Gå til innhold
Hundesonen.no

Halt på begge bakbeina


Aya

Recommended Posts

De siste fem/seks dagene har jeg syntes at Felix har haltet litt på bakbeina, slurvet når han gikk, haltet litt og virket stiv. I går haltet han etter han hadde ligget og sovet, men jeg tenkte egentlig at det nok bare var en strekk o.l. I dag var vi på tur med en hel gjeng, og han løp endel. Etterhvert ville han ikke løpe noe særlig, og på slutten av turen hoppet han frem på begge bakbeina, og hadde tydelig vondt. Vi skal til dyrlegen, i morgen eller mandag (ser an formen), men jeg tenkte å høre her og.. Nå har han vondt når han ligger, vil ikke legge seg. Jeg blir selvsagt livredd for sånt, og tenkte forkalkninger, hd og alt som er galt med en gang, men han er veldig bøyelig og virker ikke som det er hoftene som er problemet. Enten at det sitter lengre ned, eller muligens i krysset. Noen som har noen idèer om hva det kan være? Tillegsopplysninger: han er seks mnd gammel, stor og kraftig for alderen. Har vokst relativt fort.. Han har haltet/sluret/virket stiv i ca fem dager, men ikke på langt nær så ille som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meget godt din frykt for dette - hadde vært minst like ille selv og sett for meg alle mulige (og umulige) sykdommer som har rammet MIN lille voffs..

MEN, for å komme med noen beroligende ord så er det faktisk slett ikke uvanlig at unge valper har voksesmerter. Kanskje særlig slike som har vokst litt for raskt på bena og litt for plutselig har blitt veldig høye for alderen.

Jeg ville holdt valpen i ro (i alle fall i bånd) og ikke latt han løpe "hei villt" med andre hunder før jeg hadde fått undersøkt skikkelig hva det kan være. Jeg ville også (hos vet'en) insistert på å ta røntgen av rygg, kryss, hofter og bakben - ikke bare godta "neida, det går sikkert over - her har du litt smertestillende og la oss vente i noen uker og se..."

Hunder som halter gjør det fordi de har vondt/ubehag et eller annet sted (men ikke alltid på det benet som de halter på). Å gi smertestillende blir en falsk trygghet, og kanskje også kan forværre en evt. skade. Dette fordi hunden faktisk vil løpe, hoppe, leke MER enn kroppen egentlig synes er greit (fordi den ikke kjenner smertene).

Så du bør koste på deg en skikkelig undersøkelse nå, og hvis vet'en ikke finner noe som helst unormalt - så kan man alltids anta og tro at det helt enkelt er voksesmerter. Og da får han nok bare lære seg å begrense seg litt selv..

Lykke til hos vet'en!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til dyrlegen sent i går, da han ikke lenger klarte å gå/reise seg/legge seg. Vi tok røntgen, og brukte en time på klemmin og sjekking. Det som mest sannsynlig har skjedd, er at han strakk en sene i forrige uke/begynnelsen av denne, og at han rev denne opp, og skadet endel bindevev og sånt i går. Vi tok røntgen av rygg, og det så bra ut. Han skal holdes i ro i 1 1/2 uke, og trenes sakte opp igjen, pluss gå på smertestillende og betennelsesdempende i en uke. HVis han fortsatt ikke er bra etter den uken skal vi inn igjen og ta sånn prøve der man sprøyter inn fargestoff, og røntgen av hofter og bein også. (heldigvis har man forsikring!) Så nå skal jeg holde en seks mnd gammel border collie i ro i en uke.. herlig:p *ler* Vi var så heldige at vi traff på en utrolig dyktig dyrlege seint på fredagskvelden, og hun tok seg virkelig god tid til å sjekke han rundt hele. Så da er det egentlig bare å vente og se!

Tusen takk for svar, Susanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, da. Eller fint og fint - selvsagt ikke moro med vondt på lillegutt. MEN flott at de ikke så noen graverende skjelett-lidelser. Slike ting (i den alderen) har sjelden noen hyggelig utgang for hunden..

Skader skjer, og forhåpentligvis vil dette gå over sakte men sikkert helt av seg selv.

Men som jeg sa i mitt innlegg - hvis du gir smertestillende så må du være ekstra nøye på at han ikke "tar seg ut" selv - for kroppen hans vil jo ikke si ifra normalt lengre.

For å holde han i ro vil noen sikkert sverge til å putte han i et bur - og det er klart at det er det enkleste (og det er jo bare for en kort periode av hans oppvekst).

Men selv ville jeg ha brukt slike kompostgitter, eller barnegrinder for å begrense hans bevegelsesmuligheter til f.eks. kun et rom. Null nix leking inne, ha masse rolige leker (tyggebein, griseører, etc) som han kan holde på med. (Såfremt han ikke er en av de som går helt bananas og kaster tingene rundt omkring, hopper og stuper etter dem.... )

Men uansett - lykke til med den lille, og du kommer sikkert til å se rask forbedring fra nå av!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige tilbakemeldinger og svar. Susanne: ja, akkurat det bekymrer meg og, og er egentlig litt sur fordi jeg ikke sa at jeg kun ville ha betennelsesdempende. Han tror jo at han er i superform nå:S Men jeg får bare passe på.. Jeg har bundet han inne, så han har noen meter han kan rusle.. Kjøpt inn endel forskjellige tyggebein, og sitter og pønsker på gode ting til å trimme hjernen. Han ligger i bur om natta nå, men det er så stort at han kan ligge strukket ut og stå, snu seg osv (Jeg har han ikke i bur til vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Uff, det hørtes ikke lett ut å holde han stille i en og en halv uke! Lykke til, og håper det går bra. Det kunne jo tross alt ha vært værre (skjelett/leddproblemer). Men det er aldri gøy å ikke vite sikkert hva som feiler dyret. God bedring til Felix!

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

god bedring!

en uke er nada! hehe, her er vi på vår 5 uke..! har bare 3,5 uker i ro igjen.. før han kan trenes opp..

det er IKKE lett å holde de i ro, men tyggeting er bra! og kjp inn noen i leker.. evt bruk tomme do ruller som du kan legge godis under..

blææææ lei av å ha en handicappa hund nå ja..

god bedring til hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på å ha en BC som er vandt til masse aktivitet i ro, og en chimix i ro. Faktisk. og ellers, jo, det går greit, han har gått litt opp og ned i form. Nå er det vel nesten tre uker siden, og han er fremdeles stiv og halter innimellom. Så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...