visstnok) skjønne at uansett hva den har, så har mor noe like kult/enda mer kult. OG, så lenge tingen slippes, så vanker det belønning/lek osv...

Etterhvert, for å få hunden "Inn" med den første ballen, så må man jo kreve av den. Men det gjøres først når man ser at hunden har "koblet" sammenhengen.

To venner av meg gjorde faktisk dette på sine hunder iløpet av en kveld :) Og de hundene "kommer inn" med tingene så det ljomer *misunne*

EDIT: obs, klart at du må endre kriterinene også. Ved miljøskifte o.l. I utgangspunktet starter du inne på et rom hjemme. Når den er i boks, så er det utendørs. De fleste hunder vil jo ikke ha så mye problemer med "overgangen", men sånne som Sofus (litt opphengt i absolutt alt annet :)) trenger definitivt "repetisjon, repetisjon" på forskjellige steder.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Jeg har ikke forsøkt dette med Sofus selv, han er fremdeles en tulling når det gjelder å "komme tilbake" med ting.

Men det jeg har hørt er at hvis hunden i utgpkt. elsker tennisballer f.eks. så sitter eieren på gulvet med to baller. Sender avgårde den ene og holder den andre igjen. Hvis hunden ikke bryr seg, så gjør man den andre ballen så interessant at hunden gjerne ENTEN kommer tilbake med den h*n har og slipper den i nærheten, ELLER at den slipper den første ballen der hunden står. Uansett, så sender man da den andre ballen fort avgårde og henter inn den første igjen.

Cluet er jo at hunden skal (visstnok) skjønne at uansett hva den har, så har mor noe like kult/enda mer kult. OG, så lenge tingen slippes, så vanker det belønning/lek osv...

Etterhvert, for å få hunden "Inn" med den første ballen, så må man jo kreve av den. Men det gjøres først når man ser at hunden har "koblet" sammenhengen.

To venner av meg gjorde faktisk dette på sine hunder iløpet av en kveld :) Og de hundene "kommer inn" med tingene så det ljomer *misunne*

EDIT: obs, klart at du må endre kriterinene også. Ved miljøskifte o.l. I utgangspunktet starter du inne på et rom hjemme. Når den er i boks, så er det utendørs. De fleste hunder vil jo ikke ha så mye problemer med "overgangen", men sånne som Sofus (litt opphengt i absolutt alt annet :)) trenger definitivt "repetisjon, repetisjon" på forskjellige steder.

Lykke til :)

Interresant...

Har prøvd apportbukken i håp om at vi kan gå Lp2,

men han bare dropper'n på veien tilbake...

ballen med tau derimot kommer han gjerne med,

slik at vi kan ha litt drakamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund løper også rundt omkring med pinner og baller, istedet for å komme tilbake til meg. Derfor har jeg tau (langt) som jeg holder i og så kaster jeg tingen, ber hunden hente det og så få hunden til å komme tilbake med det. Tauet bruker jeg til å korrigere litt med. Nykke i det hvis hunden ikke kommer mot deg. Så kjører jeg dette en god stund, og så kan jeg setterhvert slippe tak i tauet men la det henge etter, og så klippe av litt og litt av tauet. Så tilslutt vil hunden ikke ha tau på seg lengere og vet hva som forventes av hunden når du kaster leken. Må jo ha en viss kommando til akkurat den øvelsen og masse ros. Så kan belønning til slutt være å leke fritt med leken eller noe sånnt. Eller om du velger kun å bruke en spesiell leke til KUN den øvelsen. Da forbinder hunden leken med øvelsen. Og ha en annen leke som belønning til slutt. :)

Mange bruker denne klipp av litt og litt av langlinen som en øvelse til å lære innkalling og tilslutt å klare seg uten langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort noe lignende som det Vala beskriver med stort hell (krever at hunden liker å løpe tulling etter noe som pælmes da...)

To konger - kast den ene. Med en gang hunden plukker den opp og snur seg mot deg, kast den andre i motsatt retning (og da har selvsagt hunden lov til å slippe første gjenstand for å jakte den andre). Med en gang den plukker opp denne og snur seg, kast den første (som du har løpt og hentet) igjen osv.

Etter hvert begynner du å kreve at hunden kommer lenger og lenger mot deg med den første gjenstanden før du kaster den andre. Til slutt skal den avlevere ved føttene dine/i hånda før du kaster.

Interresant...

Har prøvd apportbukken i håp om at vi kan gå Lp2, men han bare dropper'n på veien tilbake...

ballen med tau derimot kommer han gjerne med, slik at vi kan ha litt drakamp.

Med tanke på apport til LP ville jeg vel ha brukt andre framgangsmåter - det er jo en fordel at apportbukken ikke er en gjenstand som er spennende i seg selv (pga. fare for tygging, "dreping" med føttene osv) men kun som middel til å oppnå annen belønning.

Jeg ville vel først og fremst gått inn for å lære hunden at det er avleveringen som fører til belønning, ikke det å løpe ut og plukke opp. Slik blir hentingen noe hunden må gjennomføre så kjapt som mulig for å få lov til å komme inn og levere :)

Der har sikkert andre bedre trinn-for-trinn-oppskrifter, her i huset har vi mer enn nok med å få skinnet til å sette tenna i den fæle bukken foreløpig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Djervekvinnen skriver

kan det være en god idé & lære inn apport med langline. Da har du kontroll på hunden under innlæring av øvelsen. Ofte kan det være et problem å få hunden til å holde på apporten lenge nok til at den avleverer pent. Da kan det være lurt å dele opp øvelsen litt. Hjemme på stuegulvet kan du sitte foran hunden, legge apporten i munnen dens - gi kommandoen "hold fast" og så ganske fort rekke ut hånda og gi kommandoen "slipp" + godbit/belønning. Etterhvert økes tiden mellom "hold fast" & "slipp" til hunden har skjønt poenget - at den skal gi apporten til deg. Så kan du fortsette treningen (med langline) & de samme kommandoer til hunden skjønner at en apport som kastes et stykke unna også skal avleveres på samme måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresant...

Har prøvd apportbukken i håp om at vi kan gå Lp2,

men han bare dropper'n på veien tilbake...

ballen med tau derimot kommer han gjerne med,

slik at vi kan ha litt drakamp.

Ja, men da kan det se ut til at han ikke har koblet med at apporten skal i retur, men at den bare skal "plukkes opp"? På LP trening så tok vi disse momentene rimelig delt opp. Altså, helt fra 1. punkt hvor vi nærmest puttet apporten inn i pelsens munn og roste for at den holdt. Så utvider man det til at man roser for at den holder leeeeeenge.. som et moment i seg selv, så er det dette med at man legger ned apporten et stykke frem, og lar hunden løpe ut og hente. Har man en "gira" hund, så bruker man kobbel, samt at man ikke legger bukken laaaangt ute i starten. Dette for å roe det hele ned (spesielt med sånne som min pels, som tar "seiersrunder" med slipp FØR han kommer inn igjen :P

Cluet blir som med den meste av all trening, ikke la det være mulighet for hunden å foreta "vendinger" man kan anta at den vil gjøre. Men sørg for at den holder seg i skinnet, så vil rekkefølgen åpenbare seg fortere for pelsene...

*klippet*

Etter hvert begynner du å kreve at hunden kommer lenger og lenger mot deg med den første gjenstanden før du kaster den andre. Til slutt skal den avlevere ved føttene dine/i hånda før du kaster.

Med tanke på apport til LP ville jeg vel ha brukt andre framgangsmåter - det er jo en fordel at apportbukken ikke er en gjenstand som er spennende i seg selv (pga. fare for tygging, "dreping" med føttene osv) men kun som middel til å oppnå annen belønning.

Jeg ville vel først og fremst gått inn for å lære hunden at det er avleveringen som fører til belønning, ikke det å løpe ut og plukke opp. Slik blir hentingen noe hunden må gjennomføre så kjapt som mulig for å få lov til å komme inn og levere :lol:

Der har sikkert andre bedre trinn-for-trinn-oppskrifter, her i huset har vi mer enn nok med å få skinnet til å sette tenna i den fæle bukken foreløpig... :P

Hehe, enig.. noen hunder skal bare drepe bukken litt, og da må man snevre inn pelsens mulighet for å "gjøre" dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Djervekvinnen skriver

kan det være en god idé & lære inn apport med langline. Da har du kontroll på hunden under innlæring av øvelsen. Ofte kan det være et problem å få hunden til å holde på apporten lenge nok til at den avleverer pent. Da kan det være lurt å dele opp øvelsen litt. Hjemme på stuegulvet kan du sitte foran hunden, legge apporten i munnen dens - gi kommandoen "hold fast" og så ganske fort rekke ut hånda og gi kommandoen "slipp" + godbit/belønning. Etterhvert økes tiden mellom "hold fast" & "slipp" til hunden har skjønt poenget - at den skal gi apporten til deg. Så kan du fortsette treningen (med langline) & de samme kommandoer til hunden skjønner at en apport som kastes et stykke unna også skal avleveres på samme måte

IKKE bruk langline i apporteringen er mitt råd. Brannt meg på det der selv en stund tidligere. Og fikk en hund som så på apporten som sitt bytte, og den kom luntende tilbake med den. Drar du skaper du motstand. Gjør apporten til noe hunden skal hente for å oppnå belønningen. Apporten i seg selv er ikke belønning, men en omvei :P nå apporterer dyret som en gud. Når hun kommer med apporten er det sjanse for at hun får sin elskede ball.

Jeg er enig i at det å dele opp øvelsen er fint. Ta hver del for seg. Men jeg hadde droppa langlina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg må gjøre da hvis jeg ikke har langtau, er å kaste noe veldig "kjedelig" og så får hunden min en kjempe morsom leke som belønning hvis hun henter den andre tingen og leverer til meg. Hvis ikke er det størst sjangs for at hun bare tar gjenstanden som jeg kaster og løper rundt på egenhånd og leker. Så dette er også en mulighet å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest flere veier som fører til målet - og passer ikke det ene passer det andre. Heldigvis.

Antar de fleste her inne skjønner at de råd de får kommer fra folk som har fått det til å funke på et eller annet vis - og gjerne vil dele sine positive erfaringer med andre (eller det motsatte - at man vil fortelle om ting som ikke funker)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...