Gå til innhold
Hundesonen.no

gullfisk sammen med andre fisker


softis

Recommended Posts

hei !

jeg har hatt 2 store gullfisker nå i ca et halvt år. bollen dems sprekte plutselig under og lekte så nå har jeg kjøpt meg akvarium på 54 l. også er det det at jeg ikke har lyst på bare gullfisker og jeg føler at et 54 liters akvarium trenger litt mere enn 2 fisker i seg.

har vært å spurt på 2 dyrebutikker og de sier forskjellig..

så til spørsmålet :)

synes dere jeg kan ha andre fisker sammen med de store gullfiskene mine ? (gullfisker kan være ganske harde mot andre)

MVH Malin & Vanilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er mange år siden jeg hadde gullfisker, men di siste jeg hadde di gav jeg bort fordi gullfiskbollen min ble ødlagt. Faddern min som fikk dem (det var forresten en mellomstor og stor gullfisk) han puttet dem i akvariet sitt sammen med di andre fiskene han hadde og det gikk jo bra :D Husker bare ikke hva slags fisk det var...

Mannen min har hatt akvarium da han var liten men det eneste han kom på som han hadde sammen med gullfisken var kampfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gullfisk sammen med andre fisk, eller rettere sagt slørhaler... Det gikk hardt utover de andre fiskene gitt... <_< Slørhalen er en fisk som aldri sover... Den angriper gjerne andre fisker. Spiser dem. Jeg hadde slamsugere sammen med mine slørhaler... Det som var igjen av dem om morgenen når jeg slo på lyset var skjelettet. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er ikke å anbefale å ha andre fisker enn gullfisker sammen. En ting er at de kan være ganske så hissige, en annen ting er at gullfisker er kaldtvannsfisker og trives best i vann som holder ca 20 grader. "Andre fisker" er som regel tropiske fisker, og trives best i vann som holder 25-27 grader.

Kombinasjoner KAN selvsagt fungere, men det er et sjansespill... Hva med å heller kjøpe gullfisk/slørhaler i andre farger?? Red caps er hvite med rød "panne", slørhaler kan også være "brune".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut av at den ene dyrebutikken i byen har sine giiga slørhaler sammen med de små, små fiskene.. ;)

de sa at det hadde gått bra i mange uker og lurte på om hvorfor det var noe problem.. har nå 3 gullfisker (en tricolor, en gul og en oransj) og satser på å kjøpe meg en slamsuger.. går det ikke så går det ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut av at den ene dyrebutikken i byen har sine giiga slørhaler sammen med de små, små fiskene.. ;)

de sa at det hadde gått bra i mange uker og lurte på om hvorfor det var noe problem.. har nå 3 gullfisker (en tricolor, en gul og en oransj) og satser på å kjøpe meg en slamsuger.. går det ikke så går det ikke ;)

Så deg i butikken i dag (ja jeg vet hvem du er ;) ) og holdt på å si noe da du pekte på neontetraene, men fant ut at det ble litt vel frekt av meg. (Jeg er hu med colliene på onsdagstreningene hvis du lurer fælt nå og leste denne tråden på formiddagen i dag)

Jeg vil IKKE anbefale deg å ha gullfisk sammen med f.eks. tetraer! Eller annen fisk forøvrig...

1. Gullfisk krever helt andre vannverdier og temperatur enn annen tropisk fisk - noe som vil føre til sterk mistrivsel, sykdom og evetnuelt død.

2. Gullfisk kan bli 20 cm. og over 20 år gammel - noe som betyr at dette er en fisk som krever god plass for å vokse og trives.

3. Gullfisk er en fisk som faktisk spiser annen fisk så lenge den får den inn i munnen - fælt for de små fiskene og dyrt og bortkasta for deg.

4. I en dyrebutikk er det langt fra optimale forhold for noen fisk - de er der til "oppbevaring" og har utrolig høy dødlighet om de ikke blir solgt.

Nei jeg vil anbefale deg å slå opp gullfisk i fiskebasen på akvaforum.no og lese litt om dyrene du allerede har. Til venstre for faktasiden finner du forslag på fisk som PASSER sammen med gullfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...