Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra gemytt


TineSimbaNana

Recommended Posts

Luna du tenkte på nå eller?

Hvis ikke..

Jeg mener nå at en hund kan ha bra gemytt forde..

Om hunden faktisk talt IKKE er vandt til barn,så er ikke det hundens feil..

Og at en hund knurrer til andre hunder, vil ikke si at hunden er aggresiv..

Men det kan også bety at; nok er nok !

Blir som oss mennesker..

Hadde du f.eks blitt mobba i 15år, så hadde nok du "knurra" tilbake til dem også...

Men regner vel egentlig ikke med at det var Luna du sikta til..

For det første er hun ikke REDD barn..Og hun KNURRER heller ikke til andre hunder..

Hun KAN si ifra at nok er nok, ved å vise tenner..

Men hun har faktisk ALDRI knurra til noen di åra hun har levd..

Ikke engang hunder ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det gitt. For meg er en hund med bra gemytt en trygg hund som ikke knurrer på barn eller hunder. Selvfølgelig må hunden få si ifra hvis det er en dum situasjon den kommer opp i, men da skal det være en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna du tenkte på nå eller?

Hvis ikke..

Jeg mener nå at en hund kan ha bra gemytt forde..

Om hunden faktisk talt IKKE er vandt til barn,så er ikke det hundens feil..

Og at en hund knurrer til andre hunder, vil ikke si at hunden er aggresiv..

Men det kan også bety at; nok er nok !

Blir som oss mennesker..

Hadde du f.eks blitt mobba i 15år, så hadde nok du "knurra" tilbake til dem også...

Men regner vel egentlig ikke med at det var Luna du sikta til..

For det første er hun ikke REDD barn..Og hun KNURRER heller ikke til andre hunder..

Hun KAN si ifra at nok er nok, ved å vise tenner..

Men hun har faktisk ALDRI knurra til noen di åra hun har levd..

Ikke engang hunder ! :)

Er nok veldig enig med deg her. Men jeg er jo vanskelig å dømme om den har bra gemytt eller ikke, når du ikke kjenner til situasjonen og alt du vet er bare en hund som er redd barn og knurrer til andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lille_christine.

Tror ikke man kan dømme om hunden har godt eller dårlig gemytt i slike situasjoner. Det kommer så klart veldig ann på! Hvis det er en hund som bare er vant til voksne, og som eller sikke viser tegn til agressivitet, syns jeg det er greit at hunden sier i fra hvis barnet er uforsiktig.. Men ikke hvis et barn går forbi eller liknende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

Hallelujah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

Veldig bra sagt syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

Veldig enig! Bra sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sprm.

Håper noen svarer..

EKS; En hund som er redd barn og knurrer til andre hunder, har den et bra gemytt da :) ??

Etter min mening har ikke den hunden godt gemytt.

F.eks. Så har vi ikke barn i var familie, så Tussie er ikke vandt til barn. Men om vi går ute og barn vil klappe, så legger hun seg frivillig ned og lar de klappe eller så er hun ikke intressert og går videre.

Synes ikke man kan unnskylde seg og si at hunden har bra gemytt men bare har dårlig erfaring med andre hunder og barn. Gemyttet har jo blitt sånn og om man har en ustabil hund, så kan man ikke si at hunden egentlig har bra gemytt, men bare har hatt litt uheldige episoder.

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

Godt sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Luna ikke er vandt til barn...

Men det er da for svarte ikke hennes feil..

Hun er oppvokst uten barn og EOD!

Noen som har sagt at hun er SLEM mot dem eller?

Jeg valgte å IKKE ta sjansen på TORGET på Fredag fordi det nettopp er så mye unger som bar

løper bort å SKAL klappe.

Har LITT med å tenke på andre enn seg selv!

Men nå kan i det minste jeg ha hunden min rundt andre hunder,uten å ha henne på fanget med en haug godbiter da !

Litt mangel på dressur på Nana, tro?

For hu er STRESSA !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Luna ikke er vandt til barn...

Men det er da for svarte ikke hennes feil..

Hun er oppvokst uten barn og EOD!

Noen som har sagt at hun er SLEM mot dem eller?

Jeg valgte å IKKE ta sjansen på TORGET på Fredag fordi det nettopp er så mye unger som bar

løper bort å SKAL klappe.

Har LITT med å tenke på andre enn seg selv!

Men nå kan i det minste jeg ha hunden min rundt andre hunder,uten å ha henne på fanget med en haug godbiter da !

Litt mangel på dressur på Nana, tro?

For hu er STRESSA !

Linn nå kutter du ut!

Vi har ikke nevnt Luna jo! Og det med Nana er bare tull, hun ble stressa, noe en hvilken som helst annen hund kan bli. Dette blir for dumt, ikke trekk inn Nana her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Luna ikke er vandt til barn...

Men det er da for svarte ikke hennes feil..

Hun er oppvokst uten barn og EOD!

Noen som har sagt at hun er SLEM mot dem eller?

Jeg valgte å IKKE ta sjansen på TORGET på Fredag fordi det nettopp er så mye unger som bar

løper bort å SKAL klappe.

Har LITT med å tenke på andre enn seg selv!

Men nå kan i det minste jeg ha hunden min rundt andre hunder,uten å ha henne på fanget med en haug godbiter da !

Litt mangel på dressur på Nana, tro?

For hu er STRESSA !

Herregud, slapp nå av her da? Ingen har vel beskyldt deg for noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? En hund med bra gemytt skal faktisk kunne ha negative opplevelser med barn, bearbeide det og fungere med barn igjenn. kanskje ikke elske barn, men den skal kunne stoles på rundt barn. Selv om en hund ikke er vant med barn så skal den kunne fungere rundt barn - og alle typer voksne. En hund som ikke takler det er ikke en hund med sunn og robust mentalitet.

takk for et utrolig bra svar! godt å se at noen har skjønt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at Luna ikke er vandt til barn...

Men det er da for svarte ikke hennes feil..

Hun er oppvokst uten barn og EOD!

Noen som har sagt at hun er SLEM mot dem eller?

Jeg valgte å IKKE ta sjansen på TORGET på Fredag fordi det nettopp er så mye unger som bar

løper bort å SKAL klappe.

Har LITT med å tenke på andre enn seg selv!

Men nå kan i det minste jeg ha hunden min rundt andre hunder,uten å ha henne på fanget med en haug godbiter da !

Litt mangel på dressur på Nana, tro?

For hu er STRESSA !

**** I ******* A!

herreugd linn..

ja nana var stressa da.. og jeg sa hvorfor.. de som kjenner nana vet at hun ikke er stressa.. hun ville ut i vannet men turte ikke og da bjeffer hun og løper rundt..

EDIT: jeg nevnte ikke noe om det sonen treffet engang.. vi snakket ikke om at du ikke ville ta hun med på torget det er du som trekker det inn her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud..

LITT kritikk tilbake??

Ble livet deres surt nå??

GUUUD !

Jeg syns Nana er en kjempe FIN hund !

Men hun var tydelig stressa !

Greit, jeg respekterer det !

Respekter da mine valg!

Kjenner vel Luna LITT bedre enn dere kanskje??

Verdensmestrene ! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud..

LITT kritikk tilbake??

Ble livet deres surt nå??

GUUUD !

Jeg syns Nana er en kjempe FIN hund !

Men hun var tydelig stressa !

Greit, jeg respekterer det !

Respekter da mine valg!

Kjenner vel Luna LITT bedre enn dere kanskje??

Verdensmestrene ! B)

det er jo bare så vidt å! :rolleyes:

du kom egentlig inn hit for å få turkamerater! men unnskyld meg, dette er ikke måten å få det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud..

LITT kritikk tilbake??

Ble livet deres surt nå??

GUUUD !

Jeg syns Nana er en kjempe FIN hund !

Men hun var tydelig stressa !

Greit, jeg respekterer det !

Respekter da mine valg!

Kjenner vel Luna LITT bedre enn dere kanskje??

Verdensmestrene ! B)

ja nana var tydelig stressa da.. ja det var hun.. og jeg nekter ikke for det.. men hvorfor trekke inn det her?

Omg..

Ja du kjenner luna bedre men du har jo ikke hatt a mer enn ca en mnd el noe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud..

LITT kritikk tilbake??

Ble livet deres surt nå??

GUUUD !

Jeg syns Nana er en kjempe FIN hund !

Men hun var tydelig stressa !

Greit, jeg respekterer det !

Respekter da mine valg!

Kjenner vel Luna LITT bedre enn dere kanskje??

Verdensmestrene ! B)

Noen som ser en moderator? Skulle hatt en til å blokkert denne stakkars jenta's skrivemulighet i innlegg. Usaklige og nedrakkende innlegg.

EDIT: Lest retningslinjene? Før du starter en ny tråd i Hundeprat ber vi deg tenke på disse tingene: sett deg inn i Retningslinjene og bruk ellers vanlig folkeskikk når du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...