Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt om kreft


Elin

Recommended Posts

Kom over dette innlegget på Blink.

Meget informativt å lett å skjønne.

Har kreft i familien å kommer helt sikkert til å få det selv med tid å stunder..

I en utvokst kropp har vevene og organene hele tiden omtrent samme størrelsen. Det betyr at når gamle celler dør, erstattes de av nye celler, slik at det er likevekt mellom celletap og nydanning av celler ved celledeling. Hvis vekstreguleringen forstyrres, fordi en celletype begynner å dele seg raskere enn de gamle cellene av samme type dør, dannes det en celleklump som blir større etter hvert som tiden går. Det har oppstått en svulst, tumor. Dersom svulsten vokser uten å trenge inn i vevet omkring, er den godartet, benign. Hvis den vokser inn i vevet omkring og ødelegger dets struktur, eller hvis den sprer seg til andre deler av kroppen, er svulsten ondartet, malign. En malign svulst kalles cancer eller kreftsvulst.

Det typiske for kreftcellene er at de har mistet sin normale vekstkontroll og deler seg ukontrollert. Kreftceller som vokser gjennom karveggen og inn i blodårer og lymfekar, kan løsne fra svulsten (primær tumor) og spres med blodet eller lymfen til andre deler av kroppen. Her forsetter kreftcellene å dele seg, slik at det dannes nye svulster (sekundære tumorer), metastaser.

En hvilken som helst normal celle kan transformeres til en kreftcelle. En rekke faktorer, karsinogener, kan framkalle en slik celletransformasjon. De mest kjente karsinogenene er røntgenstråling og radioaktiv stråling, ulike virus og forskjellige kjemikalier. Karsinogenene virker kreftfremkallende ved å forårsake mutasjoner i gener som har med cellens vekstregulering å gjøre. For å danne en svulst, må de transformerte cellene utsettes for vekststimulering. Hormoner, vekstfaktorer og forskjellige kjemikalier kan være slike vekststimulatorer. Det finnes en gruppe fettløselige stoffer, forbolestere, som direkte aktiverer proteinkinase C. Forbolesterne diffunderer gjennom cellemembranen og virker uavhengig av reseptorer i cellemembranen. Aktiveringen av proteinkinase C fører til økt celledeling i mange celletyper. Forbolestere kan derfor transformere normale celler til celler med ukontrollert vekst og kan følgelig være tumorfremkallende.

Kroppens immunforsvar har evnen til å oppdage og ødelegge kreftceller. Immunforsvarets effektivitet avtar med økende alder, og det er en av grunnene til at eldre mennesker oftere får kreftsykdommer enn yngre.

Hvis kreftsykdommen oppdages før det har oppstått metastaser, blir pasienten helbredet dersom hele svulsten kan fjernes operativt. Fjerning av den primære tumoren er ikke tilstrekkelig til å helbrede pasienten hvis svulsten har spredt seg (metastasert) før operasjonen. I slike tilfeller kan behandling med cytostatika (cellegifter) brukes for å hindre celledeling og videre vekst av svulsten. Celler blir lettere ødelagt av radioaktiv stråling når de deler seg, enn når de er i interfasen. Riktig dosering av radioaktiv stråling kan derfor virke selektivt ødeleggende på kreftsvulster, der svulstcellene deler seg hyppig, mens normalt vev blir mindre skadet. Radioaktiv stråling er derfor mye benyttet i kreftbehandling.

Kilde: "Menneskets fysiologi" ISBN 82-05-28074-6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått vite at tanta mi har kreft i ansiktet. Hun har vært hos legen og fått skjært flere ganger, men de får ikke kreften vekk. Nå må hun dra å få stråling. Det er ikke noe gøy. Mye vanskelig som skjer i slekten vår for tiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar har det, uhelbredlig, legene sa han hadde ca2år igjen å leve, vi er på det andre året nå :D

Jeg er blitt kjempe glad i svigerfar og gruer meg til han blir borte...

Er glad han har fått med seg barna våre, var usikker på om han ville rekke å få se yngstemann.

Nå for tida, innimellom prøver vi alle bare å forbrede oss på hva som kommer. Må hjelpe hverandre så godt vi kan. Prøve å lage en plan for svigermor som plutselig skal leve alene. Av og til kan triste tanker dukke opp i hodet mitt som alt han misser. Som feks å føre datteren sin opp til alteret den dagen hun gifter seg. Han er en herlig bestefar, unga elsker ham. Hvordan skal jeg forklare det når han er borte, hvordan skal jeg prøve å trøste mannen min? Jeg kommer nok til å bli ganske knekt selv...

Kreft er en forferdelig sykdom, skulle ønske di kunne finne en kur kjempe fort så svigerfar kunne få vært med oss vidre å se barnebarna vokse opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En gammel tråd, men svarer alikevel...

Fint innlegg !

Kreft er forferdelig... :P Mista tanta mi pga kreft for 9år siden.. ;(

Jeg savner henne ennå...

Jeg var ikke mer en 9år når hu ble borte men husker det som det var igår.. ;(

Hu var den snilleste,mest omtenksomme,godeste, og beste "kvinnen" jeg vet om..

Aldri gjorde hun noen, noe vondt...

Hu smilte bestandig, og var alltid blid..

Sånn har jeg åsså blitt... :P

Kanskje jeg har det etter henne?...hvem vet..

*huLk* :P:P

Ihvertfall...Det er en fæl sykdom. og jeg gleder meg til den dagen man faktisk kan gjøre folk FRISKE av kreft..!

R.i.P Mette .K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...