Gå til innhold
Hundesonen.no

Plukk opp dritt på hundeutstillinger!


Lotta

Recommended Posts

Hei folkens,

Vil bare rette en INSTENDIG OPPFORDRING til ALLE SAMMEN om å plukke opp møkka etter hundene deres på ALLE UTSTILLINGER OG STEVNER hvor enn dere er!

Forrige helg var jeg på en hundeutstilling på et idrettsområde og skjemtes over å være hundeeier - her vasset vi i møkk til "knes" - til tross for at det lå poser lett tilgjengelig - gratis å bruke - til ALLE!

I sommer var jeg på en diger utstilling i Sverige, avholdt på et kurs- og konferansesenter i et flott parkområde - og opplevde akkurat det samme... Så fort mørket kom så var det fritt fram for driting i "alle kanaler" og det var slettes ikke hyggelig å ta med ungene mine til frokostsalen neste morgen - da måtte de nemlig gå over de grønne plenene som skjulte store og mindre møkkehauger fra "ørten" bikkjer.

Jeg skjønner godt at det blir stadig vanskeligere for arrangørene å få leie egnede områder til hundeutstillinger - en skulle jo ikke tro det var normalt oppegående folk som oppholder seg der...

Så skjerp dere på Orre folkens! Det kommer mennesker dit når bikkjene har dratt hjem igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig enig :D

Ble litt irritert på bjerke. For en stor hund gjørde fra seg stort, og ho sto der og hadde ingen poser, jeg tilbøy jeg å gi henne en, men den var for liten. Sa ho skulle komme tilbake å plukke opp igjen, MEN det skjedde IKKE :)

Nei, det er virkelig SKAMMELIG - skulle nesten tro enkelte var mindre begavet... Jeg har begynt å si TYDELIG i fra - og har alltid ekstra hundeposer i lommen i fall noen skulle ha "glemt" det selv. Kanskje vi alle skulle være flinkere til å passe på hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk egentlig? Gidder ikke å plukke opp etter bikkja si. Selvfølgelig må man jo ta opp hvis hunden driter på utstilling, på veien, på fortau eller på torget o.l. På utstillinger skulle det vært observatører og gitt folk bot hvis de ikke tok opp. <_< Ser utenfor jobben her på en åpen plass, her går det daglig sikkert gjennomsnitt 5-6 hunder, og ser at hundene sitter å driter men eieren snur og går andre veien og "ikke ser " det som skjer. Tenk hvordan den plassen må se ut! huff. Og i tillegg er alle løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med og ryddet opp etter Trondheim Hundefestival - og da ble jeg faktisk overrasket over hvor LITE møkk det lå igjen, i alle fall i umiddelbar nærhet til ringene.

Mulig noen andre hadde kommet før meg og tatt det verste, men jeg så knapt en eneste pudding på hele gressbanen... :)

Når det er sagt har jeg også sett det motsatte ved flere anledninger. Å plukke opp etter bikkja bør være en selvfølge, men er det nok ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært på så mange utstillinger o.l. Men, at det blir mye bæsj ut av det, forundrer meg dessverre ikke. Jeg makter ikke helt å se problemet folk har med å plukke opp avføringen etter sin firbent!

Men, hva med å ha vakter som passer på OG bøtelegger de synderene man ser? På den måten, så får arrangørene mer å gå på økonomisk sett?

Kanskje det er en dum og dårlig ide! Men av og til, så er det nærmest slike ting som må til for at "vanlige" folk tenker seg om.

Uansett hvilken hobby man har (modellfly, hunder, biler, maling osv) så deler vi alle på denne verdenen. Så vi må bare ta hensyn...og egentlig, så skulle det bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så enig i at folk må skjerpe seg der altså...

på Bjerke så var det ei med en liten hund, som dreit! hun hadde ikke pose! men hun kom bort til meg å spurte om hun kunne få en pose av meg! da ble jeg skikkelig fornøyd, for det er ikke mange som gjør det altså! de fleste later bare som de ikke ser det og går videre! og jeg har selvfølgelig med meg flere poser enn jeg trengte så hun fikk plukket det opp!

men desverre er det ikke så mange som gjør det. de burde virkelig skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig selvfølgelig, men vil også oppfordre arrangørene av utstillinger til å gjøre det lettest mulig for utstillerne å plukke opp. For to uker siden var jeg på en utstilling på Østlandsområdet der jeg vandret rundt i 10 minutter letende etter en søppelpose - og etter å ha gått rundt hele området fant jeg nada. Til slutt endte jeg opp med å måtte legge den ved campingbilen til en kjenning. Når det blir sånn skjønner jeg godt at det blir liggende igjen noe, men generelt synes jeg folk er alt for dårlige til å plukke opp etter hundene sine. Overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alle sammen her :)

Jeg tar alltid opp for jeg veit hvor irriterende det er når det ligger dritt overalt. Det gjør ikke akkurat "ikke-hundefolk" mer positive til oss hundeeiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig i at folk burde plukke opp etter hundene sine. Min egen hund bæsjer smått, men jeg har alltid med meg 3-4 poser når jeg går tur. Finner jeg møkk etter andre hunder på utsatte steder, plukker jeg det opp. For hundehatere spiller det ingen rolle at jeg er flink å plukke opp etter min egen hund, så lenge de ser dritt etter andre hunder overalt. Og jeg vil ikke heller at min hund skal gå og tråkke i andre hunders etterlatenskaper. Å ofre noen ekstra poser koster lite i forhold til hvor upopulære vi blir av digre hunderuker som ligger overalt man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid på det som en selvfølge at man plukker opp etter hunden sin!

En gang for en stund siden da jeg var på tur med min søsters hund, hadde hun glemt å sende med hundeposer. Selvfølgelig måtte bikkja drite, og det var ingen i nærheten. Ingen å spørre etter å låne hundposer. Jeg så ingen annen utvei enn bare å la det ligge, men det var ingen god følelse. Skjønner ikke at folk klarer å gjøre det til en vane. Spesielt ikke når det er andre i nærheten man kan spørre hvis man har glemt.

Etter vi fikk Prince har jeg alltid plukket opp etter han i vår egen hage fordi vi ikke vil ha en hage full av hundedritt, og da gjelder jo selvsagt de samme reglene borte også. INGEN liker å tråkke i hundedritt, og har man hund skal man plukke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg og! Er så utrolig unødvendig å bare la det ligge der! Ikke rart såkalte "hundehatere" ikke får et bedre bilde av oss hundeeiere.

den utstillingen jeg var på i juni var ikke så ille da, der ble det stadig ropt opp at man skulle ta opp etter seg, og jeg kom aldri over noe som ikke var tatt opp, bare små flekker som lå her og der fordi at hunden hadde hatt litt laus mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å ikke plukke opp driten etter hunden er fysj fysj! Greit nok hvis det er langt utenfor turstier, langt inni skauen eller på fjellet, men på offentlige plasser og steder hvor folk ferdes SKAL driten plukkes opp!

Hvis de ansvarlige for utstillinger er flinke til å ha bosspann rundt om på området, er det ingen unnskyldning for å ikke plukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke disse hundeierne, de få gangene jeg har misberegnet og tatt med for lite poser (går med flere samtidig og det hender de gjør fra seg mer enn beregnet), blir jeg temmelig flau. Presiserer at dette ikke har skjedd på utstilling og at jeg har gått tilbake med pose. Jeg har såpass til skjemsel at jeg plukker opp møkka etter mine hunder, uansett hvor jeg måtte være. "Trivelig" å stå der, med mange rundt seg, og gå fra møkka i all offentlighet. Fatter det bare ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så enige med dere!

iog det gjelder ikke bare på utsillinger...hva med promenader, gågater ol...folk må da kunne plukke opp etter hunden...poser koster jo nesten ingenting, det tar 2 sekunder å plukke opp etter huden...og så mye triveligere for folk som går!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så synd når noen hundeeiere ødelegger sånn for oss andre hundeeiere! For jeg har faktisk inntrykk av at de aller, aller fleste er veldig flinke til å ta opp etter hunden sin, enten på utstillinger eller på turer! Jeg har alltid med meg poser, og ser virkelig ikke noe problem med å plukke opp!

Så er enig med deg! Folk som ikke plukker opp får skjerpe seg! Er jo til og med søppelbøtter overalt på utstillinger og hvis man går tur i boligstrøk! Finnes ikke noe værre heller enn å tråkke i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig så enig!

I Nabolaget mitt så er jeg 98% sikker på at det er KUN jeg som plukker opp etter hundene mine. Her er det Settere, elghunder, Schæfre og retrievere. Det er en god del av de også, og de hundene gjør ikke fra seg lite for å si det sånn.. Ikke at det spiller noen rolle altså, men...

Det er ikke særlig moro å gå tur rundt her da... Med dritt liggende overalt, så jeg kjører heller til en annen plass og går turer andre steder.

Også om vinteren da, ja da graver folk over dritten med snøen.. Akkurat som om det forsvinner da? Så når våren kommer og man burde kjenne lukte av nytt friskt og grønt gress, ja da kjenner man lukta av gammel våt hundedritt her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG! Det burde være en selvfølge at folk plukker opp etter hundene sine!

Men det jeg også syns er skammelig er folk som lar hundene sine pisse innendørs i hallen, klar det kan skje et uhell - det kan skje den beste, men jeg har sett mange som ikke har brydd seg i det hele tatt når hunden har pissa, virker som om noen ikke gidder å ta den lille turen ut og lufte hundene sine......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...