Jump to content
Hundesonen.no

Travhester =)

pappasito

Recommended Posts

Heij :)

Jeg vet at det er mye jobb med å trene opp en X-traver til å bli en fin ridehest :) Men litt av gleden er det ikke? Å se at virkelig arbeidet ditt har gjort underverker.. :D Det synes nå jeg.. jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpe meg en billig X-traver å trene den.. grunnen er at jeg liker ikke konkurranse og har sldri startet noe særlig.. bare litt.. menne travere er fine som hobbyhester da

Klem... ;)

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fine hobbyhester- joda.. Men det er en kjempejobb som veldig mange avslutter halvveis, og da får man stive hester som er umulige å bøye, og som sliter fryktelig på feil muskler under jobbing, og jeg merker at for min del orker ikke jeg den jobben. Jeg har ikke motivasjonen, rett og slett. Jeg synes det er kjempemorro å ri inn og trene opp hester fra scratch, men da har du et hvitt papir å jobbe med, ikke en hest som har et helt annet grunnlag og helt andre forutsetninger. Men ekstravere kan bli herlige tur- og hobbyhester.

• 1 month later...

Selv har jeg ikke så mye peiling, men har ei venninne som har trent en varmblodstraver til dressurhest. Da de begynte 'kunne ikke' hesten galoppere, på sitt første dressurstevne nå i høst kom de som nummer 2. De slo ut flere sånne 100 000 kroner hester. De hadde trent dressur i et år før de startet og hesten var 4 1/2 år gammel tror jeg hvis jeg ikke husker feil. Ikke mer enn 5 iallefall. Jeg synes de har vært flinke.

Et par bilder fra stevnet:

chaser.jpg

chaser2.jpg

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei. jeg synest det mest morsome med hele traver opplegget er å trene dem til å bli travere. HAr ein vallak i løp nå, og holder på og trene opp ein til, men bruker dem som ridehester i tillegg da. Det er veldig morro å ri travere ;) Men jeg liker dem med litt fart og futt også. En god avbrekkning uansett om du omskolerer en traver eller og du trener opp en traver er horsemanship, du trenger verken være proff eller noe annet for å få det til, og hentene trives med det i tilleg som de trenes mentalt og ikke bare fysisk. Bør absolutt prøves!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ede har for første gang sittet alene utenfor en butikk. Trodde IKKE det skulle gå bra, fordi han tåler ikke at jeg forsvinner ut av syne. Trening har ikke hjulpet. Han er og blir en rockestjerne på alle måter. Diva vokalist. Han protesterte så heftig under øvelsene i forkant at jeg revurderte hele ærendet. Vurderte spørre om hjelp fra forbipasserende, men det kom ingen, så vi hadde ikke andre valg. Det fikk bli konsert. Da jeg omsider entret butikken for det nødvendige ærendet, så satt han som et skolelys uten en lyd. Hvorfor? Fordi under de såkalt desentiverende øvelsene så forsvant jeg bare. Magisk borte i en interdimensjonal portal bak en stolpe. Gone forever without a trace i inntil sekunder av gangen. Mental abuse. Da jeg faktisk gikk inn, så kunne han se meg entre butikken gjennom vinduet og hadde kontroll på hvor jeg var og materien oppførte seg slik den i følge naturlovene burde og alt var fint. Ikke en lyd. Bare satt der og så på. Da vet jeg det til siden. Har forøvrig glemt å ta bilder på ever so long. Flere uker gammelt er vel vintage, så det fikk et filter  
    • Kors i taket! Trussel om anmeldelse gjorde vei i vellinga, så i dag kom det melding fra NKK med eierskifte som jeg måtte godkjenne! Da er saken løst 🤗
    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...