Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra gemytt


TineSimbaNana

Recommended Posts

Åh herregud..

LITT kritikk tilbake??

Ble livet deres surt nå??

GUUUD !

Jeg syns Nana er en kjempe FIN hund !

Men hun var tydelig stressa !

Greit, jeg respekterer det !

Respekter da mine valg!

Kjenner vel Luna LITT bedre enn dere kanskje??

Verdensmestrene ! B)

Skal vi begynne å diskutere hvem som ikke tåler kritikk har vi jo deg som et godt eksempel :)

Du sier du kjenner Luna bedre enn oss, det gjør du helt sikkert.

Men jeg tror også Tine kjenner Nana bedre enn deg, og det blir alt for dumt å si at hun trenger "dresur" på bikkja fordi hun var stressa.

...Og du har møtt henne? En gang? Til og med min bichon kan bli stressa av noen situasjoner, det betyr absolutt ikke at hun alltid er sånn og at jeg ikke har noe dresur på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er redd unger. Eller redd og redd. Hun er skeptisk. Har ikke sosialisert henne veldig mye med unger heller, siden jeg ikke har hatt "tilgang". Nesten hund jeg får skal jeg ta med i en barnehage jevnlig fra valpestadiet. :) Og så er hun stressa i bånd når vi treffer andre, og reagerer negativt på hilsesituasjoner i bånd. (lager masse lyder mot den andre hunden). Her på forrige treff møtte jeg en dame som sa: den der hunden er ikke helt god i hodet, og den bør du være forsiktig med. :) Ble litt paff ja. Hunden min er ikke aggressiv, det tør hun ikke ( ;) ) *ler* men veldig usikker, det er hun. Busten står og lager masse lyder og går på den andre hunden, litt sånn bølleaktig. Ikke noe biting eller noe bare dytte mot og lage lyder. Litt merkelig. hehe. Er hun løs da, er hun veldig flink med kroppsspråk og løper unna hvis noen hunder er for pågående osv..Holder seg unna bråk. Vi bare leke og løpe etter de andre.

Hun var jo driiit redd alle hunder når vi fikk henne da. Hylte bare hun så en annen. Så noe drastisk har skjedd med henne før vi fikk ho. Hun ble gradvis bedre med mye trening, men uskkerheten henger fremdelse litt igjen.

Dyrlegen, en gammel mann med grått hår, var veldig brutal mot henne, og hun ble veldig redd. Han bare tok tak i henne og stakk henne ed sprøyta. Etter da har hun vært redd eldre menn. Det sitter alt for godt i spørr du meg. Snakker om å være følsom! :rolleyes:

Om hunden min har bra gemytt? Ja på mange områder, men mentalt kunne hun væt mye bedre. Dette er noe jeg ikke ville ha avlet på ihvertfall. Syns ikke hun er egnet for det. Jeg vet liksom aldri hvilke situasjoner hun blir redd i og ikke. For det kan variere.

Mange innbiller seg at de har den "perfekte " hunden, og vil ikke innrømme svakheter og problemer. Men jeg kan inrømme det at min hund kunne vært myye bedre. SÅnn er det jo bare. Men hun er utrolig på de mange flere områdene. Da er hun perfekt! :D Jeg tror alle har sitt å styre med når det kommer til hunden. Bortsett fra noen få som har så og si "perfekte " hunder. (påstår de da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg her.. Men hva er det som foregår Linn?? Kan ikke se at NOEN nevte Luna i de første trådene eller?? Litt selvopptatt her kanskje?

Og Kritikk? Konstruktiv kritikk er tingen.. Ikke slik som du snakker, har du aldri lært folkeskikk?

Og HVOFOR blander du inn Nana i denne tråden? Nei dette blir for dumt... Ja hun ble stressa og så? Min borzoi hanne blir også stressa i visse situasjoner... Men.. Poenge her er ikke det... Poenge her var om en hund hadde godt gemytt eller ikke, OG... Her er jeg enig med Loke..

En annen ting, hvis du forsvarer med å si at hunden din har aldri vært i nærheten av barn, hvordan vet du hvordan den hadde vært i nærheten av barn da? Du kan aldri si noe sikkert...

Verdensmestre? Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen her inne er utlært;) Jeg vet selv at om kanskje 30 år jeg kan si at jeg faktisk kan noe, som jeg kan lære videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å kunne være ærlig og si at egen hund ikke er så bra. Og klart - mange hunder har "sitt".

Men dette med å bare tåle én enkelt opplevelse før alt som ligner blir skummelt, det ER en mental brist som definitivt ikke er bra. Det er som Loke skriver: Hunder skal kunne tåle endel, før de generaliserer og blir redd eller utagerende mot noe.

I "gamle dager" (hehe) bedrev man ikke aktiv såkalt "sosialisering" - altså miljøtrening - med hunder, man forventet at barn skulle de tåle. Idag tror visst noen nye eiere at hundene må TRENES til å kunne tåle barn, altså å tåle å ha dem rundt seg, si hei, hilse. Jeg mener... helt ærlig... at en normal og god hund, med normal bakgrunn, skal kunne forventes å tåle denslags.

Akkurat som jeg forventer at normale hunder skal kunne tolerere valper. Og at de skal - dersom det ikke er konkret dårlige erfaringer i en sårbar periode (altså i sosialiseringsfasen/hjemme hos oppdretter/de første ukene hos ny eier) - tåle å se og være nær andre hunder. At det kan bli "gruff" når de møtes, javel, det er én ting - men dyr som er redd sin egen art uten grunn... det ville jo ikke vært noe særlig "survival of the fittest" det :)

Det er det NORMALE - andre ting er avvik og svakheter.

Og det er greit... at hunder kan ha svakheter. Men da har de, i mine øyne, ikke "bra gemytt". Ikke bør de avles på, ikke bør det "normaliseres" - for er det en ting som mange mener er i ferd med å skje, så er det at vi finner på så mange unnskyldninger for svake, veke hunder at de blir "normalen". Oppdrettere av visse raser sies å avle hundene mer forsiktige, da blir de enklere for dyreuvante nye eiere å håndtere, men også dårligere hunder - usikkerhet er det verste, en sikker og trygg hund er det suverent beste.

Og når nye eiere da kjøper hunder og tror dette er "slik det skal være", så er det en svært uheldig runddans. Da får man heller lære til neste gang man kjøper hund, så man kan stille krav, si til seg selv at "jeg vil ha en trygg og god hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i det! Men som feks. i kuller til min hund var det 13 valper. Har kontakt med mange, og oppdretteren min har også god kontakt med dem. Mange har allerede bestått mentaltester, noen skal få valper ja det har ikke vært noen store problemer med hundene fra kullet. Det er ingen utstikkere.

Men er det ikke sånn at ett individ i ett kull kan være annerledes enn de andre? Moren og faren til hunden min er veldig flotte hunder med god mentalitet, også besteforeldrene. Derfor var jeg ikke i tvil at dette var et kull jeg ville satse på og "forventet" at jeg skulle få en fin dobermann. Men samtidig er det litt vanskelig å vite hva man får.

Det jeg også har tenkt er jo at det er JEG som ikke ha gjort en god nok jobb med hunden. At jeg ikke har gjort det riktige feks? kanskje ikke sosialiert henne godt nok. Altså om det er min "skyld" at hunden min er så pysen, eller om jeg rett og slett "har vært uheldig" med individet. (altså med tanke på akkurat disse problemene) Eller kanskje en kombinasjon av begge? Vi pratet mye om dette jeg og oppdretter den første tiden etter at jeg fikk henne som valp, med det at hun hylte når hun traff andre hunder. Hun sa at ingen av de andre valpene reagerte sånn ettersom det hun hadde hørt, og hun har heller ikke vært vitne til noe uhell hjemme der. Derfor ble det et lite mysterium. Men hunden ble mye bedre med tiden. Og hun er bra nå, bortsett fra i bånd når hun skal hilse på fremmede hunder, og hvis det kommer 5-6 løs hunder på en gang mot henne. Da kan hun hyle litt å blir redd, men ikke ellers. Derfor er vi ikke på hundetreff med fremmede hunder. Og vil unngår båndhilsing. Er hun løs er hun helt annerledes.

Også det med menn med grått hår. Hun løper ikke vekk og gjemmer seg eller noe slikt. Hun tillater at de tar på henne, men hun virker bare litt brydd og litt ukomfortabel. Noen ganger overser hun de bare, og rygger litt hvis de går mot henne. Har halen ned og virker underdannig på en måte. SÅ det er ikke sånn at hun får angsanfall og bjeffer eller knurrer eller noe av den duren. Det er mer sånn "rolig" pyshet, eller hva man skal si. :)

Men som sagt ville jeg aldri vurdert på å sette valper på henne. Det er hun ikke god nok til. Alle spør: skal du ikke sette valper på ho?? NEi sier jeg, hun er for nervøs. NEida sier de andre! Det er ikke noe å bry seg om, hun er jo så fiiin.. :rolleyes: Så mange tenker: vakker hund= fine valper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med balansen i egenskaper, som gjør at en eller to valper i et kull kan virke annerledes - selv om de har samme arven. De kan ha med seg mye bra ballast, men den kan være litt skeivt fordelt, noe som gjør at det ikke er så lett.

Beståtte mentaltester er ikke "alt" - de er en pekepinn, som en god oppdretter bruker for så å vurdere totalen selv også, på helheten. Kjente en god oppdretter og svært dyktig hundetrener, som fortalte om et kull han hadde fått: Det var greie hunder, eierne var fornøyd, han hadde funnet dyktige eiere og rasen var ikke så krevende, men etter den importhannen så syntes oppdretteren at kullet hadde "noe" ved seg som han ikke likte - de stemte ikke helt. Så av disse gikk ingen videre i avl, og han styrte unna linjene fra faren i sine neste kull.

En annen ting er dette med flinke eiere, som klarer å gjøre mye bra utav et litt dårlig utgangspunkt - noe som "berger" oppdretteren, såvel som at man kan "lure" omgivelsene. Ser det på en oppdretter i en annen rase: Vedkommende er flink med hundene i eget eie, de oppfører seg pent, om enn tidvis litt trykket, men når disse linjene kommer i andres eie, eller andre bruker dem som basis for sitt oppdrett på både fars- og morssiden - ja, da blir de mer utagerende, det er ikke så bra lenger.

Og jeg kjenner da flere som har vært dyktige og gitt fôrhunder som er usikre, en så bra opptrening at oppdretteren endrer mening og skal ha valper etter dem likevel...

En GOD hund skal ikke trenge "allverden" - den skal komme litt av seg selv. Hunder som ligger på vippen... ja, da kan det være eier som kan gjøre eller ikke gjøre det nødvendige, men det er oppdretters valg/linjer det egentlig skorter på. Jeg synes endel dobermann jeg har møtt, har ligget litt sånn "på vippen", noe jeg også har hørt dommere i k-tester advare mot et par ganger. En utvikling der...? Man "venner seg jo litt med" endel ting, akkurat som det skjer i andre raser - og da kan man kanskje bli litt blind i miljøet.

Men nå tenkte jeg EGENTLIG mest generelt i det innlegget mitt, selv om det ble litt inspirert av det du skrev. Sånn er det med tråder - det er lett å huske det som man sist leste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vel, om alle skulle ha dømt en hund den første gangen de så den, så tror jeg at Ingvild og Marie(+ noen til på treffet) ikke hadde likt og vært sammen med meg og Milo...De første gangene på hundetreffene var uten kontroll.

Vel, er ganske enig med Loke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en hund skal ha godt lynne og godt temperament er det viktigste i mine øyne at hunden klarer å avreagere. Den kan bli skremt, den kan ha dårlige opplevelser- men den skal kunne avreagere, komme over det, og fungere normalt videre. Stress har forresten ingenting med oppdragelse og dressur å gjøre, og den gangen jeg møtte Nana synes jeg hun virket som en fin og avbalansert liten frøken. Klart alle hunder kan stresse seg opp, og gjeterrasene kanskje spesielt. Å innse "feil" og mangler hos egne hunder ville ført til færre uhell og sårlige møter og situasjoner mellom hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg for at jeg spør, og dermed virker frekk, men hvor gamle er dere som krangler? Jeg skjønner ikke at det kan være nødvendig for voksne personer å hisse seg sånn opp for ting. Man kan jo overse det, og late som om det ikke gjelder "min" hund.. <_<

Ellers, som de fleste andre, syns jeg Loke forklarer det fint. Og så er det interessant å lese det Akela skriver om hva vi venner oss til, og at hundene blir avlet "svakere". (Var det ikke en artikkel om dette et sted, en undersøkelse i gjort i Sverige?)

Og så for å kommentere det debatten har blitt litt snudd til; nemlig at jeg tror det er bra å innrøme at ens egen hund ikke alltid er perfekt. (Vis meg den hunden som ALDRI stresser seg opp for noe som helst.) Jeg tviler sterkt på at det fins særlig mange her som har hunder som er perfekte, selv om det kan virke slik til tider. Dessuten er de samme folka rimelig kjappe med å kritisere andre og andres hunder, når de spør om diverse. Det er faktisk en tendens jeg ser ofte her på hundesonen, og som jeg syns er dumt. Det gjør det til en kjipere plass å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig barnslig oppforsel, Linn. Skjonner ikke at denne diskusjonen faar staa engang. Jeg har da mott Nana og hun er lydig bc med typiske bc faktorer, det gjor virkelig ikke en hund ulydig. Tilbake til topic saa mener jeg at en hund med godt gemytt taaler alle typer mennesker uten aa trekke seg eller knurre. den skal ikke knurre etter mennesker, ikke vaere nervos og kunne takle de fleste situasjoner, men det er bare min mening. En hund som knurrer mot barn og andre hunder har et daarlig gemytt og burde arbeides med eller holdes unna barn .. Forresten om man dommer hunder etter et treff saa burde Tine synes at min labbis er fryktelig ulydig og fael fordi hun faar kick og oppforer seg idiotisk til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig barnslig oppforsel, Linn. Skjonner ikke at denne diskusjonen faar staa engang. Jeg har da mott Nana og hun er lydig bc med typiske bc faktorer, det gjor virkelig ikke en hund ulydig. Tilbake til topic saa mener jeg at en hund med godt gemytt taaler alle typer mennesker uten aa trekke seg eller knurre. den skal ikke knurre etter mennesker, ikke vaere nervos og kunne takle de fleste situasjoner, men det er bare min mening. En hund som knurrer mot barn og andre hunder har et daarlig gemytt og burde arbeides med eller holdes unna barn .. Forresten om man dommer hunder etter et treff saa burde Tine synes at min labbis er fryktelig ulydig og fael fordi hun faar kick og oppforer seg idiotisk til tider

Tusen takk Tine :) (Vi heter det samme :D )

Må bare si en ting jeg syns Mia er en utrolig herlig labrador som jeg bare har møtt engang, hun er har en stor og flott personlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Akela og Loke.

Gemytt er vanskelig å bedømme og noen ganger blir vi litt lurt også. Har selv en 5 år gammel tispe som var veldig usikker på seg selv og jeg trodde hun var helt håpløs. Men det viser seg at det kommer til et stykke så hun ikke så pysete som jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sprm.

Håper noen svarer..

EKS; En hund som er redd barn og knurrer til andre hunder, har den et bra gemytt da :) ??

Bra gemytt? Tja. Bra nok gemytt til avl? Nei.

De fleste hunder har unoter og tilegner seg erfaringer som innvirker på atferden, men en normal hund med OK gemytt skal ikke være redd for barn helt uten videre uavhengig om den har møtt null eller hundre eksemplarer. En hund med bra gemytt er en hund som er stødig og trygg i ukjente omgivelser og situasjoner, som er tilpasningsdyktig og tillitsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om Luna & Nana er sentrale her selv om jeg som nykommer ikke aner noe om hverken forhistorien eller hvem de er.

Når det gjelder resten av diskusjonen om dårlig gemytt vil jeg bare spørre; hva er egentlig gemytt? Er det noe hunden er født med og som ikke kan endres, eller er det noe som så & si er "påført" hunden under oppveksten?

Etter min mening er det litt av begge deler. I de rette hender kan en hund med dårlig utgangspunkt bli en kjempehund og i feil hender kan en hund med det beste utgangspunkt bli en terrorist i heimen og nabolaget.

Og tro meg - dette er ikke teori - jeg har sett det i praksis i min nærmeste krets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et spetakkel! At en hund er stressa har vel ikke noe med lydighet å gjøre. På meg virker Nana som en veldig god og lydig hund. Og jeg kjenner ikke til saken her, men for meg virker at TineSimbaNana ikke nevnte noe som helst om hunden Luna eller noen verdens hund. Hun spurte om noe meget generellt som har med gjemytt å gjøre, ikke noen spesifikk hund.

Og jeg er veldig enig med Loke når det kommer til den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...