Gå til innhold
Hundesonen.no

Er et kompakt kamera bra nok eller må jeg gå for speilrefleks?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Hei!

Jeg lurer på hvordan kamera jeg bør kjøpe. Kompaktkamera eller speilrefleks??

Jeg vil ta bilder på turer på fjellet, vidda, hundekjøringturer, bilder i fart, bilder i dårlige lysforhold, nordlysbilder, bilder på avstand (god zoom)osv.

Nå har jeg ett Olympus 410 digital kompaktkamera som skryter av å ha 3 x optisk zoom, 4,0 mega pixel og tattarata! Weather Proof. Men dette er ikke bra nok. Jeg klarer å ta bra bilder under enkle forhold, men spesielt to punkter gjør at jeg ønsker meg ett nytt kamera:

1 - Det tar elendige bilder hvis det ikke er masse lys. Zoomer jeg inn (selv bare litt) krever det ekstremt bra lys for at bildene ikke skal bli kornete. I dag tok jeg bilder av padling. Midt på dagen, men det var overskya. Mange av bildene ble uskarpe og nesten alle hvor jeg hadde zooma inn. Men er det gode lysforhold klarer jeg å ta krystallklare bilder.

2 - Det tar alt for lang tid å ta bilder, når kamera endelig har fått tatt bilde er gjerne situasjonen jeg ville ta bilde av over. Og det tar altfor lang tid før det er klart for å ta nye bilder.

I tillegg til alle situasjoner jeg vil ta bilder av syns jeg det er veldig arti å ta bilder og vil gjerne kunne ta nærbilder (det går heller ikke med det kompaktkamera jeg har nå). Og så har jeg ett stort ønske om å få et kamera som jeg kan ta nordlysbilder med (krever laang lukkertid). Jeg syns også kameraet jeg har nå har altfor få innstillingsmuligheter. Kan f.eks. ikke regulere lukkertiden. Og jeg syns det er veldig arti å leke meg med å prøve meg frem i manuelle instillinger, hvordan jeg kan ta best mulig bilder osv.

Jeg har veldig lyst på et speilreflekskamera. Det vil jo innfri alle kravene til bildekvalitet osv. Men det er noen ting som gjør at jeg ikke er helt sikker på om det eller ett avansert kompaktkamera er det beste for meg. Negativt med speilrefleks er:

- Det tåler lite. Jeg behandler kameraet mitt veldig bra (ikke noe misting i gulvet eller noe sånt), men når det er med på turer er det ikke til å unngå at det blir mye risting (i f.eks. hundekjøring).

- Det tåler kulde dårlig (der er faktisk kompaktkameraet mitt mye bedre) og mye av bruken min er ute på vintern i kulde og mørketid.

- Det er stort, tungt og vanskelig å ha med og så dyrt at jeg vil være redd for å ha det med meg i fare for at det kan bli ødelagt

Finnes det kompaktkameraer som er bra nok til det jeg vil bruke kamera til? Ellers er det bare speilrefleks som duger? Kom gjerne med forslag om merker og modeler i prisklassen opp til 7000 (men gjerne godt under :) )

Jeg vet det har vært veeeldig mange sånne spørsmål, og dere er sikkert dritt lei av å svare på dem, men jeg blir veldig glad for noen tips om hvordan kamera som passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på et speilreflekskamera. Det vil jo innfri alle kravene til bildekvalitet osv. Men det er noen ting som gjør at jeg ikke er helt sikker på om det eller ett avansert kompaktkamera er det beste for meg. Negativt med speilrefleks er:

- Det tåler lite. Jeg behandler kameraet mitt veldig bra (ikke noe misting i gulvet eller noe sånt), men når det er med på turer er det ikke til å unngå at det blir mye risting (i f.eks. hundekjøring).

- Det tåler kulde dårlig (der er faktisk kompaktkameraet mitt mye bedre) og mye av bruken min er ute på vintern i kulde og mørketid.

- Det er stort, tungt og vanskelig å ha med og så dyrt at jeg vil være redd for å ha det med meg i fare for at det kan bli ødelagt

Nettopp pga disse tingene du nevner her så ville jeg unngått å kjøpe speilrefleks. De beste kompaktkameraene har nesten like mye innstillingsmuligheter og er en del billigere. Derimot er det svært få, hvis noen, kameraer - uansett prisklasse - som tåler det du beskriver her. Risting er ikke bra for speilreflekskameraer hvertfall, heller ikke kulde. Sats på et kamera i 2000-3000 kroner prisklassen, med mulighet for manuelle innstillinger, men som ikke er like stort og tungt som et speilrefleks, det vil nok passe din bruk best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt gode nok "vanlige" kameraer :) Selv skal jeg ha meg speilrefleks etter hvert, men prioriteringene går på andre ting for øyeblikket. Jeg selv har en Sony Cybershot(husker ikke modell) som absolutt gjør jobben. Er folk som spør om bildene mine er tatt med speilrefleks, eller sier det ser sånn ut men de kan ikke noe om foto og fototeknikk. Det har mye med teknikk å gjøre. Les produkt-tester og andres erfaringer og kommentarer på produkter på nett. Da får du svar på om kameraet har de egenskapene du ønsker :) Gjør research selv, ikke bare hør på det de i butikken sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hei!

Takk for svar alle sammen!

Det finnes absolutt gode nok "vanlige" kameraer :P Selv skal jeg ha meg speilrefleks etter hvert, men prioriteringene går på andre ting for øyeblikket. Jeg selv har en Sony Cybershot(husker ikke modell) som absolutt gjør jobben. Er folk som spør om bildene mine er tatt med speilrefleks, eller sier det ser sånn ut men de kan ikke noe om foto og fototeknikk. Det har mye med teknikk å gjøre. Les produkt-tester og andres erfaringer og kommentarer på produkter på nett. Da får du svar på om kameraet har de egenskapene du ønsker :P Gjør research selv, ikke bare hør på det de i butikken sier.

Jeg har også veldig lyst på speilrefleks, men tror ikke det er det som passer mitt bruk best. Spesielt ikke lommeboka mi :P . Et speilrefleks koster rundt 6000 (de jeg har sett på) og så må du kjøpe masse ekstra. Men en gang vil jeg ha ett skikkelig speilreflekskamera. Hva med dette? http://www.dinside.no/php/art.php?id=212622 noen som har erfaring med det? Syns det virker bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...