Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er din dag med din hund lagt opp?


Turnip

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

jeg bare lurer på hvordan din dag med din hund/hunder er lagt opp? eller hvordan dere har deres hverdag med deres hund.

Jeg kan fortelle om min og Mike sin vanlge hverdag med jobb og alt!

Jeg står opp kl 6 hver morgning, (begynner på jobb kl halv 9) slipper Mike en tur ut i hagen, så han får tisset, så står frokosten hans klar når han er ferdig, etter det går vi er tur på ca 20 min og når vi kommer hjem er det kos og lek. Drar på jobb kl halv 9, og da er han alene hjemme i 2 timer, så kommer hundelufteren min og tar han med seg på tur med andre hunder og er ute ca 2 timer... kl 13. så kommer nabojenta og tar med Mike ut en liten tur (ca 30 min) jeg er ferdig på jobb kl 15. Da får han mat igjen, og koser og leker litt med han, han sover et par timer når jeg kommer hjem og vi går en god tur med lek og morro og trening i 6-7 tiden og er ute rundt 1 time, etter det så har han "fritt program" og gjør mye som han vil...

Jeg har på en måte et program for han og har hatt det siden vi fikk han og han er snart 6 måneder nå, oig det har fungert utmerket!

Hadde vært artig å høre om deres dag med hundene deres :D

Hilsen Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig at jeg begynner ikke før kl 11.00 på jobb, så mine hunder har det ganske rolig om morgenen. Starter dagen ca kl 09.00 med luftetur i hagen og så er det inn og få mat. Så slapper de av litt før vi tar dagens første tur.

På ettermiddagen er det forskjellig slags trening, alt fra svømmetrening til bakketrening og to til tre ganger pr. uke er det ringtrening.

Ellers så tusler de i lag med oss, eller de er ute i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp og slipper hunden på do, så spiser jeg og hunden sløver. Så drar jeg på jobb og hunden ligger og sover til samboer står opp uttpå dagen. Da tar han henne på en tur. Og så får hun middag. Så kommer jeg hjem og spiser middag og går ut med hunden. Så får hun kveldsmat og ligger og sløver eller leker i stuen. Dette er sånn helt basic det vi gjør om dagene, men alt varierer veldig om det er helg etc og hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp kl 06.45, da slipper jeg hundene ut. De er ute ca 15 min før de kommer inn og får frokosten sin. Når jeg går på skolen, går de bare lause ute og gjør som de vil. Når jeg kommer hjem sykler jeg ca 3 km med de. Senere på dagen er det trening. Så om kvelden sykler vi igjen en 7 km :) Senere på kvelden slapper vi bare av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp 6 hver morgen og har ut hundene så de får løpt og kost seg i hagen.

Når vi kommer inn igjen får de frokost. Da den er spist opp og jeg er ferdig med det jeg skal lufter jeg de en tur til før jeg drar på skolen :)

Når jeg kommer hjem leker vi og småtrener litt i hagen. Så venter middagen på oss! Da den er oppspist, trener vi noen ganger agility og lydighet :D

Ellers går vi og sykler mange turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo står opp i halv 8 tida og er ute med Atheo så han får tisse og bæsje. Så er det inn å legge seg for gutten. Til jeg står opp og slipper han i hagen litt. (Han skal stå ute i hundegården når vi får lagt subbus der. Nå er det bare mold og det blir han så skitten av! :D )

Så ligger han bare og døser og tasser litt resten av dagen. Jeg klarer nemlig ikke å gå tur med han. Så det blir gjort når sambo kommer hjem igjen fra jobb. Heldigvis er Atheo tålmodig og har en sånn fin av-og-på-knapp! :)

I helgene så blir det gjerne fjellturer på gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på en måte et program for han og har hatt det siden vi fikk han og han er snart 6 måneder nå, oig det har fungert utmerket

Hoppsann - det høres mye ut for en valp, men det har du nok kontroll på.

Vips her står opp sånn rundt når jeg står opp, mellom halv ni og ti en gang. Morgensløv som få og står ikke på beina så lenge før hun legger seg til å sove igjen. Gjør meg ferdig med mitt før jeg slipper henne ut døren. Resten av dagen er hun med meg alle veier, i stallen, i besøk osv, legger gjerne inn en treningsøkt et sted i løpe av dagen. Hovedturen varierer fra tre kvarter til et par timer. Noen dager gjør hun ingenting annet enn å 'være med'. Prøver å være lite forutsigbar og ikke bygge opp en ekstrem kondis, selvom det blir mer av det utover høsten. Mat får hun på kvelden en gang, siste lufting i elleve-tolvtiden og etter det er det natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en hverdag står jeg og Ero opp i 7-tiden, Ero blir sluppet ut i hundegården mens jeg går på badet og steller meg. Han får mat og legger seg til å sove, og sover til jeg kommer hjem fra skolen. Når jeg kommer hjem blir han sluppet ut i hundegårdet igjen. Etter at jeg har spist middag får Ero mat. Ettermiddagen går med til trening(ingenting fast) og tur senerer om kvelden. Innimellom kommer det småturer(dotur, hente posten og slike ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står opp kl 6.30. så får sean litt å spis. så er det lufte tur på 15m. så er han allene mens jeg er på skolen. kommer hjem, da er det kose stund, så er han i hagen. så spiser vi middag. så hvile litt.. så er det langtur, eller miljøtrening eller agility.. så er det hjem. så er det en liten kveldstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsann - det høres mye ut for en valp, men det har du nok kontroll på.

Det hørtes kanskje mye ut, men det er det ikke, vi begrenser fra dag til dag, men han er en valp med lopper i blodet og må sosialiseres og stimuleres endel pga han er hyper og kan bli irritert hvis han kjeder seg mye og ikke har noe å gjøre, jeg har tatt han med på veldig mye og det har gjort han til en veldig trygg og fin valp. etter jeg begynte å ha et "program" for han, har jeg sett så betraktelig positiv forandring med han og han god dialog med oppdretter...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står opp ca kl 7 på hverdager, først slipper jeg de ut så de får gått på do. så hopper jeg i dusjen mens de sløver på badet. Når jeg er ferdig der blir de satt i bur og er aleine hjemme til jeg kommer hjem fra skolen. er noen innom å lufter å gir de mat ved 11 tida. Når jeg er kommet hjem er de ute på do, så slapper vi av til trening. Pleier å putte hvertfall Kip i bur ca en time før trening for å samle opp krefter igjen. Trener på organiserte treninger mandag, innimellom tirsdag hvis jeg ikke jobber, onsdag og torsdag. Fredag slapper vi bare av, hender det blir en tur i ny og ne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hvordan hverdagen vår er varierer veldig. Står opp en gang mellom 7 og 11 (kommer ann på om jeg har noen avtaler/forelsninger på formidagen). Lufter bikkja litt så han får gjort fra seg, før han tusler i seng igjen mens jeg suller med mitt. På formidagen trener vi noen minutter (grunnferdigheter i lp eller ag) eller går en liten tur (av og til blir hovedtreninga tatt på formidagen), før han slapper av igjen og småsover mens jeg leser. På kvelden drar vi endten på faste treninger (redning/agility), trener litt med venner, går tur, trener litt alene noen timer (2-4) evt bare sløver inne om det er "fridag". På kvelden får han en siste luftetur før mat og kvelden.

Når vi har faste treninger på formidagen ser dagen litt forskjellig ut. Er jeg på skolen/forelesninger blir det også litt annet. Da er han alene hjemme mens jeg er borte.

Ikke noe fast opplegg her i gården, men det passer oss ganske fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig, men en vanlig hverdag ser ca. slik ut.

06.30-07.00: Morgentur med mroen min.

07.30: Mat

08.00-11.30/12.15/14.00: Alene hjemme med tilgang til mesteparten av huset

14.30-15.00/15.15: Tur med søsteren eller broren min

18.00-?: Trening(hvis vi ikke er på kurs),- lydighet, spor eller kantarellsøk.

20.00: Mat

20.30-?: Tur

Før leggetid: Tissetur, ca 15 min.

I blant er det mer aktivitet andre dager mindre. Alt etter dagsformen. Tar også et par klikkerøkter i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja......... kan vel snart definere nedenforstående som en "vanlig" hverdag - med to hunder på rehabilitering i mange måneder liksom.

Står opp halv-åtte når gubben drar på jobb, går ut med en gang med terrierdyret og gamlefar sånn at terrierdyret får tisse/bæsje, og gamle mannen strekke på beina (han har mest lyst til å bli inne å sove han da av og til). Så er det inn å sette på kaffe, drikker kaffe og tar en røyk.

08:30 Tur med rehab-hund 1 - 20-30 minutter spasertur i bånd

08:50 20 minutter skogstur med søskenparet i kennelen (en i pensjon og yngsteterven)

09:20 Tur med rehab-hund 2 - 20 minutter spasertur i bånd

09:40 Lage mat til valpene, fore de og lufte mamma hund og gamlefar ca 20 minutter.

Så får de som skal ha frokost frokost - og morgenstellet er unnagjort ca klokken 10:00.

Da får mor drikke litt kaffe, sjekke dagens aviser, skrive jobbsøknader eller lignende - eventuelt gjør husarbeid (det gidder vi ikke for ofte liksom *ler*).

Åååå glemte, terrierdyret er da på verandaen med gamlefar (fordi den ikke er tam nok til å ha i hus).

I tolvtiden er det tid for kvalitetstid med valper, ut i hagen å leke og kose oss i to puljer - sånn halvannen til to timer, så skal småttingene ha lunch. Terrierdyret skal luftes, rehab-hundene får på ny en 20 minutters tur hver, og da er klokka brått middagstid. Legger inn litt trening med rottisen i løpet av turen.

Til kvelden får rehab-hundene nok en tur på rundt 20 minutter, terreierdyr og gammelhund luftes i skogen så de får løpt litt, samme med de to i kennelen - så er det fôring og natta..... og innen man er ferdig for kvelden er klokka borti elleve..........

Dette er "normalen" nå - med rehab-hunder og valpekull samt en arbeidsløs husmor - litt annerledes er det når mor jobber, da er det far som tar morgenstellet, og er alle friske da og vi ikke har valper så er det alle mann alle ut i skogen for en halvtimes rasetur om morgenen. Så er det fordeling i hundegårder eventult inne osv. før han drar på jobb (jeg har alltid jobbet i Oslo, hvilket betyr at jeg har reist hjemmefra kvart over seks, ikke noe tema å lufte hund først da) - så når jeg kommer hjem har alle mann alle fått en ny rasetur i skogen - før en eller flere har vært med på trening osv.

Litt annerledes altså.

Blir litt mer pes når noen er syke og man har småttinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen vår varierer veldig, men dette er en ganske typisk dag:

Jeg står opp kl 7 og går på kjøkkenet for å lage meg min høyst nødvendige morgen-tekopp. Imens sukker Azaar tungt, kryper ut fra under den varme dyna (ja, han ligger i senga mi), strekker seg så det knaaaker, gjesper voldsomt, og rusler ut på stua. Der klatrer han med stor anstrengelse opp i sofaen (han er jo så trøtt, må vite!), velter overende på saueskinnet sitt, klasker hodet ned på sofaputa, og sovner igjen. Klokka 10-11 klarer jeg omsider å overtale ham til å bli med på en snuse-/dorunde rundt kvartalet.

Så drar vi etpar kvartaler bort i gata og henter bestekameraten hans, og så går vi hjem igjen. Så aktiviserer de seg selv med lek mens jeg sitter ved PCen og jobber. Men mesteparten av dagen slapper de bare av. Kl 15 kommer bestekompisens mamma og henter ham, og da tar jeg samtidig med meg bikkja en dotur rundt kvartalet.

Utpå ettermiddagen blir det "ordentlig" tur, f.eks. en times full sprint i skauen eller på et stort, innegjerdet område. Evt en sykkeltur, eller en 1-2 timer lang rask gåtur i fleksiline. Siste dorunden er ofte allerede kl 21. Måltider får han når han vil ha mat, og han foretrekker helst å spise dagens største måltid rett før sengetid.

Men dagene varierer veldig, og derfor har jeg gjort et poeng av å ikke innarbeide noen rutiner. Vi har ingen faste tider for noe som helst, bortsett fra at jeg helst foretrekker å ha husro fram til kl 15 på hverdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...